Pesäpuu ry, valtakunnallinen lastensuojelujärjestö

Lastensuojelun perhehoidon päivillä keskitytään hyvinvointiin

VIII valtakunnalliset lastensuojelun perhehoidon päivät järjestetään Peurungan kylpylässä Laukaassa 7.–8.11.2018. Päivien teemana on ’Hyvinvointia Perhehoidossa’, ja ohjelmassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja, työpajoja ja perhehoidossa kasvaneiden kokemusasiantuntijoiden Saako rakkaudesta puhua? -paneelikeskustelu. Ilmoittautuminen päiville on nyt alkanut.

Perhehoidon päivillä kiinnitetään huomiota lasten, nuorten ja perheiden kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin lastensuojelun perhehoidossa. Perhehoidon ensisijaisena tehtävänä on lapsen ja nuoren hyvinvoinnin lisääminen ja turvaaminen, ja siksi on tärkeää keskittyä sitä edistäviin tekijöihin – yhdessä lastensuojelun perhehoidon asiantuntijoiden, kuten perhehoitajien, sijaisvanhempien, sosiaalityötekijöiden sekä lastensuojelun ammattilaisten kanssa.

Päivien pääpuhujia ovat kirjailija Aino Suhola, psykiatrian erikoislääkäri Asko Niemelä ja Mielenterveyden keskusliiton toiminnanjohtaja Olavi Sydänmaalakka. Perhe- ja peruspalveluministeri Annika Saarikko avaa päivät valtiovallan tervehdyksellä keskiviikkona klo 11.15.

Päivien työpajoissa hyvinvointi-teemaa lähestytään perhehoidon eri osapuolten näkökulmasta, mutta heihin kaikkiin liittyvien aihioiden kautta. Pajoissa käsitellään esimerkiksi dialogisuutta, hoivaa ja leikkiä, ylisukupolvisuutta, nuorten sosiaalisia suhteita ja biologisen vanhemman tukemista. Lisäksi torstaiaamuna järjestetään Saako rakkaudesta puhua? -paneeli, jossa perhehoidossa kasvaneet kokemusasiantuntijat kertovat millaisia merkityksiä he liittävät rakkauteen. Päivien yhteydessä tarjolla on myös monipuolista hyvinvointiohjelmaa.

Ilmoittautuminen tapahtuu osoitteessa http://pesapuu.fi/perhehoidonpaivat/.
Tarjoamme 130 ensimmäiselle ilmoittautujalle vapaavalintaisesti joko Stretch & Relax –tuokion, ohjatun lavatanssijumpan tai kehonkoostumusmittauksen.

Päivät järjestää Perhehoitoliitto ry ja Pesäpuu ry.

Yhteyshenkilöt

Päivien teema ja sisältö: toiminnanjohtaja Jari Ketola, puh. 040 848 1917, jari.ketola@pesapuu.fi

Tiedotus: tiedottaja Kirsi-Marja Nurminen, puh. 040 310 1446, kirsi-marja.nurminen@perhehoitoliitto.fi

Pesäpuu ry, valtakunnallinen lastensuojelujärjestö
Ilmarisenkatu 17 A
40100 Jyväskylä

014 332 2500http://www.pesapuu.fi/

Pesäpuu ry on valtakunnallinen lastensuojelujärjestö, jonka tehtävänä on lisätä lasten ja heidän läheistensä hyvinvointia lastensuojelussa. Visiomme on, että jokainen lapsi lastensuojelussa on turvassa, osallinen ja arvokas. Se on meidän Lupaus Lapselle.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Pesäpuu ry, valtakunnallinen lastensuojelujärjestö

Mediakutsu: VIII valtakunnalliset lastensuojelun perhehoidon päivät 7.–8.11. Laukaassa – Lapsille parasta mahdollista hoivaa perhehoitajan hyvinvoinnista huolehtimalla1.11.2018 12:17Kutsu

Tampereen ammattikorkeakoulussa juuri tehdyn kyselytutkimuksen mukaan perhehoitajat kokevat vointinsa ja elämänlaatunsa kohtalaisen hyväksi. Noin puolet kyselyyn vastanneista perhehoitajista kuitenkin kertoo, että ovat viimeisen puolen vuoden aikana olleet huolissaan mielialastaan. Suurin osa vastaajista ei ole käynyt perhehoitajille tarkoitetuissa terveys- ja hyvinvointitarkastuksissa tai eivät ole tienneet mahdollisuudesta päästä tarkastukseen. Perhehoitajan hyvinvointi nousee vastaajien kokemusten mukaan joko harvoin tai ei koskaan puheeksi sosiaalityöntekijän kanssa. Perhehoidon päivillä hyvinvointia lähestytään kokonaisvaltaisesti eri näkökulmista yhdessä kaikkien perhehoidon osapuolten kanssa.

Mediakutsu: Nuorten elämä päihteiden ympärillä – Päihteet? –koulutusfoorumi ammattilaisille 4.9.2018 Jyväskylässä30.8.2018 11:33Kutsu

"Huumeet on nykyaikaa. Huumeita on helpompi saada kuin apua.” Jokainen nuori tietää, mistä huumeita saa. Nuoret kertovat, että ammattilaiset eivät osaa tunnistaa nuorten päihteiden käyttöä tai puuttua siihen. Päihteet? –koulutusfoorumissa 4.9. klo 10–16 Jyväskylän Veturitalleilla (Veturitallinkatu 6) kuullaan sijaishuollossa asuvien nuorten ajatuksia päihteistä, elämästä päihteiden ympärillä ja siitä, millaista apua päihteitä käyttävä nuori tarvitsee.

Lapset kehittämässä parempaa lastensuojelua – Salapoliisi Mäyrän musiikkivideo tekee näkyväksi pienten kanssa tehtävää vaikuttamistyötä29.8.2018 09:21Tiedote

Valtakunnallinen lastensuojelujärjestö Pesäpuu ry kehittää lastensuojelua yhdessä lasten kanssa, jotta myös pienempien ääni ja kokemukset saataisiin esiin. Lasten kehittämistyötä eli Salapoliisitoimintaa johtaa käsinukke Mäyrä, jonka juuri julkaistu laulu tekee lasten osallisuutta näkyväksi ja kutsuu lapsia ja aikuisia toimintaan mukaan.