Lastentarhanopettajaliitto LTOLLastentarhanopettajaliitto LTOL

Lastentarhanopettajankoulutus – 125 vuotta tulevaisuuden tekijöitä

Vuodesta 1995 alkaen yliopistollinen lastentarhanopettajantutkinto on ainoa varhaiskasvatuksen pedagogisen asiantuntemuksen antava tutkinto Suomessa. Opintojen aikana opiskelija perehtyy suomalaisen varhaiskasvatuksen sekä esiopetuksen tavoitteisiin, sisältöihin ja menetelmiin. Opintojen aikana varhaiskasvatusta tarkastellaan osana suomalaista, kuin myös maailmanlaajuista kasvatus- ja koulutusjärjestelmää. Opiskelija perehtyy lapsen kehitykseen, oppimiseen ja oppimisympäristöihin. Opintojen aikana opiskelija saa taitoja ja valmiuksia varhaiskasvatuspedagogiikan johtamiseen, suunnitteluun ja toteuttamiseen. Tutkimusperustainen opiskelu antaa opiskelijalle valmiuksia erityisesti varhaiskasvatusta koskevien ilmiöiden tarkasteluun ja tutkimukseen, samoin kuin oman työn kriittiseen reflektointiin ja kehittämiseen.

Varhaiskasvatuksen asiantuntijoille on Suomessa töitä, tämän vuoksi yliopistollista lastentarhanopettajankoulutusta tulee edelleen kehittää sekä määrällisesti että laadullisesti korostaen lastentarhanopettajan asiantuntemusta alle kouluikäisten lasten opetus- ja kasvatustehtävässä. Yhtenä tulevaisuuden tavoitteena on kehittää lastentarhanopettajankoulutus maisteritason tutkinnoksi muun opettajankoulutuksen rinnalle.

• Helsingin yliopiston Tiedekulmassa juhlitaan Maailman opettajien päivää 5.10.2017 paneelikeskustelulla, jonka teemana on Pienten lasten opettajat –tulevaisuuden tekijät.
  • Juhlavuosi huipentuu Helsingin yliopiston juhlasalissa 20. lokakuuta 2017 järjestettävään juhlaseminaariin ja samana iltana pidettävään opiskelijajärjestön vuosijuhlaan. Juhlaseminaarissa jaetaan myös Siiri Valli-apuraha varhaiskasvatusalan väitöskirjatyöhön.
  • Juhlavuonna on ilmestynyt myös varhaiskasvatuksen historiaa ja nykypäivää käsittelevä teemanumero tieteelliseen julkaisusarjaan Kasvatus ja Aika.
  • Lastentarhanopettajan koulutuksen 125-vuotisjuhlavuotta juhlitaan lisäksi eri koulutuspaikkakunnilla ja päiväkodeissa ympäri Suomea. Lasten, lastentarhanopettajiksi opiskelevien ja lastentarhanopettajien Lapsen ääni- videotervehdyksiä kerätään eri puolilta Suomea ja niitä esitellään blogisivustolla ja juhlaseminaarissa. Juhlavuotta varten perustettujen nettisivujen blogissa kirjoittavat varhaiskasvatusalan asiantuntijat ja muutoin varhaiskasvatusta edistävät henkilöt eri puolilta Suomea.

Suomalainen varhaiskasvatus ja siihen liittyvä lastentarhanopettajankoulutus ovat työtä tulevaisuuden tekijöiden eteen niin Suomessa kuin kansainvälisestikin.

Juhlavuoden tapahtumia ja juhlaseminaaria suunnittelevaan juhlavuoden toimikuntaan kuuluvat yhteistyössä Ebeneser-säätiön kanssa Helsingin yliopiston Kasvatustieteellinen tiedekunta, Opetushallitus, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, Lastentarhanopettajaliitto LTOL, Helsingin yliopiston lastentarhanopettajaopiskelijoiden ainejärjestö EBE ry sekä Helsingin, Espoon ja Vantaan kunnallinen varhaiskasvatus ja esiopetus.

Inkeri Ruokonen Ebeneser-säätiön hallituksen puheenjohtaja, Kasvatustieteiden maisteriohjelman johtaja, Helsingin yliopisto ja Lastentarhanopettajankoulutus 125 vuotta -juhlatoimikunnan puheenjohtaja, inkeri.ruokonen@helsinki.fi

Ritva Semi, Erityisasiantuntija, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ, ritva.semi@oaj.fi

Eeva-Leena Onnismaa, Yliopistonlehtori Helsingin yliopisto, Kasvatustieteellinen tiedekunta, eeva-leena.onnismaa@helsinki.fi

+358 (0)40 5273 205http://www.lastentarha.fi
Lastentarhanopettajaliitto LTOL on varhaiskasvatuksen asiantuntijajärjestö. Teemme työtä lastentarhanopettajien sekä lapsuuden arvostuksen ja lapsen oikeuksien puolesta.

Lue lisää julkaisijalta Lastentarhanopettajaliitto LTOL

Lastentarhanopettajaliiton valtuuston julkilausuma Kohti kansallisesti yhtenäistä vaikuttavaa varhaiskasvatusta28.4.2017 14:15Tiedote

Kunnan kannattaa nyt sijoittaa varhaiskasvatuksen laatuun16.11.2016 13:14Tiedote

Vietämme parhaillaan lapsen oikeuksien viikkoa, joka huipentuu 20. marraskuuta lapsen oikeuksien päivään. YK:n lapsen oikeuksien sopimus saa helposti katseemme maailmalle ja hauraissa oloissa elävien lasten maailmaan. Lasten oikeuksien sopimus koskee kuitenkin myös suomalaista lapsipoliittista päätöksentekoa, muistuttavat puheenjohtaja Anitta Pakanen Lastentarhanopettajaliitosta ja erityisasiantuntija Ritva Semi Opetusalan Ammattijärjestöstä.

Koulutuksellinen tasa-arvo ei toteudu varhaiskasvatuksessa Pedagogisk jämlikhet förverkligas inte inom småbarnspedagogiken8.11.2016 10:56Tiedote

Varhaiskasvatuslain ja uusien normipohjaisten varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden mukainen pedagogisesti painottunut varhaiskasvatus voi toteutua laadultaan tasa-arvoisena vain, mikäli lastentarhanopettajien määrää lisätään nykyisestä tuntuvasti. Lastentarhanopettajaliiton mukaan lastentarhanopettajakoulutuksen sisäänottoja tulee lisätä tarvetta vastaavaksi.