Justice Initiative

Lasten hyväksikäyttö Euroopassa: 17 maan uhriryhmät käynnistävät aloitteen lasten hyväksikäyttötapausten käsittelemiseksi Euroopassa

Sveitsissä pidetyssä kansainvälisessä kokouksessa uhrien ryhmät eri puolilta Eurooppaa käynnistivät laajamittaisen "Justice Initiative" ("oikeusaloitteen"). Tämän poliittisen aloitteen myötä lasten hyväksikäyttöä erityisesti valtion ja kirkon laitoksissa käsitellään ensimmäistä kertaa kattavasti kaikissa Euroopan maissa. Syyskuussa Strasbourgissa kokoontuvalle Euroopan neuvostolle esitetään esitys hyväksikäyttötapausten käsittelyn saattamisesta yleiseurooppalaiselle tasolle.

Eurooppa on rikkonut YK:n lapsen oikeuksien sopimusta vuosikymmeniä: Sadattuhannet lapset ja nuoret ovat joutuneet hyväksikäytön, pahoinpitelyn ja seksuaalisen hyväksikäytön uhreiksi. Vakavimmat väärinkäytökset tapahtuivat erityisesti valtion tai kirkon johtamissa laitoksissa.... Useissa Euroopan maissa tehtiin vielä muutama vuosi sitten lapsikaappauksia, pakkoadoptioita, sterilointeja ja lääke- ja rokotekokeita lapsille ja nuorille. Monissa tapauksissa eri puolilla Eurooppaa valtion viranomaiset olivat osittain vastuussa kärsimyksistä tai ne eivät suojelleet lapsia väärinkäytöksiltä ja ihmisoikeusloukkauksilta.

Useimmissa Euroopan maissa ei ole tähän päivään mennessä käsitelty näitä hyväksikäyttötapauksia. Tämän on nyt muututtava. Uhriryhmät eri puolilta Eurooppaa sekä tutkijat ja kansalaisjärjestöt ovat kokoontuneet Sveitsiin käynnistämään "oikeusaloitteen". Tällä poliittisella aloitteella kiinnitetään kollektiivisesti huomiota historian tukahdutettuun osaan ja uhreihin, jotka kärsivät edelleen hyväksikäytöstä ja julkisen tunnustuksen puutteesta.

17 maata käynnistää aloitteen - myös Suomesta Pesäpuu ry:n X-ketju-hanke mukana

"Suomi on tunnustanut ja tunnistanut menneisyysselvityksen ja valtiollisen anteeksipyynnön myötä sijaishuollossa tapahtuneen kaltoinkohtelun, mutta tämän lisäksi tarvitaan kattava hyvitysjärjestelmä. Pesäpuun X-ketjussa olemme havainneet, että kaltoinkohtelu on kompleksinen ilmiö, joka kaipaa lisäselvityksiä, uusia käsitteitä, koulutusta ja kaltoinkohdelluiksi tulleet henkilöt apua vakavaan traumatisoitumiseen sekä vertaistukea, jota olemme X-ketjussa olemme erityisesti kehittäneet.” korostaa Johanna Barkman, kehittämispäällikkö Pesäpuu ry:n X-ketju-hankkeesta.

"Oikeusaloitetta" tukevat uhrijärjestöt, tutkijat ja kansalaisjärjestöt eri puolilta Eurooppaa. Yli 17 maan edustajien tähän mennessä allekirjoittamassa yhteisessä julistuksessa keskeiselle sijalle nostetaan vääryyden julkinen tunnustaminen, hyvittäminen ja akateeminen uudelleenarviointi. www.justice-initiative.eu

Esitys toimitetaan Euroopan neuvostolle 2 viikon kuluessa.

"Tämä aloite on Euroopan kannalta keskeinen", sanoo Sveitsin Euroopan neuvoston valtuuskunnan puheenjohtaja, kansallisneuvos Pierre-Alain Fridez. "Vain käsittelemällä menneisyyttä voimme rakentaa tulevaisuutta". Tästä syystä hän jättää lähipäivinä Strasbourgissa aloitteen perusvaatimukset sisältävän esityksen, jonka pitäisi johtaa tämän synkän luvun kokonaisvaltaiseen uudelleenarviointiin. Poliitikon mukaan hän on vakuuttunut siitä, että esitys saa ylivoimaisen enemmistön.

Sveitsi mallina Euroopan uudelleenarvioinnille

"Korvausten aika kiiruhtaa", selittää aloitteentekijä Guido Fluri, joka tukee eurooppalaista aloitetta yhdessä hyvämaineisen säätiönsä kanssa ja joka on saanut Luzernin yliopistolta kunniatohtorin arvonimen lastensuojelun hyväksi tekemästään työstä. "Suurin osa uhreista on nyt vanhoja ja hauraita. Heidän pitäisi kokea elinaikanaan, miten epäoikeudenmukaisuus tunnustetaan ja miten siihen puututaan kaikkialla Euroopassa." Sveitsissä Guido Flurin säätiö on yhdessä uhrien ryhmien kanssa tehnyt "hyvitysaloitteesta" merkittävän: yli 10 000 vakavimmasta hyväksikäytöstä kärsivää uhria on saanut hyvitystä. Sveitsi tutkii hyväksikäyttötapauksia tieteellisesti ja jatkaa uhrien tukemista erilaisilla hankkeilla. Sveitsin kokemusten ja muissa maissa tehtyjen myönteisten ratkaisujen perusteella uhrien ryhmät eri puolilta Eurooppaa ovat yhdistäneet voimansa jatkaakseen tätä poliittista tietä myös Euroopan tasolla. Oikeutta koskeva aloite on osoitus tästä pyrkimyksestä. Menneisyyden käsittelyllä vahvistetaan lastensuojelua Euroopassa pitkällä aikavälillä.

Lisätietoja osoitteessa: www.justice-initiative.eu

Tiedotusvälineiden tiedustelut pyydetään osoittamaan osoitteeseen:
press@justice-initiative.eu

Justice Initiative