Lastentarhanopettajaliitto SuomiAreenalla: Varhaiskasvatus ei ole vain menoerä, sillä se tuottaa hyvin. Miten tämä on mahdollista?

Tervetuloa Pisassa vai pissassa -tilaisuuteen kuulemaan Lastentarhanopettajaliiton ja Opetusalan ammattijärjestön kansanedustajien kanssa käymää keskustelua siitä, miksi varhaiskasvatukseen kannattaa sijoittaa. Aika: perjantai 17.7. klo 10.30-11.45. Paikka Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistonkatu 14, Pori.

Onko se nyt niin kamalaa, jos lapsen ryhmään päiväkodissa tulee yksi lapsi lisää?

Hallitusohjelman tekijät eivät ymmärtäneet, että suhdelukuasetus - päiväkodin opettajien ja hoitajien suhde lapsiin - on yhä voimassa. Lapsiryhmä pyritään rakentamaan kolmen aikuisen ympärille, jolloin se tarkoittaa, että ryhmään tulee kolme lasta lisää. Päiväkodissa on keskimäärin 4-5 ryhmää - päiväkotiin tulee siis 15 lasta lisää. Riittävätkö naulakot, ruokapöydät ja sängyt?

"Lapsen ensisijainen hoitopaikka on aina koti. Mitä korvaamatonta päiväkotimme tarjoavat alle kolmivuotiaille lapsille?" Näin kysytään mielipidekirjoituksessa tänään Helsingin Sanomissa.

Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtaja Anitta Pakanen turhautuu vastakkainasettelusta. "Lapsen paras paikka on siellä, missä hänellä on hyvä olla. Vanhemmilla on edelleen oikeus valita, onko lapsi ennen kouluikää kotona, päiväkodissa vai kerhoissa." Pakanen toteaa. "Tutkimustiedonkin mukaan kaikki lapsen keskeiset kehitykselliset muutokset tapahtuvat ennen kouluikää, siksi on tärkeää panostaa lapsen varhaisiin vuosiin." tietää Pakanen. Lastentarhanopettajaliiton mukaan varhaiskasvatus myös tukee lasten koulutuksellista tasa-arvoa ja ehkäisee eriarvoistumista.

Esiopetuksessa olevien lasten päivähoito voidaan korvata edullisella kerhotoimilla, kirjataan hallitusohjelmassa.

Suomessa on kehitetty korkeatasoista esiopetusta 15 vuotta. Esiopetus on ainutlaatuinen elämänvaihe pienelle lapselle ja se on pääsääntöisesti järjestetty päiväkotien kokopäiväisissä esiopetusryhmissä. Nyt hallitusohjelmassa esitetään esiopetuksessa olevan lapsen päivähoidon korvaamista edullisempana kerhotoimintana. Tämä johtaa koulutuksellisen tasa-arvon romuttumiseen, sillä kerhotoiminnan järjestämistä ei säädellä millään tavalla.

Pisassa vai pissassa?

Pisassa vai pissassa -tilaisuudessa kansanedustajat Emma Kari, Laura Huhtasaari ja Joona Räsänen visioivat taiteillen varhaiskasvatuksen tulevaisuutta sekä keskustelevat Lastentarhanopettajaliiton puheenjohtajan Anitta Pakasen ja Opetusalan ammattijärjestön puheenjohtajan Olli Luukkaisen kanssa alle kouluikäisten lasten oppimaan opettelemisesta päiväkodissa. Tilaisuudessa esitetään ensi kertaa yleisölle LTOL:n piirrosvideo, joka havainnollistaa, miksi päättäjien kannattaa sijoittaa varhaiskasvatukseen. Tilaisuuden juontaa Hilkka Ahde.

Perjantai 17.7. klo 10.30-11.45, Puuvillan kauppakeskus, Siltapuistonkatu 14, Pori

Anitta Pakanen, puheenjohtaja, Lastentarhanopettajaliitto LTOL

Rille Repo, tiedottaja, Lastentarhanopettajaliitto LTOL

Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Tänään vietetään varhaiskasvatuspäivää ja nostetaan varhaiskasvatuksen opettajien osaamista16.3.2023 07:14:21 EET | Tiedote

Valtakunnallista varhaiskasvatuspäivää vietetään tänään torstaina 16. maaliskuuta. Tämän vuoden Varhaiskasvatuspäivä rakentuu teemalle ”Varhaiskasvatuksesta vahvat juuret tulevaisuuteen”. Vaikuttava varhaiskasvatus tarvitsee varhaiskasvatuksen opettajia. Käsillä olevan varhaiskasvatuksen opettajapulan taustat ulottuvat varhaiskasvatuslain muutosta kauemmaksi historiassa.

Varhaiskasvatuksen kriisi ei ratkea kelpoisuuksien väljentämisellä3.11.2022 17:13:17 EET | Tiedote

Varhaiskasvatuksen henkilöstövajetta ja siihen liittyviä ratkaisuehdotuksia käsiteltiin pääkaupunkiseudun kaupunkien yhteisessä tiedotustilaisuudessa torstaina 3. marraskuuta Helsingissä. Esitykset varhaiskasvatuslain avaamisesta herättävät tyrmistystä. Varhaiskasvatuksen työvoimapulan ratkaisuksi on kautta aikojen tarjottu alan kelpoisuuksien väljentämistä. Alan arvostuksen ja lasten yhdenvertaisuuden näkökulmasta tämä on kestämätöntä.

Varhaiskasvatuksen Opettajien Liiton viesti kentältä ministereiden varhaiskasvatuksen kriisikokoukseen: Nyt tarvitaan työrauhaa päiväkoteihin, ei varhaiskasvatuslain avaamista!26.10.2022 14:24:06 EEST | Uutinen

Varhaiskasvatuksen opettajapula vaivaa tällä hetkellä lähes koko maata, mutta tilanne on vakavin pääkaupunkiseudulla. Varhaiskasvatuksen kriisin ratkaisun avaimet ovat yksinkertaiset: Vuosikymmeniä jatkunut pula opettajista on nyt ratkaistava kouluttamalla yliopistoissa varhaiskasvatuksen opettajia, ei väljentämällä kelpoisuuksia, jota on tarjottu aina varhaiskasvatuksen opettajapulan ratkaisuksi. Lisäksi päiväkotien työolosuhteet ja opettajien palkkaus on saatava kuntoon.