Lasten ja nuorten puhelimessa maratonpäivystys Lapsen oikeuksien päivänä

Lasten oikeuksien päivää vietetään maanantaina 20. marraskuuta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa vastataan silloin yhteydenottoihin kello 12–21.

Lasten ja nuorten puhelimessa (p. 116 111) vietetään lapsen oikeuksien päivää 20. marraskuuta maratonpäivystyksen merkeissä kello 12–21. Puhelimeen voi ottaa yhteyttä ihan mistä tahansa aiheesta luottamuksellisesti, nimettömänä ja maksutta.

Lasten ja nuorten puhelimessa vastataan vuosittain lähes 30 000 puheluun, chat-keskusteluun sekä nettikirjeeseen. Moni lapsi miettii, onko oma huoli riittävän iso, jotta siihen voisi käyttää päivystävän aikuisen aikaa. Lapsen tehtävä ei ole arvioida, onko hänen asiansa tarpeeksi tärkeä. Mikään lapsen tai nuoren asia ei ole liian vähäpätöinen.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chatti on valtakunnallinen auttava puhelin, jonne lapset ja nuoret voivat soittaa vuoden jokaisena päivänä. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset aikuiset.

Lasten ja nuorten puhelimessa lapset voivat keskustella asioistaan luotettavan aikuisen kanssa. Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Päivystysajat ovat arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Juhlapyhinä päivystetään kello 14–17. Nuortennetin kirjepalveluun tai chattiin saa yhteyden osoitteesta www.mll.fi/nuortennetti.

Lisätietoja:
Auttavien puhelin- ja nettipalvelujen päällikkö Tatjana Pajamäki, p. 050 562 42 99, tatjana.pajamaki(a)mll.fi
Tiedottaja Eveliina Kutila, p. 075 3245 580, eveliina.kutila(a)mll.fi

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä17.11.2017 14:14Tiedote

Perheen vähävaraisuus heikentää nuoren mahdollisuuksia osallistua ja kouluttautua. Lapsuudenperheessä koetulla taloudellisella ahdingolla on vaikutuksia pitkälle aikuiselämään, joten lapsiperheköyhyyden poistaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tavoite. Hyvä Joulumieli -keräyksellä halutaan nostaa keskustelunaiheeksi perheiden vähävaraisuus. Kotimaan köyhien lapsiperheiden hyväksi järjestettävä keräys alkaa 23. marraskuuta ja jatkuu jouluaattoon asti.

Insamlingen Jul i sinnet sprider åter glädje i barnfamiljer som har knappt om pengar17.11.2017 14:13Tiedote

När familjen inte har mycket pengar har de unga i familjen färre möjligheter att delta och studera. De känner också av följderna av detta långt in i vuxenlivet. Därför är det ett viktigt mål för samhället att avlägsna fattigdomen i barnfamiljer. Jul i sinnet aktualiserar åter denna fråga genom att samla in pengar till familjer i Finland som har svårigheter med sin ekonomi. I år börjar insamlingen den 23 november och fortsätter fram till julafton.