Lapsiasiavaltuutettu: Lastensuojelusta rajattava pois taloudellisen voiton tavoittelu

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila vaatii valtiolta toimia lastensuojelun kustannusten vahvempaan seurantaan. Lapsiasiavaltuutettu esittää, että lastensuojelusta rajataan pois taloudellisen voiton tavoittelu perusopetusta vastaavasti.

– Lastensuojelun kustannusrakenne on läpinäkymätön, kallis ja mahdollistaa valvonnan ollessa heikkoa lapsen kannalta epätarkoituksenmukaiset ratkaisut. Olen tavannut lapsia, jotka eivät ole vuoteen saaneet yhteyttä sosiaalityöntekijäänsä. Valtion talousarviosta ei löydy edes käsitettä ”sijaishuolto”. Samaan aikaan lastensuojelun laitos- ja perhehoitoon kuluu vuosittain arviolta lähes miljardi euroa. Kuntien valtionosuusjärjestelmän ja maakuntien rahoitusjärjestelmän uudistamisessa tilanteen parantamiseen ei ole vielä riittävän vahvaa otetta, on enintään kehittämispuhetta. On vastuutonta, miten heikolla tasolla Suomessa on lastensuojelun kustannus- ja vaikuttavuusseuranta, lapsiasiavaltuutettu Kurttila toteaa.

Lapsiasiavaltuutettu pitää ongelmallisena, että lastensuojelun sijaishuolto on mahdollista järjestää taloudellisen voiton tavoittelemiseksi.

– Lastensuojelussa on perustavimmillaan kyse valtion voimakkaasta puuttumisesta lapsen huoltosuhteisiin. Lastensuojelun sijaishuolto on säädettävä perusopetuksen eli koulujemme tapaan taloudellisen voiton tavoittelun ulkopuolelle. Yksityisiä perhekoteja ja yrityksiä tarvitaan, mutta toiminnasta tulevat tuotot on palautettava lastensuojelun laadun parantamiseen. Miksi voiton tavoittelu sopii lastensuojeluun, haavoittuvimpiin, kun maailman ykkösluokan kouluihin se ei Suomessa sovi? lapsiasiavaltuutettu kysyy.

Lapsiasiavaltuutettu on julkaissut tällä viikolla yhdessä professori Leo Nyqvistin kanssa kirjoituksen, jossa vaaditaan valtiolta lastensuojelun syvällistä reformia meneillään olevien selvityshankkeiden sijaan.

Vuoden 2016 aikana kodin ulkopuolelle oli sijoitettuna 17 330 lasta ja nuorta. Lastensuojelun avohuollon asiakkaina oli 57 784 lasta ja nuorta.

Lapsiasiavaltuutettu puhui aiheesta tänään 15.2.2018 Seinäjoella alueellisilla lastensuojelupäivillä.

Lisätietoja:

Materiaalia:

Lapsiasiavaltuutettu Kurttilan ja prof. Nyqvistin kirjoitus 13.2.2018
Lapsiasiavaltuutetun kirjelmä lastensuojelun laadusta ja kustannuskehityksestä 9.2.2018

Vapaudenkatu 58 A, 3. krs

0295 666 850http://www.lapsiasia.fi/

Lapsiasiavaltuutettu: ”Köyhien lasten määrä kohoamassa ennätyslukemiin”20.12.2018 06:00Tiedote

Köyhien lasten määrä on Suomessa kasvussa. Lapsiköyhyysaste on kohonnut 13,9 prosenttiin. Köyhien lasten määrä on noussut 150 000 lapseen. Köyhien lasten määrä on saavuttamassa pian lapsiköyhyyden huippuvuoden 2007 luvut. Köyhien lasten osuus on ohittanut koko väestön köyhyysasteen, joka on kasvussa ja on tällä hetkellä 13,7 prosenttia. Nämä luvut perustuvat laskennalliset asuntotulot huomioon ottavaan tulomittariin.

Lapsiasiavaltuutetun toimisto: ”Ei väärinkäytöksiä”17.12.2018 13:48Tiedote

Lapsiasiavaltuutetun toimisto on saanut perjantaina oikeusministeriöltä valmistuneen tarkastusraportin luonnoksen. Suoritettu tarkastus on koskenut lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttilan vuoden 2018 taksilaskuja, taksinkäytön syitä sekä työtehtäviä tai tehtäviä, joihin taksin käyttö liittyy sekä perustetta muun kuin julkisen tai edullisemman kulkuneuvon valinnalle. Oikeusministeriö toteaa, että ”Kurttilan antamien tietojen pohjalta tehdyssä selvityksessä ei tullut esiin väärinkäytöksiä”.