Lastenhoitajat ovat varhaiskasvatuksen suurin ammattiryhmä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer muistuttaa lähihoitajien ja lastenhoitajien suuresta merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Lakiesityksessä ehdotettu lastentarhanopettajien määrän lisääminen suhteessa lastenhoitajien määrään ei SuPerin mukaan ratkaise varhaiskasvatuksen ongelmia. Henkilöstömitoituksen on kokonaisuudessaan oltava riittävä ja lasten kohtaamiseen on oltava riittävästi aikaa. Pysyvät hoitosuhteet luovat turvallisuutta ja laatua. Eri ammattiryhmien yhteistyön tärkeyttä korostamalla vahvistetaan laadukasta varhaiskasvatusta.

Lähihoitaja työssään päiväkodissa.

Varhaiskasvatuksen laatua voidaan parantaa pienentämällä lapsiryhmäkokoja. Ryhmäkokojen pienentäminen vähentää työn kuormittavuutta ja houkuttelee osaavia ammattilaisia työskentelemään varhaiskasvatuksessa. Pienemmissä ryhmissä kiusaamiseen puuttuminen on ennakoivaa ja vaikuttavaa. Pienissä ryhmissä lapset saavat enemmän aikuisen aikaa ja hallitsematonta käytöstä syntyy harvemmin. SuPerin mukaan lakiin tulisi palauttaa 1/7 mitoitus 3 vuotta täyttäneiden ryhmiin.

Suurin osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä on lastenhoitajia, joista suurin osa on lähihoitajia. Ilman lastenhoitajia moni lapsi jäisi kokonaan vaille ammattitaitoista hoitoa ja kasvatusta päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa.

Lähihoitajakoulutus antaa valmiudet pienten lasten hoitoon ja kasvatukseen. Lähihoitajat ovat kohtaamisen ammattilaisia. He suunnittelevat ja organisoivat työtään sekä ohjaavat lasten turvallista, terveellistä ja kehittävää varhaiskasvatusta. Lastenhoitajien työ on kokoaikaisesti lapsiryhmässä opettajien työskennellessä osan ajasta myös ryhmän ulkopuolella. Lähihoitajat ovat myös ainoita terveydenhuollon ammattihenkilöitä varhaiskasvatuksessa. Heidän terveydenhoidon osaamisensa on ensiarvoisen tärkeää.

Yhden ammattiryhmän tärkeyden korostaminen ei korjaa alan epäkohtia. Julkinen keskustelu nostaa nyt vain lastentarhanopettajien ammattiryhmää ja heidän palkkauksensa ongelmia. Kaikki varhaiskasvattajat, myös lähihoitajat, ovat palkkakuopassa. Myös he ansaitsevat arvostusta, työturvallisuutta ja kunnon korvausta työstään. Parantamalla koko alan palkkausta ja henkilöstömitoitusta parannetaan myös varhaiskasvatuksen laatua.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin asiantuntija Johanna Perèz, 050 563 7931
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Lähihoitaja työssään päiväkodissa.

SuPer julkaisi hoivakotikohun käynnistäneen lähihoitajan haastattelun – ”Toivottavasti tämä herättää päättäjät”20.2.2019 15:43:37Tiedote

Lähihoitaja Tarja Parkatti nosti esiin ongelmia työpaikallaan Hoivakoti Ulrikassa. Työnantaja ei tarttunut Parkatin ilmoittamiin puutteisiin, joten hän otti yhteyttä Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPeriin ja teki yhdessä liiton sopimusasiantuntijan kanssa ilmoituksen viranomaiselle ja kaupungille. Ulrikan tapauksen saama julkisuus on rohkaissut myös muita superilaisia puuttumaan epäkohtiin.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Soveltuvuuskokeille on turvattava rahoitus20.2.2019 05:50:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola on tyytyväinen soveltuvuuskokeiden paluuseen. Opetus- ja kulttuuriministeriö päätti palauttaa karsivan pääsy- tai soveltuvuuskokeen käyttämisen lähihoitajakoulutuksen opiskelijavalinnoissa. − Päätös on hyvä, mutta se ei ole riittävä, Paavola sanoo. − Soveltuvuuskokeen käyttöä ei saa jättää oppilaitosten harkinnan varaan, vaan sen on oltava pakollista kaikille koulutuksen järjestäjille. Kokeiden käyttöönotolle on myös varmistettava rahoitus.

Tutkimus työn imusta: Varhaiskasvatusta kuormittaa vähäinen kasvattajien määrä15.2.2019 05:55:00Tiedote

Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa tehtiin keväällä 2018 pilottitutkimus varhaiskasvatuksen henkilökunnan työn imusta. Tutkimuksen taustana ovat viimevuosina tehdyt lakimuutokset. Alaa rasittavat henkilökunnan jatkuva vaihtuvuus ja kuormittuneisuus, sairauspoissaolot ja vaikeudet palkata uusia, päteviä varhaiskasvattajia. Alaa kuormittaa myös uhka siitä, että henkilöstöryhmät eriytyvät uuden lain astuttua voimaan. Enemmistö vastaajista pitää resursseja riittämättöminä ja moittii työn yhteiskunnallisen arvostuksen puutetta, joka heijastuu matalana palkkatasona. Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer osallistui kyselyn suunnitteluun.

La Carita -säätiö palkitsi vanhustyön yksiköitä SuPerin opintopäivillä12.2.2019 11:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer jakoi tiistaina la Carita-säätiön myöntämät tunnustuspalkinnot kahdelle työyhteisölle hyvästä ja kehittyvästä vanhustyöstä. Säätiö on tehnyt yhteistyötä tunnustuspalkintojen jaossa SuPerin kanssa vuodesta 2006. Palkinnon saivat Kymijoen Hoiva ry:n tehostetun palveluasumisen yksiköt Rantakoti, Honkakoti ja Iltarusko sekä Akaan kaupungin Havulinnan palvelutalo.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Ammattiosaamista ei voi arvostaa liikaa12.2.2019 09:45:00Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola kannusti avajaispuheessaan SuPerin ammatillisilla opintopäivillä Tampereella lähihoitajia tuntemaan ylpeyttä ammattiosaamisestaan. Paavola painotti ammatillisen vuorovaikutuksen merkitystä, eettisyyttä ja arvoja. Ilman vahvaa ammatillista osaamista ei ole hyvää sosiaali- ja terveydenhuoltoa. − Olen erittäin tyytyväinen, että lähihoitajatutkintoon saadaan karsivat soveltuvuuskokeet. SuPer on tehnyt sen eteen voimakkaasti työtä, Paavola kertoo.