Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia Anne-Maija Aallolle

Mitä ihminen on, jos häneltä viedään muisti? Anne-Maija Aallon Finlandia-palkittu Mistä valo pääsee sisään on huikean taidokas, vangitseva tarina kapinasta, toivosta ja ihmisyydestä. Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-voittajan valitsi futuristi ja tietokirjailija Perttu Pölönen.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-voittaja, Anne-Maija Aallon Mistä valo pääsee sisään, on kahden hyvin erilaisen ja erilaisia arvoja edustavan hahmon dystooppinen rakkaustarina, joka sijoittuu veden peittämään entiseen Japaniin. Se on itsenäinen jatko-osa Aallon kiitetylle Korento-romaanille.

Finlandia-voittajan valitsi futuristi ja tietokirjailija Perttu Pölönen. Palkintoperusteluissaan Pölönen kutsuu Mistä valo pääsee sisään -teosta muun muassa puhuttelevaksi, viipyileväksi ja vahvistavaksi.

”Kerronta on sujuvaa, sen maailma on kaukainen, mutta ajankohtainen. Ihmisyyden suuret kysymykset ovat läsnä. Tarina kuljettaa nuoren elegantisti huomaamaan, kuinka suhde vanhempiin voi muuttua, kun heitä oppii tuntemaan enemmän”, Pölönen sanoo.

Turkulainen nuortenkirjailija Anne-Maija Aalto (s. 1988) teki vaikutuksen kirjallisuusmaailmaan jo vuoden 2016 esikoisteoksellaan Syvään veteen, jolle myönnettiin kunniamaininta Otavan nuortenromaanikilpailussa. Viime vuonna julkaistu Korento valittiin Topelius-nuortenkirjallisuuspalkintoehdokkaaksi.

”Tämä palkinto on monella tapaa minulle unelmien täyttymys. On tietenkin kirjailijana upeaa saada tällainen tunnustus omasta työstä, mutta on myös mahtavaa, että palkinnon myötä monet uudet lukijat löytävät kirjani. Edustan ylpeänä nuortenkirjailijoita, joiden taidokkaat teokset jäävät liian usein vaille huomiota”, Aalto sanoo.

Mistä valo pääsee sisään palkittiin myös viime viikolla järjestetyssä Kulttuurigaalassa yleisön suosikkina lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-ehdokkaista.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkinto on Suomen Kirjasäätiön jakama tunnustus ansiokkaalle suomalaiselle lasten- tai nuortenkirjalle. Palkinto on suuruudeltaan 30 000 euroa. Finlandia-palkinnot jaettiin 1. joulukuuta kello 19 alkaneessa tilaisuudessa. Se on nähtävissä jälkikäteen Yle Areenassa.

Valintalautakunnan puheenjohtajana toimi elokuva- ja tv-alan asiantuntija Petri Kemppinen ja jäseninä kirjastoalan asiantuntija Päivi Jokitalo ja kehittämispäällikkö Emmi Jäkkö.

Lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkintoa on jaettu vuodesta 1997.

Lisätiedot, haastattelu- ja vedospyynnöt: anni.gullichsen@otava.fi

Kuva: Emilia Lehto

”Me ollaan aina oltu täällä” – Third Culture Kids kertoo tämän päivän suomalaisista, jotka elävät kulttuurien risteyksissä26.1.2022 08:56:00 EET | Tiedote

Millaista on kasvaa ja elää usean kulttuurin todellisuuksissa samanaikaisesti? Tähän vastaavat suomalaiset, jotka luovat omaa identiteettiään ja määrittelevät uusia olemisen tapoja erilaisten kulttuuritaustojen keskellä. Koko Hubara, Mona Eid, Caroline Suinner ja Kiia Beilinson ovat koonneet kansien väliin 40 ”kolmannen kulttuurin lapsen” tarinan.

Neulomisen ilo kuuluu kaikille – Ensimmäinen suomeksi julkaistu käsityöopas vasenkätisille ilmestyy13.1.2022 10:02:54 EET | Tiedote

Maria Laiho: Neulekirja vasenkätisille Ilmestyy 28.1.2022 Vasenkätisen käsityöharrastus ei ole aina itsestäänselvyys. Neulontaohjeet ovat lähes poikkeuksetta suunnattu oikeakätisille. Kouluissa opetus järjestetään yleensä enemmistölle sopivalla tavalla. Omakätinen ohjaus on tärkeä oppimisen edellytys ja se helpottaa neulonnan ilon löytämistä. Vasenkätisille ei ole ennen tehty neulontaohjeita tai opaskirjoja suomeksi. Maria Laihon Neulekirja vasenkätisille vapauttaa myös vasenkätiset nauttimaan neulonnan meditatiivisesta hurmoksesta. Raikkaat ohjeet opastavat neulonnan alkeisiin ja tarjoavat myös pitemmälle ehtineille haasteita. Kirjassa toteutetaan mm. raidallinen missonityyppinen kaulahuivi, muhkea Samu-Jacques pipo ja Cocoon-neuletakki. ​Kirjan tekijä Maria Laiho kertoo olevansa onnekas, sillä hänen vasenkätinen mumminsa opetti hänelle neulomisen ja virkkaamisen taidon. Hän on opetellut kääntämään oikeakätisille suunnattuja ohjeita peilikuviksi ja lukemaan niitä omalla tavallaan. Lai