Lapsivaikutusten arviointi osaksi kuntien päätöksentekoa

Yhteiskunnallisilla kriiseillä on huomattavat vaikutukset lasten hyvinvointiin ja oikeuksien toteutumiseen. Poikkeusolot lisäävät heikommassa ja haavoittuvammassa asemassa olevien jokapäiväisiä haasteita. Nyt on tärkeää pitää huoli, että esimerkiksi lasten oikeudet huomioidaan kuntien päätöksenteossa.

”Lapsuudessa luodaan edellytykselle sille, että jokainen lapsi saa kasvaa täyteen mittaansa. Kun kunnan talous on tiukalla, usein leikkaukset osuvat juuri niihin palveluihin, joita lapset ja perheet käyttävät. Etenkin näissä tilanteissa päätösten oikeudenmukaisuus ja tarkoituksellisuus nousevat avainasemaan. Lapsivaikutusten arvioinnilla saamme arvokasta tietoa vaikuttavien päätöksien tueksi ja toimimme lasten parhaaksi”, sanoo Demarinaisten puheenjohtaja, ministeri Tytti Tuppurainen.

Lapsivaikutusten arviointi on hyvä tapa tarkastella lasten ja lapsiperheiden hyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Arviointi selvittää miten lasten oikeudet toteutuvat ja millaisia hyötyjä tai haittoja lapsiin kohdistuvilla päätöksillä ja toiminnalla on. Se nostaa esille lasten ja perheiden erilaisia tarpeita ja vahvistaa lasten osallisuutta. Lapsivaikutusten arviointi parantaa päätöksenteon läpinäkyvyyttä, demokratiaa ja kiinnittää huomioita valmistelun laatuun.

”On tärkeää, että etenkin koronaepidemian aikana lapsia koskevien päätösten valmisteluvaiheessa tehdään lapsivaikutusten arviointi ja otetaan huomioon lapsen etu. Tämä on vastuullista ja tulevaisuuteen katsovaa päätöksentekoa, jokaisesta kunnasta tulee tehdä entistä lapsiystävällisempi”, päättää Tuppurainen.

Demarinaisten hallitus lapsen oikeuksien viikolla ja kansainvälisenä lasten oikeuksien päivänä 20.11.2020.

Demarinaiset: Hoitovelka on maksettava takaisin - budjettiriihessä on löydettävä ratkaisuja sosiaali- ja terveydenhuollon tukemiseen6.9.2021 10:29:36 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu tällä viikolla budjettiriiheen neuvottelemaan vuoden 2022 budjetista. On keskeistä, että sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit turvataan, jotta koronan aiheuttama hoitovelka pystytään maksamaan takaisin. Hyvinvointivaltion on turvattava ihmisille hoitoon pääsy ja laadukkaat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut poikkeusajasta huolimatta.

Translain uudistuksessa ei tule unohtaa nuoria17.5.2021 10:26:10 EEST | Tiedote

Kouluterveyskyselyssä on selvitetty nuorten sukupuolen kokemuksia, ja ne kertovat huolestuttavia tuloksia trans- ja muunsukupuolisten nuorten pahoinvoinnista. Transnuoret voivat psyykkisesti heikommin kuin enemmistöön kuuluvat. He ovat myös yksi haavoittuvimmista ryhmistä, johon kohdistuu vihamielistä suhtautumista. Sukupuolen vahvistaminen tukee nuorten hyvinvointia, se helpottaa transnuorten elämää ja vähentää syrjintää.

Neuvolapalvelut ovat keskeisiä perhepalveluita15.5.2021 07:30:00 EEST | Tiedote

Marinin hallituksen esitys perhevapaauudistuksesta on askel kohti tasa-arvoista vanhemmuutta ja se edistää huomattavasti erilaisten perheiden yhdenvertaisuutta. Uudistuksessa on otettu aiempaa paremmin huomioon myös isien asema ja isän mahdollisuus hoitaa lasta kotona. Tämä vahvistaa myös lapsen etua. On myös kiitettävää, miten uudistuksessa on nostettu esille perheiden monimuotoisuus, sekä erilaiset vanhemmaksi tulemisen muodot.

Kuntavaalien merkitys koronapandemian aikana25.4.2021 15:34:47 EEST | Tiedote

Tulevat kuntavaalit määrittelevät osaltaan maamme kunnallisen päätöksenteon yleiskuvaa seuraavan valtuustokauden eli neljän vuoden ajalle. Isot ja merkittävät kunnalliset ratkaisut erilaisine palveluverkkopäätöksineen vaikuttavat kuntalaisten palvelutasoon valtuustokausien ylikin. Yleensä lakkautetut palvelut ovat menetettyjä palveluita, joiden takaisinsaaminen on huomattavasti vaikeampi prosessi kuin palveluiden supistaminen tai kokonaan poistaminen.

Nyt on aika vahvistaa kestävää kasvua ja turvata sosiaali- ja terveydenhuollon resurssit20.4.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Marinin hallitus kokoontuu huhtikuun 21.–22.päivä hallituskauden puoliväliriiheen, jossa linjataan hallituksen loppukauden keskeisiä talouspoliittisia päätöksiä. Koronaviruspandemia on vaikuttanut ennennäkemättömällä tavalla yhteiskuntaamme ja sen vaikutukset ovat moninaisia. Siksi on tärkeää, että pandemian jälkihoito toteutetaan huolellisesti ja inhimillisyys edellä. Jälleenrakennus vaatii vahvoja investointeja ja tukea julkiselle sektorille.