Lapti rakentaa 30 paikkaisen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön Diakonissalaitokselle Helsinkiin

Helsingin Diakonissalaitos sr ja Rakennusliike Lapti Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön rakentamisesta Helsingin Malminkartanoon. Asumispalveluyksiköstä tulee kaksikerroksinen, ja siihen tulee kuusi asuntoryhmää. Jokaisella asukkaalla on oma asunto, ja jokaisella ryhmällä oma yhteinen olohuone yhdessäoloa varten. Rakennustyöt käynnistyvät heti ja rakennus valmistuu keväällä 2022. Rinnekoti Tuulikannel toteutetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta.

Lapti rakentaa 30 paikkaisen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön Diakonissalaitokselle Malminkartanoon, Helsinkiin. Havainnekuva: Arkkitehtuuri Oy Lehtinen Miettunen

Rinnekoti Tuulikanteleeseen tulee jokaiselle asukkaalle oma asunto, jonka he voivat sisustaa oman näköisekseen. Asunnot ovat 22 m2:n yksiöitä, joissa on oma keitto-, sekä suihku- ja wc-tila. Ryhmien yhteiskäytössä on kerroskohtainen keittiö ja kodinhoitohuone. Saunatilat sijaitsevat viereisessä Rinnekodissa, johon johtaa yhdyskäytävä.

Tuulikanteleeseen rakennetaan myös aistihuone, joka tarjoaa asukkaille viriketoimintaa aistien herättelyyn ja rentoutumiseen. Piha-alueesta tulee puistomainen oleskelutila kaikkien asukkaiden käyttöön.

Rinnekoti Tuulikanteleeseen rakennetaan 30 esteetöntä kotia aikuisille kehitysvammaisille henkilöille, jotka tarvitsevat tukea asumiseen ja arjen sujumiseen. Kodin ja palveluiden suunnittelussa on huomioitu asukkaiden monet tuen tarpeet, kertoo rakennuttajapäällikkö Janne Koponen Diakonissalaitokselta.

Tuulikanteleen asumisyksikön suunnittelussa olemme hyödyntäneet pitkäaikaista ja laajaa kokemustamme asumispalvelutilojen rakentamisessa. Tämä näkyy turvallisina ja viihtyisinä tiloina sekä sujuvana arkena palvelutalossa työskentelevälle henkilökunnalle ja asukkaille, sanoo palvelu- ja toimitilarakentamisen liiketoimintajohtaja Arttu Korhonen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Olemme tyytyväisiä päästessämme toteuttamaan Rinnekoti Tuulikanteleen rakentamisen yhteistyössä Diakonissalaitoksen kanssa. Työt tontilla käynnistyvät maanrakennustöillä huhtikuun 2021 aikana. Kohde luovutetaan asiakkaalle keväällä 2022, kertoo Etelä-Suomen aluejohtaja Sami Alanen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Diakonissalaitos
Janne Koponen
Rakennuttajapäällikkö
janne.koponen@hdl.fi

Arttu Korhonen
Liiketoimintajohtaja
Palvelu- ja toimitilarakentaminen
arttu.korhonen@lapti.fi

Sami Alanen
Aluejohtaja
sami.alanen@lapti.fi

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä.www.lapti.fi

Kaurialan koulun rakentaminen käynnistyy Hämeenlinnassa12.4.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Lapti käynnistää Kaurialan koulun rakentamisen Hämeenlinnassa. Kouluun tulee tilat 450 yläkoulun ja erityisryhmien oppilaalle. Koulu on suunniteltu tietomallintamalla ja rakennuttajalle sekä käyttäjille järjestetään mahdollisuus tutustua mallitiloihin virtuaalisesti VR-lasien avulla. Suunnittelu on edennyt Laptin johdolla tiiviissä yhteistyössä Hämeenlinnan kaupungin edustajien ja koulun henkilöstön kanssa. Suunnitelman mukaan Kaurialan koulun rakentaminen käynnistyy huhtikuussa maansiirtotöillä ja koulu valmistuu vuoden 2022 lopussa. Koulu rakennetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa koulun suunnittelusta ja rakentamisesta.

Emäkosken ja Myllyhaan koulut harjakorkeudessa, sisätyöt käynnissä24.3.2021 10:00:00 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti rakentaa Nokian kaupungille Emäkosken yläkoulun 550 oppilaalle ja Myllyhaan koulun 450 alakoululaiselle. Koulujen rakennustyöt käynnistyivät kesällä 2020 ja ovat edenneet sisätyövaiheeseen. Koulut rakennetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa koulujen suunnittelusta ja toteutuksesta. Koulujen rakentamisessa noudatetaan Kuivaketju10-toimintamallia sekä puhtaan rakentamisen periaatteita, jolloin työmaan pölynhallinnalle on asetettu yhteisesti sovitut laatutavoitteet.

Lapti rakentaa eQ:n asuntorahastolle 83 uutta asuntoa Vantaan Koivuhakaan23.3.2021 10:23:30 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti Oy ja eQ:n asuntorahasto ovat allekirjoittaneet sopimuksen kerrostalon ja siihen tulevien liiketilojen rakentamisesta Vantaan Koivuhakaan. Asunto Oy Vantaan Koivunlehti on 4-8 kerroksinen kerrostalo, johon tulee yhteensä 83 vuokra-asuntoa yksiöistä neljän huoneen perheasuntoihin sekä vuokrattavia liiketiloja. Autopaikat on sijoitettu autokatokseen ja talon piha-alueelle. Hanke toteutetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa kohteen suunnittelusta ja rakentamisesta. Vantaan Koivunlehden rakentaminen käynnistyy keväällä 2021 ja talo valmistuu syksyllä 2022.

Laptin tilinpäätöstiedote 2020: vahva vuosi takana ja lupaava näkymä vuodelle 202122.3.2021 08:30:00 EET | Tiedote

Rakennusliike Lapti Oy:n liikevaihto oli 277,6 miljoonaa euroa vuodelta 2020 (311,2 miljoonaa euroa tilikaudella 2019). Laptin kannattavuus säilyi hyvällä tasolla. Liiketulos oli 16,6 miljoonaa euroa (25,6 miljoonaa euroa) eli 6% (8,2 %) liikevaihdosta. Tilikauden tulos oli 11,7 (19,7) miljoonaa euroa eli 4,2 % (6,4 %) liikevaihdosta. Hyvän tuloksen myötä vakavaraisuutta kuvaava omavaraisuusaste säilyi myös hyvänä, ollen 47,5 %:n (47,8 %). Tilikauden päättyessä yhtiössä työskenteli 569 henkilöä.