Lapti rakentaa 30 paikkaisen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön Diakonissalaitokselle Helsinkiin

Helsingin Diakonissalaitos sr ja Rakennusliike Lapti Oy ovat allekirjoittaneet sopimuksen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön rakentamisesta Helsingin Malminkartanoon. Asumispalveluyksiköstä tulee kaksikerroksinen, ja siihen tulee kuusi asuntoryhmää. Jokaisella asukkaalla on oma asunto, ja jokaisella ryhmällä oma yhteinen olohuone yhdessäoloa varten. Rakennustyöt käynnistyvät heti ja rakennus valmistuu keväällä 2022. Rinnekoti Tuulikannel toteutetaan KVR-urakkana, jossa Lapti vastaa hankkeen suunnittelusta ja rakentamisesta.

Lapti rakentaa 30 paikkaisen kehitysvammaisten asumispalveluyksikön Diakonissalaitokselle Malminkartanoon, Helsinkiin. Havainnekuva: Arkkitehtuuri Oy Lehtinen Miettunen

Rinnekoti Tuulikanteleeseen tulee jokaiselle asukkaalle oma asunto, jonka he voivat sisustaa oman näköisekseen. Asunnot ovat 22 m2:n yksiöitä, joissa on oma keitto-, sekä suihku- ja wc-tila. Ryhmien yhteiskäytössä on kerroskohtainen keittiö ja kodinhoitohuone. Saunatilat sijaitsevat viereisessä Rinnekodissa, johon johtaa yhdyskäytävä.

Tuulikanteleeseen rakennetaan myös aistihuone, joka tarjoaa asukkaille viriketoimintaa aistien herättelyyn ja rentoutumiseen. Piha-alueesta tulee puistomainen oleskelutila kaikkien asukkaiden käyttöön.

Rinnekoti Tuulikanteleeseen rakennetaan 30 esteetöntä kotia aikuisille kehitysvammaisille henkilöille, jotka tarvitsevat tukea asumiseen ja arjen sujumiseen. Kodin ja palveluiden suunnittelussa on huomioitu asukkaiden monet tuen tarpeet, kertoo rakennuttajapäällikkö Janne Koponen Diakonissalaitokselta.

Tuulikanteleen asumisyksikön suunnittelussa olemme hyödyntäneet pitkäaikaista ja laajaa kokemustamme asumispalvelutilojen rakentamisessa. Tämä näkyy turvallisina ja viihtyisinä tiloina sekä sujuvana arkena palvelutalossa työskentelevälle henkilökunnalle ja asukkaille, sanoo palvelu- ja toimitilarakentamisen liiketoimintajohtaja Arttu Korhonen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Olemme tyytyväisiä päästessämme toteuttamaan Rinnekoti Tuulikanteleen rakentamisen yhteistyössä Diakonissalaitoksen kanssa. Työt tontilla käynnistyvät maanrakennustöillä huhtikuun 2021 aikana. Kohde luovutetaan asiakkaalle keväällä 2022, kertoo Etelä-Suomen aluejohtaja Sami Alanen Rakennusliike Lapti Oy:stä.

Diakonissalaitos
Janne Koponen
Rakennuttajapäällikkö
janne.koponen@hdl.fi

Arttu Korhonen
Liiketoimintajohtaja
Palvelu- ja toimitilarakentaminen
arttu.korhonen@lapti.fi

Sami Alanen
Aluejohtaja
sami.alanen@lapti.fi

Lapti on vakavarainen rakentaja, joka keskittyy toiminnassaan kohtuuhintaisten asuntojen uudisrakentamiseen Suomen suurimmissa kasvukeskuksissa. Laptin palveluvalikoimaan kuuluu lisäksi laadukkaiden liike- ja toimitilojen, koulujen ja terveydenhuoltokiinteistöjen sekä päivähoito- ja hoivakiinteistöjen rakentaminen maanlaajuisesti. Rakennusliike Lapti -konsernin palveluksessa oli tilikauden päättyessä noin 600 henkilöä.www.lapti.fi

Karjarantaan käynnistyy uuden kerrostalon rakentaminen - erikoisuutena muunneltavat asuntopohjat ja yhdistelmäasunnot20.8.2021 11:53:07 EEST | Tiedote

Rakennusliike Lapti Oy käynnistää 7-kerroksisen kerrostalon Asunto Oy Porin Sävelen rakentamisen Karjarannan kehittyvään kaupunginosaan. Porin Säveleen tulee monipuolinen valikoima laadukkaita kaupunkikoteja yksiöistä suurempiin yhdistelmäasuntoihin. Asuntopohjat muuntuvat eri elämäntilanteiden mukaan. Asunnoissa voidaan muuntaa esimerkiksi kolmio tilavaksi kaksioksi tai yhdistää kaksi pienempää asuntoa tilavaksi kolmioksi tai neljän huoneen perheasunnoksi. Porin Sävelen rakentaminen käynnistyy syyskuussa 2021, ja valmistuu syksyllä 2022.

Kuopion rautatieaseman länsipuolen pysäköintialue poistuu käytöstä 1.7.202130.6.2021 13:56:34 EEST | Tiedote

Kuopion rautatieaseman länsipuolen kulmauksessa oleva pysäköintialue suljetaan 1.7.2021 alkaen alueella käynnistyvän uudisrakentamisen vuoksi. Alueen pysäköintiä palvelevat jatkossa Haapaniemenkadun pysäköintilaitos ja P-Matkakeskus, johon on ajoyhteys Puutarhakadulta. Kuopion Portissa sijaitsevasta P-Matkakeskuksesta on jalankulkijoille tunneliyhteys suoraan rautatieasemalle.

Entisen Lassinkallion koulun tontille rakennettavista kerrostaloista viimeinen rakenteille21.6.2021 13:00:00 EEST | Tiedote

Lapti rakentaa keskeiselle paikalle Tuiraan viiden kerrostalon korttelia. Korttelin viimeisen kerrostalon Asunto Oy Tuiran Uurteen rakentaminen käynnistyy syksyllä. Kortteli rakentuu puretun, sisäilmaongelmista kärsineen Lassinkallion koulun tilalle. Viimeiseen 8-kerroksiseen kerrostaloyhtiöön tulee yhteensä 56 asuntoa. Tuiran Uurteen valmistuttua 2022 vuoden lopulla kortteliin on valmistunut yhteensä 288 asuntoa.