Lasten museofestareiden ohjelma on julkaistu – ensiesityksessä nähdään Sisidiskon ja vatsastapuhuja Sari Aallon uudet esitykset!

Lasten museofestareita vietetään Näyttelykeskus WeeGeellä 21.–22.3. Tapahtuma on yksi pääkaupunkiseudun suosituimmista lapsille suunnatuista tapahtumista ja näyttelykeskus WeeGeellä huippusuosittu viikonloppu. Tänä vuonna teemana on Avaruusseikkailu 2020. WeeGee muuttuu avaruusasemaksi ja takapihalle laskeutunut kapteeni Futuron alus tuo esiintyjät mukanaan festareille.
Lasten museofestarit 21.03.2020 - 22.03.2020

Kapteeni Futuron avaruudesta tuomiin kavereihin kuuluu Vuokko Hovatan ja Kalle Chydeniuksen luotsaama Sisidisko. Yhtyeen uusi Diskoraketti-esitys nähdään Lasten musefestareiden päälavalla lauantaina ja sunnuntaina. Esitys vie festarivieraat avaruusmatkalle ihailemaan maailmankaikkeuden ihmeitä.

Lauantaina nähdään vatsastapuhuja ja some-tähti Sari Aallon uusi avaruusteemainen show. Esityksessä on mukana vaihtuva joukko televisiosta ja somesta tuttuja nukkehahmoja, kuten rakastetut Simpanssi-Anssi ja Oskari Olematon. Sunnuntaina tanssikoulu DCA:n popping ja locking -ryhmä jammailee universumin upeimpia tanssimuuveja Teemu Korjuslommin johdolla.

Näyttelykeskus WeeGeen toimijat täyttävät talon tekemisellä, johon lapset voivat aikuisen kanssa osallistua koko viikonlopun ajan. EMMAssa tutkitaan avaruuden ihmeitä miniplanetaarioissa ja lähetetään viestejä avaruuteen. Suomen Lelumuseo Hevosenkengässä autetaan astronautteja laukaisemaan avaruusraketti ja Espoon kaupunginmuseo KAMUssa rakennetaan kaukoputkia kierrätysmateriaaleista ja etsitään tähtikuvioita. Kellomuseossa opitaan, miten aikaa mitataan meitä lähimmästä tähdestä.

Lasten ja nuorten Arkkitehtuurikoulu Arkin ohjelmassa rakennetaan kaukaisen galaksin ekologisia taloja ja tulevaisuuden yhteisöllistä ekokaupunkia ja Espoon kuvataidekoulun muotoilutyöpajassa kootaan raketti- ja robottiveistoksia romumateriaaleista. Lasten museofestareilla voi myös törmätä tuttuihin hahmoihin tähtien sodasta.

Tapahtuman juontaa kapteeni Futuro. Hänellä on Ylioppilasteatterilta mukanaan tulkki, joka kääntää kapteenin intergalaktista kieltä suomeksi.

Avaruusseikkailulle ovat kaikki maan asukkaat tervetulleita. Festareilla pyritään kunnioittamaan maapallon kantokykyä kaikessa toiminnassa, koska haluamme varmistaa planeetan tulevaisuuden. Ohjelmassa panostetaan aineettomiin elämyksiin ja työpajoissa hyödynnetään kierrätysmateriaaleja mahdollisimman paljon. Festivaalilla panostetaan digitaaliseen viestintään eikä esimerkiksi paperisia käsiohjelmia tehdä tänä vuonna lainkaan.

Alle 18- ja yli 70-vuotiaille sisäänpääsy on maksuton ja muut pääsevät tapahtumaan museolipun hinnalla. Näyttelykeskus WeeGeellä käy myös Museokortti.

Tapahtuman järjestävät yhdessä: Näyttelykeskus WeeGee, EMMA – Espoon modernin taiteen museo, KAMU Espoon kaupunginmuseo, Suomen Kellomuseo ja Suomen Lelumuseo Hevosenkenkä.

Yhteistyössä: Espoon kuvataidekoulu, Lasten ja nuorten arkkitehtuurikoulu Arkki

Tapahtumaa sponsoroi Vahanen-yhtiöt

Näyttelykeskus WeeGee, Ahertajantie 5, Tapiola

#lastenmuseofestarit

Lasten museofestarit 21.03.2020 - 22.03.2020
Lasten museofestarit 21.03.2020 - 22.03.2020, Vatsastapuhuja Sari Aalto, Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA
Lasten museofestarit 21.–22.3. 2020. Sisidisko. Vuokko Hovatta ja Kalle Chydenius. Kuva/Photo: Ella Tommila / EMMA

Offentliggörande: I Japan ses för första gången en omfattande separatutställning av Tapio Wirkkala. Utställningen turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Tiedote

Tapio Wirkkalas första separatutställning i Japan, The Sculptor of Ultima Thule, turnerar på flera olika utställningsplatser under 2025–2026. Utställningen erbjuder en bred översikt över Wirkkalas ikoniska produktion, unika designprocess och landskapen i Lappland och Venedig som inspirerade honom.

Announcement: First major solo exhibition of Tapio Wirkkala set to tour in Japan in 2025–20269.4.2024 11:30:00 EEST | Press release

Tapio Wirkkala: The Sculptor of Ultima Thule exhibition will be seen in several venues in Japan during 2025–2026, marking the first major solo exhibition of Wirkkala in Japan. The exhibition will present a complete picture of the iconic Finnish designer, centring on Wirkkala’s unique creative process, with a special focus on his creative mind and the environments that inspired him.