Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa vastataan myös pääsiäisenä

Kaikille lapsille pyhät eivät tarkoita kivaa lomaa ja katkosta arkeen. Lomallakin voi olla tarvetta jutella tai saada apua luotettavalta aikuiselta. Lasten ja nuorten puhelin on avoinna jokaisena pääsiäisviikonlopun päivänä. Numerossa 116 111 päivystetään 2.–5. huhtikuuta joka päivä kello 14–17.

Pääsiäissuunnitelmat ovat tänä vuonna monessa perheessä erilaisia. Lomasuunnitelmat ovat mahdollisesti muuttuneet kokonaan tai muuttuvat vielä ihan viime hetkellä. Osa kaipaa läheisiään, joita ei rajoitusten vuoksi pystytä tapaamaan. Epävarmuuden keskellä vanhemmat saattavat stressata työasioista, taloushuolista tai läheisten terveydestä. Kaikki tämä heijastuu myös lapsiin.

Osa lapsista tai nuorista stressaa jo ennalta juhlapyhien vaikutusta perheeseen: tuleeko riitoja, lisääntyykö alkoholinkäyttö, sujuuko kaikki hyvin? Osa lapsista ja nuorista viettää pyhiä syystä tai toisesta myös yksin.

Lasten ja nuorten puhelimessa voi jutella ihan mistä vaan myös pääsiäisen aikana. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset aikuiset, joilla on aikaa kuunnella niin murheita kuin mukavia kuulumisiakin. Lasten ja nuorten puhelimen päivystää jokaisena pääsiäisviikonlopun päivänä kello 14–17.

Usein jo mieltä painavasta asiasta kirjoittaminen helpottaa oloa. Nettikirjepalvelu on aina avoinna, siellä voi purkaa ajatuksiaan silloin, kun itse haluaa. Kirjeeseen saa vastauksen muutamassa päivässä. Nettikirjeen voi kirjoittaa milloin vaan myös ruotsiksi osoitteessa skriv.mll.fi/

Vanhempainpuhelin tauolla pääsiäisen

MLL:n vanhempainpuhelin ja chat ovat pääsiäisen ajan tauolla. Kiirastorstaina 1. huhtikuuta vapaaehtoiset päivystäjät vastaavat puheluihin numerossa 0800 92277 kello 14–20 ja chatissa kello 17–20. Nettikirjepalveluun voi kirjoittaa kirjeen myös pyhien aikana, vastauksen siihen saa pyhien jälkeen.

Lasten ja nuorten puhelin numerossa 116 111, chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta https://www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin/

Vanhempainpuhelimen nettikirjepalvelu löytyy osoitteesta https://vanhempainnetti.kirjepalvelu.mll.fi/

Lisätietoja:
auttavien puhelinten suunnittelija Heidi Holappa, heidi.holappa(a)mll.fi, p. 046 921 3092
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 15 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin