Laulavat hoitajat ottavat kantaa hoitotyön arkeen

Näyttelijä-laulaja ja erikoissairaanhoitaja Ari-Matti Hedman sekä laulava kirjailija ja erikoissairaanhoitaja Kari Häkkinen kuvaavat uutuuskirjassaan Avaimet taskussa - sattumia sairaalassa hoitotyön arkea. Jo 1980-luvulla sairaanhoitajan uransa aloittaneet ammattilaiset ovat nähneet työn monet puolet, ja ottavat kirjassa kantaa alan kehittämiseen. Keskiössä on potilas: mitä asioita tulisi tehdä toisin, jotta ihminen saisi tarvitsemansa avun. Hoitajien lakko työskentelyolosuhteiden ja palkkauksen parantamiseksi on kirjailijoiden mukaan perusteltu.

Uutuuskirja kuvaa hoitotyön arkea ja juhlaa.

Avaimet taskussa -kirjassa Hedman ja Häkkinen käyvät vuoropuhelua kahdesta eri näkökulmasta: Hedman on psykiatrian ja mielenterveystyön erikoissairaanhoitaja, Häkkinen on toiminut sairaanhoitajana niin leikkausosastoilla kuin psykiatrisessa sairaalassa. Kirjan lähtökohtana on ollut yhtäältä nostaa esiin sosiaali- ja terveydenhuoltoalan epäkohtia ja toisaalta kannustaa - kuten kirjailijat toteavat - voimiensa äärirajoilla ponnistelevia kollegoita.

Hedman ja Häkkinen ottavat kirjassaan kantaa sekä hoitajien työoloihin että palkkaukseen. Kirja on kirjoitettu ennen tällä hetkellä käynnissä olevaa lakkoa, mutta teksti on ajatonta. Siinä tulee esiin niin työn raskaus, usein asioiden hoitamista hidastava byrokratia kuin työn arvokkuus ja auttamisen ammattilaisten korkea työmoraali.

Avaimet taskussa - sattumia sairaalassa sopii luettavaksi opiskelijoille, hoitajana työskenteleville, sosiaali- ja terveysalan toimijoille ja poliittisille päättäjille sekä tavallisille ihmisille - potilaille.

Uutuuskirja kuvaa hoitotyön arkea ja juhlaa.
Kari Häkkinen (Kuva: Reuna)
Ari-Matti Hedman (Kuva: Reuna)

Kirjailijayhteisö auttaa sanan säilällä22.4.2022 09:58:05 EEST | Tiedote

Ukrainan humanitaarinen kriisi herätti kirjailijoissa tarpeen auttaa hädässä olevia lapsia kirjoittamalla. Reuna-kustantamossa ennätysnopeasti, rakkaudella ja yhteistyöllä toteutettu Taiteella tukea Ukrainaan -kirja on nyt tullut painosta. Kaikki kirjoittajat sekä kansisuunnittelija, taittaja Jaana Rautio lahjoittivat työpanoksensa. Myös painotalo Petra Ofsetas lähti mukaan kampanjaan. Kirjan tuotot ohjataan Pelastakaa Lapset ry:n kautta Ukrainaan.

Ilmastokriisin hinta - Lomborgin kirjan suomennoksen julkistus 20.4. klo 1325.3.2022 12:53:36 EET | Kutsu

Kirjan julkistustilaisuus Hotelli Scandic Simonkentän Espa-salissa keskiviikkona 20.4. klo 13.00! Ilmastonmuutos on totta – mutta viekö se huomiomme pois suuremmista ongelmista? Tanskalaisen kirjailijan ja ajatuspaja Copenhagen Consensuksen johtajan Bjørn Lomborgin selkeä teos Väärä hälytys – Lämpeneminen ei tuhoa meitä on ilmestynyt suomeksi! Teos on nyt siis käytettävissä suomalaisen ilmastokeskustelun välineeksi – erityisesti ilmastonmuutoksen haittojen torjunnasta päätettäessä.

Reunayhteisön sinikeltaiset jamit23.3.2022 13:56:45 EET | Tiedote

Reuna Publishing House Oy on lahjoittanut kevään 2022 aikana satoja kirjoja paikallisiin oppilaitoksiin, palvelutaloihin, järjestöille, yhteisöille sekä muille toimijoille. Kirjalahjoituskampanja huipentuu tapahtumapäivään ja jameihin Ukrainan lasten auttamiseksi. Reunan kirjakauppa ja Reuna Publishing House ystävineen järjestävät taidetapahtumapäivän Ukrainan lasten hyväksi lauantaina 2.4. klo 14–18 Kulttuuritalo Wanhalla Rautakaupalla Myllykoskella. Päivän tuotto lahjoitetaan Ukrainaan Pelastakaa lapset -järjestön kautta.