Lapsilta villi juhlaleivos 90-vuotiaalle 4H:lle

Lasten ja nuorten juhlaleivoskilpailun avulla 90 vuotta täyttävä nuorisojärjestö sai historian ensimmäisen oman juhlaleivoksen. Valtakunnallisen kilpailun voitti Safkasankarit-yrityskerho Isojoki-Karijoki 4H-yhdistyksestä. Voittajaleivoksessa yhdistyvät jännittävällä tavalla 4H:n hieno historia ja ruokatrendit, kuten villiruoka. Kilpailuun osallistui lähes 120 kerhoa eli yli 1000 lasta ja nuorta.

Voittajaleivoksen suunnitelleet Isojoen-Karijoen Safkasankarit-yrityskerholaiset luonnehtivat leivostaan: ”Porkkana on ollut merkittävä niin kasvina kuin sananakin koko 4H:n 90 vuotisen taipaleen aikana, kuinka ihanasti se osaa muuntautua tavallisesta porkkanasta - Juhlaleivokseksi aivan kuten 4H toimintakin on muuttunut”

4H-liiton nuorisotyön johtaja Marjaana Liukon mielestä voittajaleivos viestii aitojen asioiden arvostamisesta, mikä on tärkeä ulottuvuus koko järjestön toiminnassa.

”Leivoksen klassiset makuyhdistelmät ovat toimivia. Lisäksi koristelussa voi luovasti hyödyntää eri vuodenaikoina saatavilla olevia sesonginmukaisia raaka-aineita.”, toteaa Liukko.

”Vietämme juhlavuotta lasten ja nuorten tekemistä esiin nostaen, mistä tämä kilpailu on yksi esimerkki. 4H:n kerhotoiminta ja erityisesti kokkikerhotoiminta on eri puolella Suomea erittäin suosittua. Viime vuonna 2 700 4H-kerhoa kokoontui peräti 43 000 kertaa. Lapset ja nuoret ovat se syy, miksi 4H on olemassa ja miksi me tätä työtä teemme. ”, sanoo toimitusjohtaja Tomi Alakoski Suomen 4H-liitosta.

Kolme palkittua leivosta

Valtakunnallisessa kilpailussa valittiin kolmen kerhon kärki:

1. Isojoki-Karijoen Safkasankareiden voittajaleivos maistuu leipureiden mukaan juuri 4H:lta. Siinä on mehevyyttä, maukkuutta, moninaisuutta, muunneltavuutta ja merkittävyyttä. Ulkonäköäkin voi aina muuttaa tilanteen mukaan erilaisilla muoteilla.
  2. Laukaan 4H-metsään! -kerhon lasipurkkiin koottu metsäinen leivos sisältää paljon yllättäviä yksityiskohtia. Metsä teemana tulee esiin linjakkaasti raaka-aineiden valinnassa ja koristelussa. Maku on raikas ja tasapainoinen.
  3. Porvoon Safkasankareiden leivoksessa parasta on sen suussa sulava maku. Vadelmat tuovat raikkautta leivokselle. Leivos kuvaa 4H:n uutta visuaalista ilmettä. Se on nykyaikainen ja raikas.

Kunniamaininnan saivat Kurikan Safkasankarit kotisirkoilla maustetulla porkkanamuffinssileivoksesta ja Punkalaitumen Safkasankarit rakettileivoksellaan.

Tuomariston haastava tehtävä

Leivoskilpailun tuomaristoon kuulunut keittiömestari Kati Laszka leipoi 10 finalistileivosta tarkalleen lasten laatiman reseptin mukaan. Tuomaristo arvioi valmiit leivokset ja valitsi voittajan. Arvioinnissa huomioitiin leivoksen maku, ulkonäkö, leivoksen tarina ja reseptin käyttökelpoisuus koko 4H:n leivoksena. Tuomaristoon kuuluivat keittiömestari Kati Laszka, toimitusjohtaja Bettina Lindfors, ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, toimitusjohtaja Tomi Alakoski, nuorisotyönjohtaja Marjaana Liukko, MMM:n ruokaosaston johtaja Minna-Mari Kaila ja 4H-yrittäjä – The Avy Cake Design Annika Vainio.

Lisätiedot kilpailuista ja voittajakerhoista:

Virpi Skippari
kehityspäällikkö
virpi.skippari@4h.fi

Toiseksi sijoittui 4H-metsään! -kerho Laukaan 4H-yhdistyksestä. Lasipurkkiin koottu leivos kuvasti hyvin kerhon retkeilyn ja luonnossa liikkumisen teemaa. Annos sisälsi paljon yllättäviä yksityiskohtia. Maku oli mustikkainen, raikas ja tasapainoinen.
Kolmannelle sijalle kipusi Safkakasankarit yrityskerho Porvoosta. Mehevän leivoksen inspiraationa oli suomalainen vadelma. Raikkaan vadelman lisäksi leivoksessa maistui täyteläinen tumma suklaa. 4H ja luonto tulivat esiin koristelun vihreässä värissä ja makuelämys täydentyi vadelmasta valmistetulla kreemillä ja tuoreilla vadelmilla.

4H on valtakunnallisesti toimiva, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton nuorisojärjestö, jossa on lähes 60 000 jäsentä. Järjestö tukee toiminnallaan lasten ja nuorten kasvua työelämään, yrittäjyyteen ja aktiiviseen kansalaisuuteen. 4H muodostuu Suomen 4H-liitosta ja eri puolilla Suomea sijaitsevista 225 paikallisesta 4H-yhdistyksestä, jotka tekevät käytännön nuorisotyötä. 4H-liitto tukee paikallisten 4H-yhdistysten toimintaa.

Kesätekemistä ja ruokailoa lapsille 48 Ruokakoulussa31.5.2018 10:37Tiedote

Lasten Ruokakouluja toteuttavat suomen- ja ruotsinkieliset 4H-yhdistykset eri puolilla Suomea, ja niihin osallistuu lähes 800 lasta. Ruokakoulut ovat tärkeä osa yhdistysten lapsille järjestämää kesätoimintaa, jolle on paljon kysyntää koulujen loma-aikana. 4H-yhdistykset toteuttavat ruokakouluja neljän päivän mittaisina päiväleireinä koulujen kesälomakaudella eri puolilla Suomea. Ruokakoulun ohjaamisessa on mukana noin 180 nuorta apuohjaajaa.