Lastensuojelun johtamiseen tulee kiinnittää enemmän huomiota kansallisella tasolla

Lastensuojelun lähijohtaminen on vaativaa työtä, joka vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden jaksamiseen ja alalla pysymiseen. Tilannetta parantaisi selkeä kansallinen visio ja siihen liittyvä osaamis- ja koulutusohjelma, joka tukisi laadukkaan lastensuojelun toteutumista.
Kuva: Canva/ Oona Niskanen /LSKL

Lastensuojelun johtaminen on vaativaa ja moniulotteista viranomaisasiantuntijatyön johtamista, joka vaatii hyviä ihmisten johtamisen taitoja. Kuitenkin esimiestyön puutteet ja työn huono organisointi ovat viime aikoina nousseet esille monissa sosiaalialaa koskevissa selvityksissä työhyvinvointia heikentävinä tekijöinä.

Lastensuojelun Keskusliiton uusi selvitys Lastensuojelun mahdollistajat – Selvitys lähijohtamisen sisällöstä ja merkityksestä avaa lähijohtamisen merkitystä ja sisältöä lastensuojelutyössä. Aihetta on toistaiseksi tutkittu vähän, vaikka hyvä johtaminen on tunnistettu tärkeäksi työhyvinvointitekijäksi, joka vaikuttaa merkittävästi työntekijöiden pysyvyyteen.

– Lastensuojelun johtamisen arvo on kyllä havaittu, mutta siihen ei ole kohdennettu huomiota riittävästi, sanoo erityisasiantuntija Annukka Paasivirta. – Johtamisen merkitystä ei saa sivuuttaa. Kun työhön liittyy henkistä kuormitusta, on lähijohtajan tuki erityisen tärkeää.

Selvitystä varten toteutettiin yhdeksän teemahaastattelua lastensuojelun lähijohtajien kanssa. Aineistossa hahmottui kolme johtamistyyppiä: asiakastyön tukija ja mahdollistaja, vaikuttaja ja kehittäjä sekä ilmiöiden tarkastelija. Ennen kaikkea haastateltavat halusivat johtamisellaan mahdollistaa työntekijöiden tekemän laadukkaan asiakastyön. Lähijohtajalla on oltava hyvät vuorovaikutustaidot ja kyky hallita isojakin kokonaisuuksia, mutta työssä korostuvat myös juridinen vastuu ja velvollisuudet ja valtaan liittyvät ulottuvuudet. Asiakastilanteet ja yhteistyöverkostot vaativat erityistä osaamista nekin.

Lastensuojelun lähijohtaminen vaatii siten monenlaista johtamisosaamista ja siinä tarvitaan riittävää koulutuksellista tukea. Tehtävässä onnistumista voitaisiin tukea lastensuojeluun erikoistuvalla johtamiskoulutuksella. Selvityksen perusteella lastensuojelun lähijohtajien saama koulutus tehtäväänsä ei ole tällä hetkellä systemaattista ja tehtävässä aloitetaan usein ilman johtamiskokemusta tai -koulutusta, joskin haastateltavat olivat itse hakeneet koulutusta lähijohtamiseen. Lastensuojelun johtamiseen tarvitaan selkeä kansallinen visio ja siihen liittyvä osaamis- ja koulutusohjelma.

– Lastensuojeluorganisaatioissa on pysähdyttävä sen äärelle, miten lähijohtamisen valmentavaa ja mahdollisuuksia luovaa johtamisotetta voitaisiin vahvistaa, muistuttaa johtaja Miia Pitkänen. – Niin voidaan luoda vaikuttavaa lastensuojelutyötä ja sitouttaa alalle osaavia työntekijöitä.

Erityisasiantuntija Annukka Paasivirta, annukka.paasivirta@lskl.fi, 040 6472515
Johtaja (vaikuttaminen ja yhteiskuntasuhteet) Miia Pitkänen, miia.pitkanen@lskl.fi, 040 744 6505

Kuva: Canva/ Oona Niskanen /LSKL

Lastensuojelun Keskusliitto on keskusjärjestö, joka vaikuttaa lapsen oikeuksien toteutumiseksi sekä lastensuojelun laadun kehittämiseksi.