Laura Cozzi, IEA Maailman energiakatsauksesta 2017: Sähkö on tulevaisuuden polttoaine

Energian kulutus kasvaa maailmanlaajuisesti vuoteen 2040 noin 30 prosenttia, mutta yhä suurempi osa siitä tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla. International Energy Agency IEA:n johtaja Laura Cozzi esitteli juuri julkaistua katsausta Nordic Energy Forumissa Helsingissä tänään (15.11.2017).

Seuraavan 25 vuoden kuluessa mailman kasvaviin energiatarpeisiin vastataan ensisijaisesti uusiutuvilla ja kaasulla, ja aurinkoenergian nopeasti laskeva hinta tekee siitä uuden sähkösukupolven halvimman lähteen, sanoo IEA:n johtaja Laura Cozzi.

Katsauksen mukaan energian hinta laskee uusiutuvien ja varsinkin aurinkovoiman hinnanlaskun seurauksena. Hiilen kulutus romahtaa, mutta öljyä käytetään edelleen paljon muoviteollisuudessa. Ainoa edelleen kasvava fossiilisen energian muoto on kaasu, jota voi kutsua uusiutuvien ”hyväksi puolisoksi”, edellyttäen että ala tekee kotiläksynsä ja saa metaanipäästönsä kuriin, Cozzi muistutti.

Maailman energiakatsaus ennakoi alalle suuria muutoksia seuraavan 25 vuoden aikana. Yhdysvalloista on tulossa maailman kiistatta suurin öljyn ja kaasun tuottaja, mikä mullistaa asetelmat maailman energiamarkkinoilla. Energian globaalia tulevaisuutta määrittää vahvasti myös Kiina, joka vain muutama viikko sitten esitteli uuden energiavallankumouksensa.

Kiinan pyrkimys ’tehdä taivaista jälleen sinisiä’ muuttaa sen roolia maailman energia-asioissa. Vaikka talous ja energiantarve Kiinassa edelleen kasvavat, kulutuksen kasvu on vähäisempää maan siirtyessä raskaasta valmistavasta teollisuudesta nykyistä kevyempään palveluiden ja kulutustuotteiden valmistukseen erityisesti kotimarkkinoille, Cozzi selitti.

Fossiilisen energian tarve Kiinassa vähenee raskaiden vientikuljetusten määrän vähentyessä samalla, kun yhä suurempi osa tuotannosta saadaan uusiutuvista ja ydinvoimasta. Kiinan puhtaan teknologian tarve luon trendiä maailmanlaajuisesti ja siitä on tulossa kiistatta johtava maa esimerkiksi sähköisen liikenteen edistämisessä. Sähköautojakin enemmän sähkömoottoreita tarvitaan teollisuuteen.

Sähköistyminen ja digitalisaatio ovat globaalin energiajärjestelmän monen osa-alueen tulevaisuutta. Ne luovat uusia paitsi mahdollisuuksia myös riskejä, jotka poliittisten päättäjien tulee kohdata ja käsitellä, Cozzi huomautti.Laura Cozzi mainitsi kolme strategista haastetta maailman energiajärjestelmälle: Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamisen, energian saannin turvaamisen kaikille ihmisille maailmanlaajuisesti sekä suurkaupunkien ilmansaasteongelmien ratkaisemisen.

Kestävän energian strategiamme osoittaa, että yhteiset toimenpiteet ilmastonmuutoksen torjumiseksi käyvät täysin yksiin maailman laajuisten energian saavutettavuuden ja ilmanlaadun tavoitteiden kanssa, hän arvioi.

Laura Cozzin mukaan yhteiset kansainväliset ponnistukset ovat avainasemassa kestävämmän tulevaisuuden saavuttamisessa.

Energia-alan globaaleista ja kansallisista haasteista tulisi keskustella ja pyrkiä ratkaisemaan mahdollisimman pitkälle kansainvälisessä yhteistyössä, hän totesi.

Suomen World Energy Forumin ja Expomarkin järjestämä Nordic Energy Forum kokosi alan vaikuttajat kaksipäiväiseen tapahtumaan Helsingin Wanhassa Satamassa 14.-15.2017. Useissa paneelikeskusteluissa haettiin nopeita toimia maailman meneillään olevan energiamurroksen vauhdittamiseksi ja ilmastokysymyksen ratkaisemiseksi. Asiantuntijoiden mukaan tarvitaan nopeita ja määrätietoisia toimia yli kansallisten rajojen, jotta ilmaston lämpeneminen yli kriittisen rajan voidaan estää. Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark piti nykyoloissa todennäköisempänä ilmaston lämpenemistä yli neljän asteen kauhuskenaarion.

Energiapolitiikan näkökulmasta energiamarkkinat ovat pahasti rikki. Tarvitsemme pikaisesti vahvan ja laajasti vaikuttavan hintasignaalin hiilelle, Lundmark vaati.

Median palvelut:
Eevariikka Ruopas
Eevariikka.ruopas@expomark.fi

Lausunnot tapahtumasta:
Juha Nyholm
juha.nyholm@expomark.fi

Tarvitaan nopeita ja määrätietoisia toimia, jotta ilmaston lämpeneminen yli kriittisen rajan voidaan estää. Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark piti nykyoloissa todennäköisempänä ilmaston lämpenemistä yli neljän asteen kauhuskenaarion."Meillä on vain yksi planeetta", Lundmark totesi.

Expomark järjestää teollisuuden ja hyvinvoinnin ammattitapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Kaukolämpöverkon valvontajärjestelmä startup-yritysten Älykäs energia -kilpailun voittajaksi Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella25.10.2018 16:42Tiedote

Salossa toimiva ohjelmistoyritys Soficta on voittanut Aistio District Monitoring -ratkaisullaan Business Finlandin, World Energy Council Finlandin ja Expomarkin startup-yrityksille järjestämän älykäs energia -aiheisen kilpailun. Kilpailulla on haluttu nostaa esiin startup-yrityksiä, joilla on kasvupotentiaalia ja uutta tarjottavaa ripeästi uudistuvalle energia-alalle. Kisa ratkesi raadin valitseman kärkiviisikon pitchausten jälkeen yleisöäänestyksellä Energiamessuilla Tampereella torstaina 25.10.2018.

WEC Finlandin Energiapäivä 23.10. Energia 2018 -tapahtumassa Tampereella: Suomella ja Euroopalla vielä paljon tehtävää maailman energiakäänteessä24.10.2018 02:27Tiedote

Suomella ja Euroopalla on vielä paljon tehtävää maailmanlaajuisen ilmastonmuutoksen hidastamiseksi. Uusia ratkaisuja ja teknologioita tarvitaan, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä päästään vain 40–45 % päästövähennyksiin vuoteen 2030 mennessä verrattuna vuoden 1990 tasoon. Euroopan komission energiaosaston varapääjohtaja Gerassimos Thomas kehottaa kohdistamaan katseet jo vuoteen 2050, sillä toistaiseksi sovituilla toimenpiteillä saavutetaan siihen mennessä vasta 60% tavoitteeksi asetetun 80-95% vähennysten sijasta. EU:n energiapolitiikan päätavoitteet liittyvät kestävän kehityksen lisäksi energian toimitusvarmuuteen ja kilpailukykyyn. - Meidän on tehtävä paljon enemmän ja katsottava vuoden 2030 jälkeen, jotta Eurooppa voi päästä Pariisin sopimuksen tavoitteeseen. Tämä edellyttää peräti 200 miljardin vuotuisia investointeja pääosin yksityisin varoin. Investointeja varten on luotava vakaa sääntely-ympäristö ja rahoitusmahdollisuuksia, Thomas totesi. Hän muistutti Euroopan oleva

Suomen ja Euroopan rooli maailman energiakäänteessä16.10.2018 07:59Tiedote

Vuoden kattavin energia-alan ammattilaistapahtuma Energia 2018 kokoaa Tampereen Messu- ja urheilukeskukseen 23.–25.10. energia-alan keskeiset vaikuttajat, päättäjät ja eri teknologioiden edustajat. Tapahtuman aloittaa World Energy Council Finlandin yhteistyössä työ- ja elinkeinoministeriön kanssa koostama Energiapäivä, jossa edustava joukko asiantuntijoita hakee ratkaisuja energia-alan akuutteihin haasteisiin hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneeli IPCC:n raportin sähköistämässä ilmapiirissä.