Lapti tukee kasvuaan uudella konsernirakenteella – kaikki liiketoiminnot uuteen Lapti Groupiin

Suomen nopeimmin kasvaviin rakentajiin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy erkanee Kastelli Group konsernista. Vuodenvaihteessa 2017–2018 Kastelli Group Oy jakautui kahdeksi uudeksi yhtiöksi, jotka ovat Kastelli Group Oy ja Lapti Group Oy. Jakautumisen jälkeen Lapti Group -konserniin kuuluvat Rakennusliike Lapti Oy:n lisäksi myös talotekniikkayhtiöt Terawatt Oy ja Nuotek Oy, jotka on tarkoitus sulauttaa vuonna 2018 yhdeksi yhtiöksi. Talotekniikkayhtiö toimii Laptitec nimellä, ja se tarjoaa talotekniikkaratkaisuja Laptin kohteisiin sekä muille rakennusalan toimijoille.

Uuden Lapti Group Oy:n toimitusjohtajana toimii 1.1.2018 alkaen Timo Pekkarinen, joka on aiemmin toiminut Rakennusliike Lapti Oy:n toimitusjohtajana useita vuosia. Pekkarinen toimii myös Kastelli Group Oy:n toimitusjohtajana. Lapti Groupin tytäryhtiöiden toimitusjohtajina toimivat Rakennusliike Lapti Oy:ssa  Raimo Pesola ja Laptitec Oy:ssa Jussi Holma.

Kastelli Group -konsernissa toteutettiin vuoden 2017 aikana Pekkarisen johdolla jakautumiseen johtanut strategiaprosessi, jonka yhteydessä tarkasteltiin konserniyhtiöiden liiketoimintaa ja kasvumahdollisuuksia sekä tarkoituksenmukaista yhtiörakennetta.

”Totesimme strategiatyön aikana, että liiketoiminnan kehittämisen ja kasvumahdollisuuksien hyödyntämisen näkökulmasta Kastelli Group -konserni kannattaa jakaa kahteen kokonaisuuteen: jatkamme nyt Rakennusliike Laptin liiketoimintaa ja talotekniikkaa sekä toisaalta Kastellin pientaloliiketoimintaa erillisinä kokonaisuuksina”, kertoo Lapti Group Oy:n toimitusjohtaja Timo Pekkarinen. ”Uskomme, että näin pystymme tukemaan kummankin liiketoiminnan kehittämistä tehokkaimmin etenkin, kun yhdessä konsernissa toimimisesta ei ollut nähtävissä merkittävää synergiaetua”, Pekkarinen jatkaa.

”Laptin liikevaihto on yli kymmenkertaistunut vuodesta 2010, ja vuonna 2017 saavutti uuden konsernirakenteen mukaisesti laskettuna noin 220 miljoonan euron liikevaihdon.Kasvumme on myös ollut kannattavaa. Uuden Lapti Groupin päätavoitteena on lunastaa huomattava kasvupotentiaali, joka liittyy kotien ja palvelutilojen kuten päivä- ja hoivakotien sekä sairaaloiden rakentamiseen. Uuden konsernirakenteen arvioidaan tukevan parhaalla mahdollisella tavalla tavoitteen saavuttamista”, Pekkarinen sanoo.

”Uskomme myös, että tarjoamalla Laptin koko osaamisen skaalan yhden palveluntarjoajan periaatteella –  kiinteistökehityksestä rakentamisen kautta talotekniikkaan – parannamme mahdollisuuksiamme entistäkin isompiin urakoihin tulevaisuudessa”, Pekkarinen päättää.

Toiminta uuden organisaation mukaisesti on käynnistynyt vuoden 2018 alusta alkaen.

Timo Pekkarinen, toimitusjohtaja, Lapti Group Oy, puh. 040 544 9245

Lapti Group lyhyesti

Lapti Group on voimakkaasti kasvava rakennusalan toimija, johon kuuluvat Rakennusliike Lapti Oy sekä talotekniikkayhtiö Laptitec Oy. Konserni rakentaa asuntoja, toimitiloja sekä terveydenhoito- ja hoivakiinteistöjä. Lisäksi Lapti Group tarjoaa sähkö-, LVI- ja automaatiopalveluiden suunnittelua sekä projektitoteutuksia. Konsernin vuoden 2017 liikevaihto (uuden konsernirakenteen mukaisesti laskettuna) oli noin 220miljoonaa euroa. Lapti Group -konsernin palveluksessa on noin 670 henkilöä.

Lapti rakentaa kaksi kerrostaloa ja rivitalon Näsijärven rantaan uudelle Halkoniemen alueelle Tampereelle18.12.2017 09:00Tiedote

Rakennusliike Lapti Oy rakentaa Tampereen Halkoniemeen kahden kerrostalon ja yhden rivitalon Näsijärven rantamaisemaan. Tontille tulee yhteensä 72 asuntoa. Ensimmäisen 6-kerroksisen kerrostaloyhtiön ja 2-kerroksisen rivitaloyhtiön rakentaminen käynnistyvät tänä vuonna. Näiden on arvioitu valmistuvan vuoden 2018 loppuun mennessä. Kohteen on suunnitellut arkkitehti Manu Humppi Arkkitehtitoimisto AR-Vastamäki Oy:stä.

Oulun Kynsilehtoon nouseva asuin- ja palvelukortteli yhdistää eri-ikäiset ihmiset ja palvelut15.12.2017 11:11Tiedote

Rakennusliike Lapti rakentaa Oulun Kynsilehtoon monimuotoisen asuin- ja palvelukorttelin, jonka pihapiiriin rakennetaan 110 asuntoa neljään kerrostaloon sekä palveluasuntoja ja tehostettua palveluasumista. Myöhemmin kortteliin rakennetaan myös liike-/toimistotiloja. Ensimmäisen kerrostalon ja palveluasuntojen rakentaminen on jo käynnistynyt ja ne valmistuvat vuoden 2018 aikana. Koko korttelin rakentaminen kestää arviolta 4-5 vuotta. Palveluasumisen toiminnasta vastaa Attendo.

Samuli Heino Laptin Keski-Suomen aluejohtajaksi12.10.2017 14:58Tiedote

Kokenut ammattilainen paikallisjohtoon Laptin Keski-Suomen aluejohtajaksi on nimitetty RM Samuli Heino. Olen erittäin innostunut uudesta haasteesta, Laptin Keski-Suomen aluejohtajana aloittanut Samuli Heino kertoo. Lapti on nopeasti kasvattanut tunnettuuttaan Jyväskylän alueella ja aloittanut ensimmäiset asuntorakentamisen hankkeet nopealla aikataululla. Asuntorakentamisen ennakoidaan jatkuvan vahvana vetovoimaisilla alueilla kuten Jyväskylässä. Etsimme koko ajan aktiivisesti sopivia tontteja ja muita rakennushankkeita, Heino jatkaa. Samuli Heino on aiemmin toiminut Jyväskylässä NCC Suomi Oy:n hankekehityspäällikkönä.