Lapti laajentaa vuokramallilla kuntien päiväkotien ja koulujen hankinta- ja rahoitusvaihtoehtoja

Lapti Groupiin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy tuo markkinoille erityisesti kunta-alalle suunnatun vuokramallin perinteisten hanke- ja rahoitusvaihtoehtojen rinnalle täydentämään päiväkotien hankintavaihtoehtoja. Vuokramallissa Lapti rakentaa kunnan tai kaupungin kanssa yhteistyössä alueelle uuden päiväkodin tai koulun, jonka kunta vuokraa käyttöönsä. Laptin vuokramalli mahdollistaa kunnan tarpeita vastaavien uusien ja monikäyttöisten tilojen rakentamisen sitomatta kunnan omia resursseja kiinteistöinvestointeihin.

Lapti rakentaa vuokramallilla Kuopion kaupungille viisiryhmäisen päiväkodin, jonka tiloissa voidaan tarjota myös avoimen varhaiskasvatuksen palveluita ja monitoimisalia voidaan käyttää iltaisin. Havainnekuva Kuopioon rakennettavasta Sinisepon päiväkodista.

Tiukkenevassa kuntataloudessa kuntien mahdollisuudet investoida uusiin rakennuksiin ovat supistuneet. Useassa kunnassa päiväkoti-ikäiset lapset ovat väistötiloissa, joiden tilat eivät vastaa päivittäisen toiminnan tarpeita. Lasten ruokailu- ja ulkoilumahdollisuudet saattavat olla rajallisia ja henkilöstöltä voi puuttua yhteiset tauko- ja sosiaalitilat. Kunnan näkökulmasta Laptin vuokramalli tuo toimintaan joustavuutta ja kustannustehokkuutta. Uuteen päiväkotiin voidaan yhdistää useammassa väistötilapisteessä tuotetut palvelut yhdeksi toimivaksi kokonaisuudeksi.

”Laptin vuokramalli tuo kuntatalouteen joustoa ja ennakoitavuutta sitomatta kunnan resursseja kiinteistöinvestointeihin. Kunta saa Laptin huolella rakentamat uudet tilat, jotka ovat terveelliset ja turvalliset.”, kiteyttää Laptin markkinoille tuoman vuokramallin etuja Rakennusliike Lapti Oy:n toimitusjohtaja Raimo Pesola.

Joustava ja käyttäjälähtöinen tilasuunnittelu

Vuokrapäiväkodin uudet tilat suunnitellaan yhteistyössä kunnan kanssa, jotta ne vastaavat käyttäjien tarpeita. Tilasuunnittelussa huomioidaan tilojen monikäyttöisyys sekä soveltuvuus pienryhmätyöskentelyyn. Jo suunnitteluvaiheessa huomioidaan mahdollisuus myös yhteistilojen ja monitoimisalien ilta- ja viikonloppukäyttöön.

”Hyvin suunnitellussa ja rakennetussa päiväkodissa viihtyvät sekä lapset että henkilökunta. Laptin tilaratkaisut tarjoavat lapsille onnistuneen hoitopäivän ja henkilökunnalle viihtyisän työympäristön. Olemme rakentaneet jo noin 10 000 lapselle päivähoitopaikan.” toteaa Laptin päivä- ja hoivakotirakentamisen liiketoimintapäällikkö Mikko Lohi.

Toimitusjohtaja Raimo Pesola

Liiketoimintapäällikkö Mikko Lohi
Päivä- ja hoivakotirakentaminen

Lapti Group on nopeasti kasvava suomalainen rakennusalan konserni, joka keskittyy asunto- ja palvelutilarakentamisen lisäksi talotekniikan projektitoteutuksiin. Lapti Groupilla on työntekijöitä noin 800 henkilöä, ja sen liikevaihto tilikaudella 2017 oli noin 225 miljoonaa euroa. www.lapti.fi

Laptin kannattava kasvu jatkuu16.4.2019 00:20:00 EESTTiedote

Asunto-, palvelu- ja toimitilarakentamiseen sekä kiinteistökehitykseen ja talotekniikkapalveluihin keskittyvän Rakennusliike Lapti Oy -konsernin liikevaihto vuonna 2018 oli 284,1 (227,6) miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen oli 24,8 %. Konsernin liiketulos oli 17,0 (17,4) miljoonaa euroa eli 6,0 % (7,6 %) liikevaihdosta. Vakavaraisuutta kuvaava omavaraisuusaste säilyi hyvällä tasolla ollen 36,6 % (34,8 %). Vuoden lopussa konsernissa työskenteli 741 henkilöä. Rakennusliike Lapti Oy -konserniin kuuluu Rakennusliike Lapti Oy ja tytäryhtiö Laptitec Oy ja se on osa Lapti Group Oy -konsernia.