Lastenhoitajat ovat varhaiskasvatuksen suurin ammattiryhmä

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPer muistuttaa lähihoitajien ja lastenhoitajien suuresta merkityksestä varhaiskasvatuksessa. Lakiesityksessä ehdotettu lastentarhanopettajien määrän lisääminen suhteessa lastenhoitajien määrään ei SuPerin mukaan ratkaise varhaiskasvatuksen ongelmia. Henkilöstömitoituksen on kokonaisuudessaan oltava riittävä ja lasten kohtaamiseen on oltava riittävästi aikaa. Pysyvät hoitosuhteet luovat turvallisuutta ja laatua. Eri ammattiryhmien yhteistyön tärkeyttä korostamalla vahvistetaan laadukasta varhaiskasvatusta.

Lähihoitaja työssään päiväkodissa.

Varhaiskasvatuksen laatua voidaan parantaa pienentämällä lapsiryhmäkokoja. Ryhmäkokojen pienentäminen vähentää työn kuormittavuutta ja houkuttelee osaavia ammattilaisia työskentelemään varhaiskasvatuksessa. Pienemmissä ryhmissä kiusaamiseen puuttuminen on ennakoivaa ja vaikuttavaa. Pienissä ryhmissä lapset saavat enemmän aikuisen aikaa ja hallitsematonta käytöstä syntyy harvemmin. SuPerin mukaan lakiin tulisi palauttaa 1/7 mitoitus 3 vuotta täyttäneiden ryhmiin.

Suurin osa varhaiskasvatuksen työntekijöistä on lastenhoitajia, joista suurin osa on lähihoitajia. Ilman lastenhoitajia moni lapsi jäisi kokonaan vaille ammattitaitoista hoitoa ja kasvatusta päiväkodeissa ja perhepäivähoidossa.

Lähihoitajakoulutus antaa valmiudet pienten lasten hoitoon ja kasvatukseen. Lähihoitajat ovat kohtaamisen ammattilaisia. He suunnittelevat ja organisoivat työtään sekä ohjaavat lasten turvallista, terveellistä ja kehittävää varhaiskasvatusta. Lastenhoitajien työ on kokoaikaisesti lapsiryhmässä opettajien työskennellessä osan ajasta myös ryhmän ulkopuolella. Lähihoitajat ovat myös ainoita terveydenhuollon ammattihenkilöitä varhaiskasvatuksessa. Heidän terveydenhoidon osaamisensa on ensiarvoisen tärkeää.

Yhden ammattiryhmän tärkeyden korostaminen ei korjaa alan epäkohtia. Julkinen keskustelu nostaa nyt vain lastentarhanopettajien ammattiryhmää ja heidän palkkauksensa ongelmia. Kaikki varhaiskasvattajat, myös lähihoitajat, ovat palkkakuopassa. Myös he ansaitsevat arvostusta, työturvallisuutta ja kunnon korvausta työstään. Parantamalla koko alan palkkausta ja henkilöstömitoitusta parannetaan myös varhaiskasvatuksen laatua.

SuPeriin kuuluu 90 000 sosiaali- ja terveysalan sekä kasvatusalan koulutettua ammattilaista, jotka työskentelevät julkisella ja yksityisellä sektorilla.

SuPerin asiantuntija Johanna Perèz, 050 563 7931
SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola, 050 527 5085

Lähihoitaja työssään päiväkodissa.

SuPerin puheenjohtaja Paavola: Suomen on pidettävä kiinni korkeatasoisesta ammatillisesta osaamisesta7.11.2018 12:23Tiedote

Suomen lähi- ja perushoitajaliitto SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola korostaa vahvan ammatillisen osaamisen merkitystä. Korkeatasoinen osaaminen on edellytys Suomen kilpailukyvyn ja työllisyyden sekä yksilön työllistymisen, työhyvinvoinnin ja toimeentulon kannalta. Euroopan ammattitaitoviikolla 5.-9.11. nostetaan esiin ammatillista osaamista ja sen merkitystä muuttuvassa maailmassa.

SuPer keskeyttää työtaistelutoimenpiteet27.10.2018 14:01Tiedote

Pääministeri Juha Sipilä on luvannut, että vaikka ns. irtisanomislain perusteluja aletaan tehdä virkamieslähtöisesti, hallituksen perustelut käydään läpi kolmikantaisesti työmarkkinajärjestöjen kanssa. – Sopimalla saadaan parempaa kuin riitelemällä – hyvä että tämä vihdoin todettiin, SuPerin puheenjohtaja Silja Paavola sanoo. SuPer keskeyttää kaikki työtaistelutoimenpiteet ja jää seuraamaan, miten maan hallitus kuuntelee työmarkkinoita työsopimuslain 7. luvun 2. pykälän yksityiskohtaisten perusteluiden muotoilussa. – On hyvä, että hallitus huomasi sen, että närää aiheuttavat juuri pykälän perustelut. Vasta perustelut kertovat, miten oikeuskäytäntö toimii. – Toivon että tulevaisuudessa, kun muutoksia tulee enemmän, ymmärretään kolmikannan toimivuus, Paavola sanoo. Hallitus antaa esityksen eduskunnalle marraskuun alkupuoliskolla.