Lapti tukee kasvuaan uudella konsernirakenteella – kaikki liiketoiminnot uuteen Lapti Groupiin

Suomen nopeimmin kasvaviin rakentajiin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy erkanee Kastelli Group konsernista. Vuodenvaihteessa 2017–2018 Kastelli Group Oy jakautui kahdeksi uudeksi yhtiöksi, jotka ovat Kastelli Group Oy ja Lapti Group Oy. Jakautumisen jälkeen Lapti Group -konserniin kuuluvat Rakennusliike Lapti Oy:n lisäksi myös talotekniikkayhtiöt Terawatt Oy ja Nuotek Oy, jotka on tarkoitus sulauttaa vuonna 2018 yhdeksi yhtiöksi. Talotekniikkayhtiö toimii Laptitec nimellä, ja se tarjoaa talotekniikkaratkaisuja Laptin kohteisiin sekä muille rakennusalan toimijoille.

Uuden Lapti Group Oy:n toimitusjohtajana toimii 1.1.2018 alkaen Timo Pekkarinen, joka on aiemmin toiminut Rakennusliike Lapti Oy:n toimitusjohtajana useita vuosia. Pekkarinen toimii myös Kastelli Group Oy:n toimitusjohtajana. Lapti Groupin tytäryhtiöiden toimitusjohtajina toimivat Rakennusliike Lapti Oy:ssa  Raimo Pesola ja Laptitec Oy:ssa Jussi Holma.

Kastelli Group -konsernissa toteutettiin vuoden 2017 aikana Pekkarisen johdolla jakautumiseen johtanut strategiaprosessi, jonka yhteydessä tarkasteltiin konserniyhtiöiden liiketoimintaa ja kasvumahdollisuuksia sekä tarkoituksenmukaista yhtiörakennetta.

”Totesimme strategiatyön aikana, että liiketoiminnan kehittämisen ja kasvumahdollisuuksien hyödyntämisen näkökulmasta Kastelli Group -konserni kannattaa jakaa kahteen kokonaisuuteen: jatkamme nyt Rakennusliike Laptin liiketoimintaa ja talotekniikkaa sekä toisaalta Kastellin pientaloliiketoimintaa erillisinä kokonaisuuksina”, kertoo Lapti Group Oy:n toimitusjohtaja Timo Pekkarinen. ”Uskomme, että näin pystymme tukemaan kummankin liiketoiminnan kehittämistä tehokkaimmin etenkin, kun yhdessä konsernissa toimimisesta ei ollut nähtävissä merkittävää synergiaetua”, Pekkarinen jatkaa.

”Laptin liikevaihto on yli kymmenkertaistunut vuodesta 2010, ja vuonna 2017 saavutti uuden konsernirakenteen mukaisesti laskettuna noin 220 miljoonan euron liikevaihdon.Kasvumme on myös ollut kannattavaa. Uuden Lapti Groupin päätavoitteena on lunastaa huomattava kasvupotentiaali, joka liittyy kotien ja palvelutilojen kuten päivä- ja hoivakotien sekä sairaaloiden rakentamiseen. Uuden konsernirakenteen arvioidaan tukevan parhaalla mahdollisella tavalla tavoitteen saavuttamista”, Pekkarinen sanoo.

”Uskomme myös, että tarjoamalla Laptin koko osaamisen skaalan yhden palveluntarjoajan periaatteella –  kiinteistökehityksestä rakentamisen kautta talotekniikkaan – parannamme mahdollisuuksiamme entistäkin isompiin urakoihin tulevaisuudessa”, Pekkarinen päättää.

Toiminta uuden organisaation mukaisesti on käynnistynyt vuoden 2018 alusta alkaen.

Timo Pekkarinen, toimitusjohtaja, Lapti Group Oy, puh. 040 544 9245

Lapti Group lyhyesti

Lapti Group on voimakkaasti kasvava rakennusalan toimija, johon kuuluvat Rakennusliike Lapti Oy sekä talotekniikkayhtiö Laptitec Oy. Konserni rakentaa asuntoja, toimitiloja sekä terveydenhoito- ja hoivakiinteistöjä. Lisäksi Lapti Group tarjoaa sähkö-, LVI- ja automaatiopalveluiden suunnittelua sekä projektitoteutuksia. Konsernin vuoden 2017 liikevaihto (uuden konsernirakenteen mukaisesti laskettuna) oli noin 220miljoonaa euroa. Lapti Group -konsernin palveluksessa on noin 670 henkilöä.

LAPTI VARAUTUU KOULURAKENTAMISEN KASVUUN – palkkaamme heti lähes 10 uutta projektipäällikköä15.5.2018 13:00Tiedote

Lapti Group -konserniin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy jatkaa panostustaan kasvuun. Yhtiö palkkaa kevään aikana 7-10 uutta projektipäällikköä toimipisteisiinsä Vantaalla, Turussa, Tampereella, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Oulussa. Lapti on keskittynyt urakkamuotoihin, joissa rakentaja vastaa myös hankkeen suunnittelusta. Strategiansa mukaisesti Lapti panostaa edelleen asunto- ja palvelutilarakentamisen kasvuun. Palvelutilojen, kuten koulujen, päiväkotien, hoivakotien ja terveydenhoitotilojen hankkeiden vetämiseen tarvitaan lisää ammattitaitoisia projektipäälliköitä.

Lapti laajentaa toimintaansa perustamalla aluetoimiston Turkuun4.4.2018 10:00Tiedote

Lapti Group -konserniin kuuluva Rakennusliike Lapti Oy laajentaa toimintaansa Länsi-Suomeen perustamalla aluetoimiston Turkuun. Aluejohtajaksi on nimitetty RKM Kari Mäkelä 3.4.2018 alkaen. Mäkelä siirtyy Laptille Colliers International Finland Oy:n Länsi Suomi -palveluyksikön aluejohtajan tehtävästä. Aiemmin hän on toiminut 2001-2014 Hartela Oy:n kiinteistökehitysjohtajana ja toimitusjohtajana. Samalla Laptin Tampereen ja Turun toimistot yhdistetään Länsi-Suomen alueyksiköksi, jonka aluejohtajana Kari Mäkelä toimii. Länsi-Suomen tuotantojohtajaksi on nimitetty Tapio Rantala.