Lasten ja nuorten hyvinvointiin 5 miljoonaa euroa S-Pankin ja FIMin johdolla – sijoittajina muun muassa S-ryhmä, LähiTapiola ja Sitra

8 suomalaista organisaatiota sijoittaa yhteensä viisi miljoonaa euroa pääomarahastoon, josta rahoitetaan lasten ja nuorten hyvinvointia tukevaa sekä syrjäytymistä ennakoivaa ja ehkäisevää toimintaa. Pääomarahasto on osa Lapset SIB -hanketta, jossa kunnat, sijoittajat, järjestöt ja yritykset yhdistävät voimansa lasten, lapsiperheiden ja nuorten hyvinvoinnin tueksi.

Vaikuttavuussijoittaminen kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia myös Suomessa.

Muun muassa S-ryhmä (HOK-Elanto, Suur-Seudun Osuuskauppa ja S-Pankki), LähiTapiola, Sitra, Espoon kaupunki, Samfundet Folkhälsan ja Tradeka sijoittavat yhteensä viisi miljoonaa euroa lasten ja nuorten hyvinvointia edistävään Lapset SIB -hankkeeseen kytkeytyvään pääomarahastoon.

”Isänä ja tämän pääomarahaston salkunhoitajana olen ylpeä tästä projektista. Lapset SIBin ansiosta apua tarvitseville lapsille ja nuorille on tarjolla sellaista varhaisen vaiheen tukea, joka täydentää yhteiskunnan tarjoamia palveluita. Esimerkiksi kuntien lastensuojeluun budjetoidut varat menevät usein lakisääteisiin, korjaaviin palveluihin, eikä niillä ole mahdollisuutta investoida ennakoiviin ja ehkäiseviin toimenpiteisiin”, kommentoi vaikuttavuussijoittamisen johtaja Jani Kempas S-Pankista.

Lapset SIB -hankkeessa on kyse vaikuttavuussijoittamiseksi kutsutusta sijoitustyylistä. Eräiden arvioiden mukaan ilmiö on kasvanut maailmanlaajuisesti jopa noin 500 miljardin euron suuruiseksi. Vaikuttavuussijoittamisessa pyritään löytämään uudenlaisia ratkaisuja yhteiskunnallisiin haasteisiin, kuten lasten ja nuorten syrjäytymiseen. Vaikuttavuussijoittaminen kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia myös Suomessa.

Puhtaimmillaan vaikuttavuussijoittamista tehdään tulosperusteisilla rahoitussopimuksilla (Social Impact Bond, SIB). Ne tarjoavat esimerkiksi julkiselle sektorille uuden tavan hankkia mitattavia tuloksia palveluiden sijaan.

Lapset SIB -hankkeessa rahoitetaan lasten ja nuorten hyvinvointia edistäviä toimenpiteitä. Niillä pyritään pienentämään kunnille syrjäytymisestä syntyviä kustannuksia ja tulonlaskuja, esimerkiksi vähentämällä lastensuojelun tarvetta. Syntyneet kustannussäästöt jaetaan kunnan ja rahaston sijoittajien kesken.

Lapset SIB -hankkeesta vastaa S-Pankin Varallisuudenhoitoliiketoimintaan kuuluva FIM Pääomarahastot -yhtiö yhdessä Lastensuojelun Keskusliiton ja mukana olevien kuntien kanssa. Hankkeeseen liittyvä toiminta on jo alkanut Hämeenlinnassa, Vantaalla ja Lohjalla

Hämeenlinnassa toiminnan keskiössä on Icehearts-toiminta, jossa lapsen ja perheen tukena on koko lapsuuden ajan mukana oleva kasvattaja. Vantaalla asukkaille näkyvin toimintamuoto on uuden Perhekumppani-toiminnan aloittaminen. Perhekumppanit tukevat kohderyhmään kuuluvia perheitä ja työskentelevät tiiviissä yhteistyössä Vantaan sosiaali- ja kasvatusalan ammattilaisten kanssa. Perhekumppanitoiminta toteutetaan yhdessä SOS-Lapsikylän kanssa, ja sitä täydennetään muilla palveluilla, joita ohjelmaan osallistuva lapsi ja tämän perhe tarvitsee.

”Lapsilta ja perheiltä saamamme palaute on ollut erittäin positiivista. Olen todella iloinen, että voimme olla ratkaisemassa yhteiskunnallisia haasteita vaikuttavuussijoittamisen keinoin. S-Pankki ja FIM tunnetaan vaikuttavuussijoittamisen edelläkävijöinä ja tavoitteenamme on nostaa vaikuttavuussijoittamisen tunnettuutta sijoitustyylinä, jolla voi vaikuttaa positiivisesti ja mitattavasti yhteiskuntaan ja saada samalla reilut tuotot sijoitukselleen”, S-Pankin Varallisuudenhoidon johtaja Hanna Porkka sanoo.

Näin syntyvät rahaston tuotot
  • Rahaston tuotto syntyy siitä, miten hyvin toimenpiteet saavuttavat niille asetetut mitattavat tavoitteet.
  • Tällöin kunnat maksavat tulospalkkioina osan syntyneistä säästöistä rahastolle. Kunta ostaa siis tuloksia suoritteiden sijaan.
  • Onnistuneesta hankkeesta hyötyvät siis sekä uusia palveluita saavat lapset ja nuoret, säästöjä saavat kunnat sekä sijoittajat, joilta kerätyn pääoman turvin hyvinvointia edistetään.

Hanna Porkka, johtaja, Varallisuudenhoitoliiketoiminta, p. 050 596 1150, hanna.porkka@s-pankki.fi
Jani Kempas, johtaja, vaikuttavuussijoittaminen, p. 050 074 8597, jani.kempas@fim.com

Vaikuttavuussijoittaminen kasvattaa suosiotaan kovaa vauhtia myös Suomessa.

S-Pankin Rahastopörssi: Kansankapitalismin vuosi – myös yhdistelmärahastoissa22.1.2021 08:30:00 EETTiedote

Koronavuosi 2020 toi jotain hyvääkin, sillä se sai suuren joukon suomalaisia aloittamaan säästämisen. Osakesäästötilit löivät itsensä läpi, mutta myös yhdistelmärahastoihin virtasi uusia osuudenomistajia ripeää tahtia. Vuoden viimeisellä neljänneksellä uusia rahastosijoittajia saatiin toiseksi eniten viiteen vuoteen. Säästämisasteen nousu, nollakorot tileiltä ja yhdistelmärahastojen hyvät tuotot ja helppous houkuttelevat uusia rahastosijoittajia.

S-Pankin korttitilastot: Koronavuosi näkyi suomalaisten arjessa – verkkokauppa yhä suositumpaa19.1.2021 09:45:00 EETTiedote

Poikkeuksellinen koronavuosi 2020 vaikutti merkittävästi suomalaisten korttiostoihin. Rajoitusten myötä rahaa käytettiin normaalia enemmän ruokakauppoihin ja kodin laittamiseen. Verkkokauppa kasvatti edelleen suosiotaan vuoden loppua kohden. Erityisesti digitaalisten viihdepalvelujen korttiostot lisääntyivät vuodenvaihteessa. Korona näkyi selvästi myös ABC-huoltoasemilla ja liikenteessä.

Finanssivalvonta on hyväksynyt S-Pankin perusesitteen liittyen joukkovelkakirjaohjelmaan22.12.2020 13:35:00 EETTiedote

EI JULKAISTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, JAPANISSA, HONGKONGISSA, ETELÄ-AFRIKASSA, SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA VALTIOSSA, JOSSA JULKAISEMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA. Finanssivalvonta on eilen 21.12.2020 hyväksynyt S-Pankki Oyj:n perusesitteen liittyen yhteensä enintään 1,5 miljardin euron joukkovelkakirjaohjelmaan, jonka puitteissa voidaan laskea liikkeeseen vakuudettomia lainaosuuksia ja katettuja joukkolainoja. Ohjelman alla liikkeeseenlaskettavia instrumentteja saatetaan hakea listattavaksi Nasdaq Helsinki Oy:n pörssilistalle. Perusesite on saatavilla englanninkielisenä S-Pankin internetsivuilta osoitteesta https://www.s-pankki.fi/investors. Danske Bank A/S toimii ohjelman järjestäjänä. Lisätietoja: Pekka Ylihurula, toimitusjohtaja, S-Pankki, pekka.ylihurula@s-pankki.fi, p. 010 768 2100 Eero Saloranta, johtaja, Yritysasiakkaat ja Treasury, S-Pankki, eero.saloranta@s-pankki.fi, p.