Läsnäolo ja kuunteleminen suojaavat lasten kasvua

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry:n Kuuntele ensin -kampanja tarjoaa vuoden 2022 jokaisena kuukautena tukimateriaalia läsnä olevan ja vuorovaikutusta tukevan vanhemmuuden tueksi. Vanhemmuuden tukeminen on erittäin tehokas keino ehkäistä lasten myöhempää riskikäyttäytymistä, kuten päihdekokeiluja.

”On vahvaa näyttöä siitä, kuinka vanhemmat ja perheet voivat suojata lapsia ja nuoria monenlaisilta riskeiltä. Esimerkiksi lämmin ja oikea-aikainen kehu ja onnistumisten huomioiminen on tehokas tapa vaikuttaa lapsen käytökseen. Selkeät säännöt ja rajat sekä ennen kaikkea avoin ja lämmin kommunikaatio ovat myös hyvän vanhemmuuden peruspilareita,” sanoo EHYT ry:n järjestöasiantuntija Soile Törrönen.

Tutkimusten mukaan lasten kasvua tukee lämmin, kuunteleva ja osallistuva, lapsen itsenäisyyttä kunnioittava, mutta selkeät säännöt ja rajat asettava vanhemmuus. Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry nostaa tänä vuonna esiin hyvän ja lämpimän vanhemmuuden tärkeyttä Kuuntele ensin -kampanjallaan. Vanhemmuustaitojen tukeminen on tehokas tapa ehkäistä myös mahdollisia tulevia päihdeongelmia.

Aktiivinen kuuntelu, turvalliset tavat käyttää älylaitteita, kehuminen, kärsivällisyys, liikkuminen, rutiinit, yhteinen tekeminen, kiintymyksen osoittaminen, yhdessä leikkiminen ja mielekkään tekemisen mahdollistaminen ovat kaikki tärkeitä hyvän vanhemmuuden käytäntöjä. Kuuntele ensin -kampanja kiinnittää vuoden 2022 jokaisena kuukautena huomiota yhteen näistä teemoista.

”Perhearjessa näitä vanhemmuuden ulottuvuuksia voi vahvistaa monin pienin teoin. Lapsen tarpeiden, ajatusten ja tunteiden kuuntelu ei aina ole kiireisessä arjessa helppoa. Se on kuitenkin lapsen kasvun tukemisen perusta”, jatkaa Törrönen.

Läpi vuoden levitettävissä julisteissa, videoissa ja viesteissä pyritään antamaan selkeitä ja helppoja vinkkejä tämän toteuttamiseksi kasvatustyön arjessa.

Kampanjan viesti on, että vanhemman läsnäolo ja lämmin vuorovaikutus kannattelevat lapsen kasvua ja kehitystä. Nämä ovat ratkaisevia tekijöitä nuoruuden päihdekokeiluiden ehkäisyssä.

Kuuntele ensin -kampanja EHYTin sosiaalisen median kanavilla sekä verkkosivuilla 25.1. - 31.12.2022.

”Listen First” on YK:n huumausaine- ja rikosasioidentoimiston (UNODC) kampanja onnellisuuden, turvallisuuden ja huolenpidon vahvistamiseksi perheissä. Lisätietoa ja oheismateriaalia: www.unodc.org/listenfirst

Elimäenkatu 17-19

Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry toimii koko maassa ja koko väestön parissa terveiden elämäntapojen edistämiseksi. Alkoholiin, nikotiinituotteisiin ja huumeisiin liittyvän ehkäisevän työn ohella EHYT ry ehkäisee pelaamisesta syntyviä haittoja. Työmme pohjautuu tutkittuun tietoon ja näyttöön perustuviin menetelmiin.

Mediakutsu: Tervetuloa Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa -webinaariin 16.6.202218.5.2022 10:15:00 EEST | Tiedote

Moni ongelmallisesti rahapelaava on pelannut ensin riskitasolla. Suomessa on lähes 400 000 riskitasolla rahapelaavaa (THL 2020). Rahapelaamisen puheeksiotolla ja riskitason rahapelaamisen tunnistamisella ehkäistään vakavampien rahapelihaittojen syntymistä. Mitä tarkoittaa riskitason rahapelaaminen? Mikä merkitys riskitason rahapelaamisen tunnistamisella on rahapelihaittojen ehkäisyssä? Miten riskitaso eroaa ongelmallisesta rahapelaamisesta? Miten riskitason pelaaminen voidaan ottaa huomioon käytännön asiakastyössä? Muun muassa näitä teemoja käsitellään Kuka pelaa riskillä? Mitä tutkimus kertoo ja käytäntö opettaa –webinaarissa torstaina 16.6.2022 klo 9–11.30. Tilaisuus on maksuton ja se järjestetään verkossa. Webinaari on suunnattu sote-ammattilaisille, järjestöille, tutkijoille sekä kaikille rahapelaamisen teemasta kiinnostuneille. Webinaarissa YTM, väitöskirjatutkija Kalle Lind kertoo tuoreen Riskitason rahapelaaminen -selvityksen tuloksista. Riskitason rahapelaamisesta käytännön työ

Kysely: Alkoholinkäyttöä ei aina oteta puheeksi terveydenhuollossa, vaikka se olisi hoitoon hakeutumisen syynä6.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon työntekijöistä kaksi kolmesta ottaa aina tai lähes aina alkoholinkäytön puheeksi vastaanottokäynnillä, jos potilaalla on viitteitä päihteiden käytöstä. Kolmannes ottaa alkoholinkäytön puheeksi korkeintaan toisinaan. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Kysely: Alkoholi yhä useammin syynä terveydenhuollon vastaanotolla käyntiin – Palveluihin pääsy turvattava19.4.2022 09:30:00 EEST | Tiedote

Terveydenhuollon henkilöstöstä joka kolmas arvioi, että alkoholin liialliseen käyttöön liittyvät vastaanottokäynnit ovat lisääntyneet ja ne kuormittavat merkittävästi työntekijöitä. Tiedot käyvät ilmi Innolinkin kyselytutkimuksesta, johon vastasi 490 ensihoidossa, päivystyksessä ja perusterveydenhuollossa työskentelevää terveydenhuollon ammattilaista eri puolilla Suomea. Kyselyn teetti Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry.

Aiemmat kokemukset sote-palveluista vaikuttavat avun hakemiseen päihdepalveluista22.3.2022 08:00:00 EET | Tiedote

Nuorten aikuisten päihde- ja mielenterveyspalveluiden riittämättömyys, palveluihin pääsemisen vaikeudet sekä alueelliset erot palvelutarjonnassa ovat olleet esillä jo pitkään. Päihdeasiamiestoiminnan ja Nuorisotutkimusverkoston toteuttamassa Polkuja päihdepalveluihin - Selvitys päihdepalveluiden saatavuudesta ensimmäisellä hakukerralla -selvityksessä tuodaan esiin niitä esteitä ja kannusteita, joita päihdepalveluiden pariin hakeutumiseen ja sitoutumiseen liittyy niihin ensimmäistä kertaa hakeutuvien asiakkaiden näkökulmasta.