Laulavat hoitajat ottavat kantaa hoitotyön arkeen

Näyttelijä-laulaja ja erikoissairaanhoitaja Ari-Matti Hedman sekä laulava kirjailija ja erikoissairaanhoitaja Kari Häkkinen kuvaavat uutuuskirjassaan Avaimet taskussa - sattumia sairaalassa hoitotyön arkea. Jo 1980-luvulla sairaanhoitajan uransa aloittaneet ammattilaiset ovat nähneet työn monet puolet, ja ottavat kirjassa kantaa alan kehittämiseen. Keskiössä on potilas: mitä asioita tulisi tehdä toisin, jotta ihminen saisi tarvitsemansa avun. Hoitajien lakko työskentelyolosuhteiden ja palkkauksen parantamiseksi on kirjailijoiden mukaan perusteltu.
Uutuuskirja kuvaa hoitotyön arkea ja juhlaa.

Avaimet taskussa -kirjassa Hedman ja Häkkinen käyvät vuoropuhelua kahdesta eri näkökulmasta: Hedman on psykiatrian ja mielenterveystyön erikoissairaanhoitaja, Häkkinen on toiminut sairaanhoitajana niin leikkausosastoilla kuin psykiatrisessa sairaalassa. Kirjan lähtökohtana on ollut yhtäältä nostaa esiin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan epäkohtia ja toisaalta kannustaa - kuten kirjailijat toteavat - voimiensa äärirajoilla ponnistelevia kollegoita.

Hedman ja Häkkinen ottavat kirjassaan kantaa sekä hoitajien työoloihin että palkkaukseen. Kirja on kirjoitettu ennen tällä hetkellä käynnissä olevaa lakkoa, mutta teksti on ajatonta. Siinä tulee esiin niin työn raskaus, usein asioiden hoitamista hidastava byrokratia kuin työn arvokkuus ja auttamisen ammattilaisten korkea työmoraali.

Avaimet taskussa - sattumia sairaalassa sopii luettavaksi opiskelijoille, hoitajana työskenteleville, sosiaali- ja terveysalan toimijoille ja poliittisille päättäjille sekä tavallisille ihmisille - potilaille.

Uutuuskirja kuvaa hoitotyön arkea ja juhlaa.
Kari Häkkinen (Kuva: Reuna)
Ari-Matti Hedman (Kuva: Reuna)