Lapsiasiavaltuutettu

Lapsiasiavaltuutettu: ”Kaverivastuu puheeksi ja käyttöön”

Jaa

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila peräänkuuluttaa alkavana lukuvuonna 2018-2019 lasten kanssa puhetta kaverivastuusta.

– Jokaisen lapsen on pysähdyttävä miettimään vastuutaan kavereista. Toivon, että viljelemme tähän maahan käyttöön termin ”kaverivastuu”. Yhdessä lasten kanssa on hyvä pohtia tämän sanan sisältöä. Itse toivon, että tällä vahvistamme jokaisesta huolehtimista ja auttamista, vastuuta pyytää toinen mukaan, kiusaamattomuutta. Jatkossa toivon tämän löytyvän myös valtakunnan kasvatustavoitteista, kuten varhaiskasvatussuunnitelman perusteista ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteasiakirjasta, Kurttila esittää.

Kouluterveyskyselyn mukaan viikoittain kiusatuksi tulevien lasten määrä on laskenut. Vuonna 2017 yläkoulun oppilaista vähintään kerran viikossa koulukiusattuna oli noin 6 prosenttia oppilaista. Perusopetuksen yläkoulun oppilaiden kokemus luokan tai ryhmän kanssa yhdessä viihtymisestä on kuitenkin heikentynyt viime vuosina.

– Lasten väliseen kiusaamiseen suhtaudutaan yhä vakavammin. Tarvitsemme silti kulttuurimuutosta, jossa lapset nähdään keskeisimpinä toimijoina nykytilan petraamisessa. Aikuisten on tuettava lasten kaverivastuun kantamista, Kurttila muistuttaa.

Lisätietoja:
Tuomas Kurttila
Lapsiasiavaltuutettu
p. 050 544 3757

Koulukiusattuna vähintään kerran viikossa, %:

https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ktk/ktk1trend/summary_trendit?alue_0=87869&mittarit_0=199799&mittarit_1=199937&mittarit_2=200069&sukupuoli_0=143993#


Luokan tai ryhmän oppilaat viihtyvät hyvin yhdessä, %:

https://sampo.thl.fi/pivot/prod/fi/ktk/ktk1trend/summary_trendit?alue_0=87869&mittarit_0=199594&mittarit_1=199937&mittarit_2=200069&sukupuoli_0=143993#

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Lapsiasiavaltuutettu
Lapsiasiavaltuutettu
Vapaudenkatu 58 A, 3. krs
40100 Jyväskylä

0295 666 850http://www.lapsiasia.fi/

Lapsiasiavaltuutettu on itsenäinen ja riippumaton viranomainen, josta on säädetty lailla (laki lapsiasiavaltuutetusta 1221/2004). Lapsiasiavaltuutettu antaa Suomen hallitukselle ja eduskunnalle lakisääteisen arvion lapsen oikeuksien ja hyvinvoinnin tilasta sekä raportoi määräajoin YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Lapsiasiavaltuutettu tekee aloitteita ja antaa lausuntoja toimialansa teemoista. Lapsiasiavaltuutettu ei käsittele yksittäisen lapsen asioita. Lapsiasiavaltuutettu tekee tarvittaessa viranomaiskanteluja havaitsemistaan ongelmista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lapsiasiavaltuutettu

Lapsiasiavaltuutettu päättää kautensa ja luovuttaa Vuosikirjan hallitusohjelmavalmistelijoille23.4.2019 12:50:10 EESTTiedote

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila julkistaa Vuosikirjan, jossa hän tekee 30 esitystä Suomen lasten oikeuksien ja hyvinvoinnin parantamiseksi. Vuosikirjassa arvioidaan hallituskauden 2015–2019 vaikutuksia lapsiin. Vuosikirjan julkistaminen päättää Kurttilan vuonna 2014 alkaneen toimikauden. Tilaisuus Säätytalolla perjantaina 26.4. klo 9.30 on tiedotusvälineille avoin, mutta ilmoittautuminen vaaditaan.

Suomen valtion raportti lapsen oikeuksien sopimuksen toteutumisesta reippaasti myöhässä, lapsiasiavaltuutettu, Suomen UNICEF ja Lastensuojelun Keskusliitto vaativat ihmisoikeussopimuksen kunnianpalautusta.14.2.2019 05:30:00 EETTiedote

YK:n lapsen oikeuksien sopimus on maailman laajimmin ratifioitu ihmisoikeussopimus. Vain Yhdysvallat on sopimuksen ulkopuolella. Suomi on lisäksi ratifioinut sopimuksen kolme valinnaista lisäpöytäkirjaa: koskien lasten osallistumista aseellisiin selkkauksiin, lasten myyntiä, lapsiprostituutiota ja lapsipornografiaa sekä lapsen oikeuksia koskevan yleissopimuksen valitusmenettelyä.

Lapsiasiavaltuutetun toimisto: TET-selvitys osoittaa – oppilaiden yhdenvertaisuus taattava vahvemmin TET-jaksoilla13.2.2019 09:30:00 EETTiedote

Lapsiasiavaltuutetun toimiston tekemän selvityksen mukaan koulujen työelämään tutustumis- eli TET-jaksot ovat monille yläkoulun oppilaille myönteinen kokemus. Jaksoilla oppilaiden on mahdollista saada motivoivia kokemuksia työelämästä ja tukea omiin ammattivalintoihin. Selvityksen mukaan on kuitenkin joukko oppilaita, jotka eivät koe TET-jaksoista olevan hyötyä. Selvityksessä, jossa kartoitettiin 66 oppilaan kokemuksia ja 29 opettajan näkemyksiä, noin kolmasosa yhdeksännen luokan oppilaista kuvasi jaksoja koskevia kokemuksiaan kielteisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme