Lasten ja nuorten puhelin päivystää läpi joulun

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä, myös jouluna. Puheluihin vastataan joulun aikaan joka päivä kello 14–17.

Juhlapyhinä lasten ja nuorten yhteydenottojen aiheet ovat pääasiassa samat kuin arkenakin, mutta esiin nousee myös aikuisten alkoholin käyttö, joka varjostaa monen lapsen joulunviettoa. Suomessa on yli 60 000 lasta, joiden vanhemmista ainakin toisella on todettu päihdeongelma. Vakavat alkoholiongelmat näkyvät lasten ja nuorten elämässä turvattomuutena, pelkoina, ahdistuksena sekä riitoina.

Vanhemman liiallinen alkoholinkäyttö on aihe, jota hävetään ja salaillaan. Osa lapsista kertoo, että heitä on kielletty puhumasta ongelmista kenellekään ja osa ei halua kertoa, koska pelkää kotoa pois joutumista.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa asia nousee usein esiin muiden ongelmien taustalla. Ne lapset, joiden kanssa aihe tulee puheeksi, haluavat purkaa mieltään asiasta. Useimmille alkoholista keskustelevalle puhelimen päivystäjä on ensimmäinen perheen ulkopuolinen, jolle lapsi pystyy asiasta kertomaan.

Vapaaehtoisilla päivystäjillä on aikaa kuunnella

Lasten ja nuorten puhelin päivystää koululaisten joululomien aikana 23.12.2017–7.1.2018 numerossa 116 111 joka päivä kello 14–17. Puhelimessa voi keskustella ihan mistä tahansa aiheesta, eikä mikään asia tai huoli ole liian pieni tai mitätön yhteydenottoa ajatellen. Valtakunnalliseen auttavaan puhelimeen voi soittaa nimettömänä, maksutta ja luottamuksella. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät.

MLL:n Vanhempainpuhelin ja nettipalvelut viettävät joulutaukoa 23.12. alkaen. Palvelut avautuvat jälleen jälkeen 8. tammikuuta.

Lisätietoja:
auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, tatjana.pajamaki(a)mll.fi, p. 050 562 4299
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 30 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen.

Etsinnässä uusia leikkejä Leikkipankkiin18.10.2018 11:03Tiedote

Uuden leikin kilpailu on julistettu alkaneeksi. Kännykällä kätevästi toimiva Leikkipankki on ajanvieteideoiden aarrearkku, josta löytyy jo monet klassikot, mutta paljon myös tuoreita tuttavuuksia. Siitä huolimatta maailma on pullollaan leikkejä, joita ei ole vielä Leikkipankkiin kirjattu. Näiden etsimiseksi järjestetään nyt Uuden Leikin Kilpailu. Kaikki Leikkipankkiin leikkejä 9. marraskuuta mennessä lisänneet osallistuvat arvontaan.