Lasten ja nuorten puhelin ja chat päivystävät joulunakin joka päivä
Joulu ja lomat eivät ole kaikille iloista ja huoletonta aikaa, vaan monen lapsen ja nuoren mieltä painavat huolet ja murheet.
"Lasten ja nuorten joulua voi varjostaa muun muassa läheisten kuormittuneisuus ja stressi tai hallitsematon alkoholinkäyttö. Osa lapsista ja nuorista kokee yksinäisyyttä", auttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija Anna Weckström kertoo.
Lasten ja nuorten puhelimessa ja chatissa voi myös jouluna jutella luottamuksellisesti mistä tahansa aiheesta turvallisen aikuisen kanssa. 23.12.–1.1. puhelin ja chat ovat avoinna joka päivä kello 14–17.
Palveluun voi soittaa tai kirjoittaa maksutta ja nimettömästi. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat ja ammattilaisten tukemat vapaaehtoiset päivystäjät.Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan myös muun ammatillisen tuen piiriin. Palvelu päivystää numerossa 116 111, chat ja nettikirjepalvelu löytyvät osoitteesta nuortennetti.fi.
Ruotsinkielinen lasten ja nuorten puhelin (p. 0800 96 116) on suljettu pyhäpäivät, mutta päivystää tiistaina 27.12. ja keskiviikkona 28.12. klo 14–17.
Normaaleihin aukioloaikoihin palataan 2.1. Suomenkielinen lasten ja nuorten puhelin on avoinna ma-pe klo 14–20 ja la-su klo 17–20. Ruotsinkielinen barn- ochungdomstelefonen on avoinna ma-ke klo 14–17 ja torstaisin klo 17–20.
Vanhempainpuhelin ja chat joulutauolla
Vanhemmille suunnatut vanhempainpuhelin ja chat ovat tauolla 23.12.–1.1. Ajanvarauschateista löytyy aikoja ammattilaisten kanssa keskusteluun myös tauon aikana. Myös nettikirjeen voi lähettää itselleen sopivana ajankohtana. Kirjeisiin vastataan 2.1. lähtien, kun palvelut palaavat normaaleihin aukioloaikoihin.
MLL:n Lasten ja nuorten puhelin sekä chat päivystävät vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 15 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa.
Käyttäjäkyselyn mukaan yli 80 % nuorista suosittelisi palvelua samassa tilanteessa olevalle ystävälleen. Tarvittaessa lapsi tai nuori autetaan ammatillisen avun piiriin. www.nuortennetti.fi/lasten-ja-nuorten-puhelin
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Anna WeckströmAuttavien puhelin- ja digitaalisten palveluiden asiantuntija
Puh:050 4646 452anna.weckstrom@mll.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Mannerheimin Lastensuojeluliitto on avoin kansalaisjärjestö, joka edistää lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvointia. MLL:n tavoitteena on lapsiystävällinen Suomi. MLL tarjoaa eri elämäntilanteissa vertaistukea, monipuolista toimintaa sekä osallistumisen ja vaikuttamisen mahdollisuuksia. Suomen suurimpaan lastensuojelujärjestöön kuuluu 73 000 jäsentä, 536 paikallisyhdistystä, 10 piirijärjestöä ja keskusjärjestö. www.mll.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Mannerheimin Lastensuojeluliitto
Lekdagen firas lördagen den 20.4 – Lek främjar kompisfärdigheterna12.4.2024 08:20:00 EEST | Tiedote
Den nationella Lekdagen firas i år lördagen den 20 april, nu redan för nionde gången. Årets teman är kompisfärdigheter och att få kontakt med sina medmänniskor genom lek. Lekdagsnätverket inbjuder människor i alla åldrar att kasta sig in i lekens virvlar på Lekdagen och under lekveckan som föregår den.
Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote
Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.
MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote
Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.
MLL:n Vanhempainpuhelimen ja nettipalveluiden raportti - väkivalta kuului vanhempaintuen palveluissa14.2.2024 07:35:00 EET | Tiedote
Yhteydenotot MLL:n Vanhempainpuhelimeen ja nettipalveluihin ovat lähes kolminkertaistuneet kymmenessä vuodessa. Samalla keskustelun aiheet ovat selvästi vakavoituneet. Vuonna 2023 yhteydenotoissa korostuivat aikuisten välinen tai lapseen kohdistuva väkivalta.
Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme