Laskiainen – alkutalven iloinen ruokajuhla

Liu lau laskiaista! Laskiaisena on perinteisesti syöty tukevia liharuokia, joiden voimalla on ollut hyvä laskeutua pääsiäiseen saakka kestävään paastoon. Vaikka laskiaista vietetään keskellä kylmintä talvisydäntä viljelysmaiden ollessa lumihunnun alla, liittyy moni laskiaisperinne maatalouteen ja tulevaan kasvukauteen: mitä pidemmälle kelkka tai pulkka mäenlaskussa luistaa, sitä pidemmät pellavat ovat taloon tiedossa. Tuleviin peltotöihin toivottiin hyvää onnea myös ruokapöydässä: rasvaista laskiaisruokaa syövän ei sopinut nuolla sormiaan puhtaaksi, sillä tämä enteili sirpistä haavoja sormiin.

Kuva: Heidi Siivonen

Tänä talvena laskiaista vietetään mahtavassa ulkoilusäässä. Helppo ja edullinen laskiaismenu valmistuu näppärästi kotimaisista elintarvikkeista.

• Ulkoilun jälkeen maistuu tukeva ruoka, perinteinen hernekeitto possunlihalla tai kasviksilla höystettynä. Herne on perinteinen suomalainen viljelykasvi ja hyvä proteiinin lähde. Edulliset ja maistuvat kotimaiset juurekset ovat oiva lisä myös hernekeittoon. Hernekeitto valmistuu kuin itsekseen, kunhan muistaa liottaa herneet yön yli, muistuttaa ruokamarkkina-asiantuntija Heidi Siivonen.

Perinteinen laskiaispulla kruunaa talvisen kahvihetken.

• Kokeile tehdä muhevat ja maukkaat laskiaispullat vaihteeksi raskimenetelmällä, juureen, vinkkaa Siivonen.

Laskiaispullat täytetään maun mukaan hillolla tai mantelimassalla. Hillotäyte raikastuu lisäämällä hilloon survottuja pakastemarjoja. Kotimaisen hillon tunnistaa sirkkalehtimerkistä, ja marjat Hyvää Suomesta -merkistä. Pehmeä kermavaahto aateloi pullan, ja täyteläisin pullataikina leivotaan maitoon.

• Maidolla on pitkät perinteet suomalaisessa ruokakulttuurissa. Tämä on luonnollista, sillä suomalainen maidontuotanto perustuu nurmeen, joka viihtyy hyvin viileässä ilmastossa pohjoista Suomea myöten. Suomalaiset lehmät syövät runsaasti nurmesta tehtyä säilörehua ja muuttavat ihmisruuaksi kelpaamattoman nurmen ravintorikkaaksi maidoksi, sanoo maitoasiamies Marjukka Mattio

Maitotuotteiden kirjosta löytyy vähälaktoosisia ja laktoosittomia tuotteita, jolloin vaihtoehtoja on runsaasti.

Perinteinen hernekeitto

Hernekeitto syntyy kuin itsekseen. Ensikiehahtamisen jälkeen keitto valmistuu miedolla lämmöllä poristen, välillä sekoittaen. Possunpotka on perinteinen hernesopan sattuma. Hyvä maku ja sattumat soppaan syntyvät helposti palvikinkkukuutioista tai juureskuutioista. Kasviskuutiot sopivat myös lihaisaan keittoon tuomaan mukavaa lisämakua.

Perinteisen hernekeiton reseptin saat täältä: https://www.mtk.fi/-/liu_lau_laskiaista

Juureen leivotut laskiaispullat

Muheva, kermalla ja hillolla tai mantelimassalla täytetty pulla kruunaa keskitalven juhlan! Leivän leivonnasta tutulla juurimenetelmällä pullasta tulee makoisa ja rakenteeltaan pehmeä. Samoin pieni määrä hiivaleipäjauhoja antaa pullaan mahtavaa makua. Perinteiset laskiaispullat raikastuvat, kun täytteen hilloon lisää kotimaisia pakastemarjoja, tai täyttää pullan vaihteeksi kevyesti sokeroidulla marjasurvoksella ja kermavaahdolla.

Juureen leivottujen laskiaispullien reseptin saat täältä: https://www.mtk.fi/-/liu_lau_laskiaista

Aiheeseen liittyvät kuvat ja reseptit ovat vapaasti käytettävissä.

Heidi Siivonen, ruokamarkkina-asiantuntija, MTK, 040 568 8802
Marjukka Mattio, maitoasiamies, 050 533 8924

New mail

New mailCopy

New mailCopy

Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??24.2.2021 12:49:30 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä? 19.2.2021 11:04:10 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * * * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

MTK:n #maakasvuun esityksillä elvytetään koko Suomea17.2.2021 09:57:37 EETTiedote

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäinen versio toimitetaan komissiolle maaliskuussa. Viime viikolla hallitus tiivisti ohjelman painotuksen neljään pilariin. MTK näkee pilareissa mahdollisuuksia ja nostaa esille jokaiseen pilariin kärkikeinon, joilla on ilmastohyötyjä sekä myönteisiä talous-, työllisyys- ja tuottavuusvaikutuksia. Ennen kaikkea on tärkeä saavuttaa iso muutos korvaamalla fossiilisia raaka-aineita biotalouden tuotteilla. - Haluamme nostaa kestävän rahoituksen kriteereitä täyttäviä kokonaisuuksia, joilla edistetään alueiden välistä tasavertaisuutta ja esimerkiksi sote-palveluiden viisasta uudistumista, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.