Lasten ja nuorten puhelin päivystää läpi joulun

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä, myös jouluna. Puheluihin vastataan joulun aikaan joka päivä kello 14–17.

Juhlapyhinä lasten ja nuorten yhteydenottojen aiheet ovat pääasiassa samat kuin arkenakin, mutta esiin nousee myös aikuisten alkoholin käyttö, joka varjostaa monen lapsen joulunviettoa. Suomessa on yli 60 000 lasta, joiden vanhemmista ainakin toisella on todettu päihdeongelma. Vakavat alkoholiongelmat näkyvät lasten ja nuorten elämässä turvattomuutena, pelkoina, ahdistuksena sekä riitoina.

Vanhemman liiallinen alkoholinkäyttö on aihe, jota hävetään ja salaillaan. Osa lapsista kertoo, että heitä on kielletty puhumasta ongelmista kenellekään ja osa ei halua kertoa, koska pelkää kotoa pois joutumista.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa asia nousee usein esiin muiden ongelmien taustalla. Ne lapset, joiden kanssa aihe tulee puheeksi, haluavat purkaa mieltään asiasta. Useimmille alkoholista keskustelevalle puhelimen päivystäjä on ensimmäinen perheen ulkopuolinen, jolle lapsi pystyy asiasta kertomaan.

Vapaaehtoisilla päivystäjillä on aikaa kuunnella

Lasten ja nuorten puhelin päivystää koululaisten joululomien aikana 23.12.2017–7.1.2018 numerossa 116 111 joka päivä kello 14–17. Puhelimessa voi keskustella ihan mistä tahansa aiheesta, eikä mikään asia tai huoli ole liian pieni tai mitätön yhteydenottoa ajatellen. Valtakunnalliseen auttavaan puhelimeen voi soittaa nimettömänä, maksutta ja luottamuksella. Yhteydenottoihin vastaavat MLL:n kouluttamat vapaaehtoiset päivystäjät.

MLL:n Vanhempainpuhelin ja nettipalvelut viettävät joulutaukoa 23.12. alkaen. Palvelut avautuvat jälleen jälkeen 8. tammikuuta.

Lisätietoja:
auttavien puhelinten päällikkö Tatjana Pajamäki, tatjana.pajamaki(a)mll.fi, p. 050 562 4299
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin päivystää vuoden jokaisena päivänä. Yhteyttä voi ottaa nimettömästi mistä tahansa mieltä painavasta asiasta ja puhelu on soittajalle maksuton. MLL:n kouluttamat, vapaaehtoiset päivystäjät käyvät noin 30 000 puhelin-, chat- tai nettikirjekeskustelua vuodessa. Palvelu saa lapsilta ja nuorilta kiitosta kiireettömyydestä ja siitä, että päivystäjät suhtautuvat kaikenlaisiin huoliin ja tunteisiin arvostaen.

Hyvä Joulumieli -keräys ilahduttaa vähävaraisia lapsiperheitä17.11.2017 14:14Tiedote

Perheen vähävaraisuus heikentää nuoren mahdollisuuksia osallistua ja kouluttautua. Lapsuudenperheessä koetulla taloudellisella ahdingolla on vaikutuksia pitkälle aikuiselämään, joten lapsiperheköyhyyden poistaminen on yhteiskunnallisesti tärkeä tavoite. Hyvä Joulumieli -keräyksellä halutaan nostaa keskustelunaiheeksi perheiden vähävaraisuus. Kotimaan köyhien lapsiperheiden hyväksi järjestettävä keräys alkaa 23. marraskuuta ja jatkuu jouluaattoon asti.

Insamlingen Jul i sinnet sprider åter glädje i barnfamiljer som har knappt om pengar17.11.2017 14:13Tiedote

När familjen inte har mycket pengar har de unga i familjen färre möjligheter att delta och studera. De känner också av följderna av detta långt in i vuxenlivet. Därför är det ett viktigt mål för samhället att avlägsna fattigdomen i barnfamiljer. Jul i sinnet aktualiserar åter denna fråga genom att samla in pengar till familjer i Finland som har svårigheter med sin ekonomi. I år börjar insamlingen den 23 november och fortsätter fram till julafton.