Lapsi mukaan töihin -päivä tulee jälleen

Marraskuussa lapset valtaavat jälleen työpaikat Lapsi mukaan töihin -teemapäivän hengessä. Lapsiasiavaltuutetun, Lastensuojelun Keskusliiton sekä työ- ja elinkeinoministeriön yhteistyössä järjestämää päivää vietetään nyt toistamiseen lapsen oikeuksien viikon perjantaina 24. marraskuuta.

Valtakunnallista Lapsi mukaan töihin -päivää vietettiin Suomessa ensimmäisen kerran viime vuonna vastaavaan aikaan.

– Teemapäivän suosio ylitti järjestäjäorganisaatioiden odotukset moninkertaisesti, kun useat suuret työnantajat ilmoittivat lähtevänsä tapahtumaan mukaan. Lapsia otettiin mukaan töihin sadoilla, ellei jopa tuhansilla työpaikoilla ympäri Suomen. Osallistujien joukossa olivat mm. Tampereen kaupunki, Valtiontalouden tarkastusvirasto, Kela, Plan International Suomi, Stockmann, Solo Sokos Hotel Torni Tampere sekä useat ministeriöt. Lisäksi kaikki työmarkkinajärjestöt seisoivat kampanjan tukena, kiittelee lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila.

Myös tänä vuonna kampanjapäivän suunnittelua koordinoi lapsiasiavaltuutetun toimiston lisäksi Lastensuojelun Keskusliitto yhteistyössä työmarkkinajärjestöjen kanssa.

– Monet viime vuonna mukana olleet lapset ovat jo odottaneet, koska päivä järjestetään taas. Uskon, että lapsille oli tärkeää päästä näkemään, missä omat läheiset aikuiset ovat ja mitä he tekevät silloin, kun ovat poissa kotoa. Lapsi mukaan töihin -päivä voi siten jopa lähentää perheenjäseniä ja tarjota heille yhteisiä kokemuksia. Omatkin lapseni osoittavat nykyisin kiinnostusta työasioitani ja työkavereitani kohtaan ihan uudella tavalla, mikä on aika hauskaa, kertoo viestintäpäällikkö Juuli Hurskainen Lastensuojelun Keskusliitosta.

Luovuutta päivän ohjelman suunnitteluun

Järjestäjät uskovat, että työpaikkojen kannustava ja työelämäkäytänteitä kehittävä ote takaa sen, että työn ja perheen yhteensovittamisessa onnistutaan entistä paremmin. Mikäli lapsen vanhemmilla ei ole työtä, voi myös isovanhempi, kummi tai muu lapselle läheinen aikuinen ottaa lapsen mukaan omalle työpaikalleen.

– Teemapäivän vietto onnistuu varmasti useimmilla työpaikoilla, kun päivän ohjelman suunnitteluun käyttää hieman aikaa ja luovuuttakin. Tutustumisen ei tarvitse kestää koko päivää, ja se voi sisältää esimerkiksi yhteisen esittelytilaisuuden, tutustumiskierroksia tai työpaikan toimialaan liittyvää pientä toiminnallista ohjelmaa. Olisi tärkeää, että myös työpaikan johto sitoutuu päivän viettoon. Lisäksi vanhempien täytyy muistaa pyytää koulusta hetki vapaata. Niille lapsille, joiden vanhempien ei mitenkään ole mahdollista ottaa lapsia mukaan töihin, voitaisiin kouluissa ja päiväkodeissa järjestää muuta lapsen oikeuksiin liittyvää ohjelmaa tai työelämävierailuja, jottei näille lapsille tule ulkopuolinen olo, Kurttila ehdottaa.

Oman työpaikkansa voi ilmoittaa mukaan päivän viettoon osoitteessa lapsimukaantöihin.fi. Samalla sivustolla voi myös käydä haastamassa muita yrityksiä mukaan.

Juuli Hurskainen
viestintäpäällikkö,