Lasten tulevaisuus lapsipolitiikan keskiöön

Mitä lapsipolitiikassa tulee huomioida nyt? Uusi lapsiasianeuvottelukunta avasi viisivuotiskautensa maanantaina. Ryhmässä ovat edustettuina laajasti eri ministeriöt, virastot ja järjestöt, ja tällä kaudella vahvasti mukana on myös tutkimus. Neuvottelukunnan tehtävä on yhdessä lapsiasiavaltuutetun kanssa edistää lapsen oikeuksia.

Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen on tyytyväinen työskentelyn aloitukseen. ”Neuvottelukunta tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden saada viiden vuoden ajaksi lapsia koskevaa huippuosaamista saman pöydän ääreen”. Lapsiasiavaltuutetun toimiston ylitarkastaja Sanna Koulu on samalla kannalla. ”Monialaisuus ja -ammatillisuus ilmeni jo ensimmäisen kokouksen keskusteluissa, joissa nousivat ilahduttavasti esiin aiheet aina mediakasvatuksesta syrjäytymisen ehkäisyyn.”

Aloituskokouksessa käsiteltiin lasten ja nuorten elämään heijastuvia suuria ilmiöitä sekä välittömästi heidän arkeensa vaikuttavia asioita. Lasten elämään vaikuttavat laajat kehityskulut, kuten ilmastonmuutos ja digitalisaatio, sekä välittömästi arkeen liittyvät tekijät, kuten kaupunkiympäristö rakennuksineen. Esimerkiksi sosiaaliturvan ja perhevapaan uudistukset koskevat lapsia. Suomen lasten yhdenvertaisuutta haastaa esimerkiksi kuntien voimakas eriytyminen: Kuinka palveluiden tuottamisesta selviytyvät väkirikkaat kaupungit? Entä kunnat, joissa syntyvyys on lähes pysähtynyt? Näihin kysymyksiin neuvottelukunta hakee yhdessä vastauksia.

Kokouksessa peräänkuulutettiin ennakoivaa ja tulevaisuutta luotaavaa lapsipolitiikkaa. Lapsipolitiikan tulee olla sidoksissa yhteiskunnalliseen keskusteluun ja huomioida suuret yhteiskunnalliset murrokset. ”Tutkijoilta päätöksentekoon saadaan näyttöön perustuvaa tietoa”, toteaa neuvottelukunnan varajäsen, tutkimusprofessori Kristiina Huttunen Valtion taloudellisesta tutkimuskeskuksesta (VATT).

Valtioneuvoston asettamasta lapsiasianeuvottelukunnasta säädetään lailla.

Lisätietoja:

Ylitarkastaja Sanna Koulu, puh. 029 566 6854
Lapsiasiavaltuutettu Elina Pekkarinen, puh. 029 566 6858

Lapsiasiavaltuutettu on itsenäinen ja riippumaton viranomainen, josta on säädetty lailla (laki lapsiasiavaltuutetusta 1221/2004). Lapsiasiavaltuutettu antaa Suomen hallitukselle ja eduskunnalle lakisääteisen arvion lapsen oikeuksien ja hyvinvoinnin tilasta sekä raportoi määräajoin YK:n lapsen oikeuksien komitealle. Lapsiasiavaltuutettu tekee aloitteita ja antaa lausuntoja toimialansa teemoista. Lapsiasiavaltuutettu ei käsittele yksittäisen lapsen asioita.

* * *

Barnombudsmannen är en självständig och oberoende statlig myndighet som grundats genom lagen om barnombudsmannen (1221/2004). Barnombudsmannen rapporterar till statsrådet och till Finlands riksdag om hur barn och unga mår och om hur deras rättigheter genomförs. Barnombudsmannen rapporterar också till FN:s kommitté för barnets rättigheter i anslutning till statens regelbundna rapportering. Barnombudsmannen påverkar bland annat genom att göra motioner, ge utlåtanden och delta i den samhälleliga diskussionen. Ombudsmannen har inte rätt att handla i ärenden som gäller enskilda barn.

”Rikoksia tehneen lapsen yksityisyyttä on kunnioitettava”: lapsiasiavaltuutettu esittää muutoksia lainsäädäntöön ja Journalistin ohjeisiin11.3.2020 06:56:00 EETTiedote

Tiedote 11.3.2020. Lapsiasiavaltuutettu esittää oikeudenkäynnin julkisuutta koskevaa sääntelyä muutettavaksi siten, että alaikäisen henkilöllisyys voitaisiin määrätä salassa pidettäväksi. Salassapidon tulisi jatkua myös täysi-ikäisyyden jälkeen. Kiireellisenä toimenpiteenä lapsiasiavaltuutettu esittää, että Journalistin ohjeissa kielletään alaikäisten henkilöllisyyden paljastaminen kaikissa tilanteissa, joissa lapsi on rikoksesta syytettynä tai tuomittuna.