Laura Cozzi, IEA Maailman energiakatsauksesta 2017: Sähkö on tulevaisuuden polttoaine

Energian kulutus kasvaa maailmanlaajuisesti vuoteen 2040 noin 30 prosenttia, mutta yhä suurempi osa siitä tuotetaan uusiutuvilla energiamuodoilla. International Energy Agency IEA:n johtaja Laura Cozzi esitteli juuri julkaistua katsausta Nordic Energy Forumissa Helsingissä tänään (15.11.2017).

Seuraavan 25 vuoden kuluessa mailman kasvaviin energiatarpeisiin vastataan ensisijaisesti uusiutuvilla ja kaasulla, ja aurinkoenergian nopeasti laskeva hinta tekee siitä uuden sähkösukupolven halvimman lähteen, sanoo IEA:n johtaja Laura Cozzi.

Katsauksen mukaan energian hinta laskee uusiutuvien ja varsinkin aurinkovoiman hinnanlaskun seurauksena. Hiilen kulutus romahtaa, mutta öljyä käytetään edelleen paljon muoviteollisuudessa. Ainoa edelleen kasvava fossiilisen energian muoto on kaasu, jota voi kutsua uusiutuvien ”hyväksi puolisoksi”, edellyttäen että ala tekee kotiläksynsä ja saa metaanipäästönsä kuriin, Cozzi muistutti.

Maailman energiakatsaus ennakoi alalle suuria muutoksia seuraavan 25 vuoden aikana. Yhdysvalloista on tulossa maailman kiistatta suurin öljyn ja kaasun tuottaja, mikä mullistaa asetelmat maailman energiamarkkinoilla. Energian globaalia tulevaisuutta määrittää vahvasti myös Kiina, joka vain muutama viikko sitten esitteli uuden energiavallankumouksensa.

Kiinan pyrkimys ’tehdä taivaista jälleen sinisiä’ muuttaa sen roolia maailman energia-asioissa. Vaikka talous ja energiantarve Kiinassa edelleen kasvavat, kulutuksen kasvu on vähäisempää maan siirtyessä raskaasta valmistavasta teollisuudesta nykyistä kevyempään palveluiden ja kulutustuotteiden valmistukseen erityisesti kotimarkkinoille, Cozzi selitti.

Fossiilisen energian tarve Kiinassa vähenee raskaiden vientikuljetusten määrän vähentyessä samalla, kun yhä suurempi osa tuotannosta saadaan uusiutuvista ja ydinvoimasta. Kiinan puhtaan teknologian tarve luon trendiä maailmanlaajuisesti ja siitä on tulossa kiistatta johtava maa esimerkiksi sähköisen liikenteen edistämisessä. Sähköautojakin enemmän sähkömoottoreita tarvitaan teollisuuteen.

Sähköistyminen ja digitalisaatio ovat globaalin energiajärjestelmän monen osa-alueen tulevaisuutta. Ne luovat uusia paitsi mahdollisuuksia myös riskejä, jotka poliittisten päättäjien tulee kohdata ja käsitellä, Cozzi huomautti.Laura Cozzi mainitsi kolme strategista haastetta maailman energiajärjestelmälle: Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteiden saavuttamisen, energian saannin turvaamisen kaikille ihmisille maailmanlaajuisesti sekä suurkaupunkien ilmansaasteongelmien ratkaisemisen.

Kestävän energian strategiamme osoittaa, että yhteiset toimenpiteet ilmastonmuutoksen torjumiseksi käyvät täysin yksiin maailman laajuisten energian saavutettavuuden ja ilmanlaadun tavoitteiden kanssa, hän arvioi.

Laura Cozzin mukaan yhteiset kansainväliset ponnistukset ovat avainasemassa kestävämmän tulevaisuuden saavuttamisessa.

Energia-alan globaaleista ja kansallisista haasteista tulisi keskustella ja pyrkiä ratkaisemaan mahdollisimman pitkälle kansainvälisessä yhteistyössä, hän totesi.

Suomen World Energy Forumin ja Expomarkin järjestämä Nordic Energy Forum kokosi alan vaikuttajat kaksipäiväiseen tapahtumaan Helsingin Wanhassa Satamassa 14.-15.2017. Useissa paneelikeskusteluissa haettiin nopeita toimia maailman meneillään olevan energiamurroksen vauhdittamiseksi ja ilmastokysymyksen ratkaisemiseksi. Asiantuntijoiden mukaan tarvitaan nopeita ja määrätietoisia toimia yli kansallisten rajojen, jotta ilmaston lämpeneminen yli kriittisen rajan voidaan estää. Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark piti nykyoloissa todennäköisempänä ilmaston lämpenemistä yli neljän asteen kauhuskenaarion.

Energiapolitiikan näkökulmasta energiamarkkinat ovat pahasti rikki. Tarvitsemme pikaisesti vahvan ja laajasti vaikuttavan hintasignaalin hiilelle, Lundmark vaati.

Median palvelut:
Eevariikka Ruopas
Eevariikka.ruopas@expomark.fi

Lausunnot tapahtumasta:
Juha Nyholm
juha.nyholm@expomark.fi

Tarvitaan nopeita ja määrätietoisia toimia, jotta ilmaston lämpeneminen yli kriittisen rajan voidaan estää. Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmark piti nykyoloissa todennäköisempänä ilmaston lämpenemistä yli neljän asteen kauhuskenaarion."Meillä on vain yksi planeetta", Lundmark totesi.

Puistokatu 2 A

010 830 0800, info@expomark.fihttp://www.expomark.fi

Expomark järjestää teollisuuden ja hyvinvoinnin ammattitapahtumia 30 vuoden kokemuksella. Toimimme yhteistyössä eri alojen tärkeimpien järjestöjen ja toimijoiden kanssa eri puolella Suomea. Tapahtumiimme liittyvät tiiviisti alan parhaat kongressit, seminaarit ja muut oheistapahtumat.

Hyvä Ikä 2018: Ikääntyville on luotava ennakkoluulottomasti erilaisia asumisen vaihtoehtoja27.6.2018 10:39Tiedote

Arvokas vanhuus on ihmisoikeus, muistuttaa Vanhustyön keskusliiton toiminnanjohtaja Anni Lausvaara. Jokaisen ikääntyvän ja vanhuksen arki ja asumiseen liittyvät tarpeet ovat erilaisia, ja niihin on myös tarjottava vaihtoehtoisia ratkaisuja. ”Jokaisella tulee olla mahdollisuus hyvinvointiin, turvalliseen arkeen ja osallisuuden tunteeseen”, Lausvaara korostaa. Kotona asumisen arki ja tulevaisuus sekä omaehtoinen varautuminen hyvään vanhuuteen ovat Hyvän Iän Foorumin teemoja 3.–4. lokakuuta Helsingissä. Hyvinvointiyhteiskunnassa hyvään elämään kuuluvat olennaisesti asumisen ja elämisen ympäristöt. Millaista kotona asumisen hyvä arki on vanhuusiässä? Entä miten hyvään vanhuuteen voi omaehtoisesti varautua? ”Omista tekemisistään päättäminen, haasteista selviytyminen sekä yhteydet toisiin ihmisiin ovat perustarpeita, joiden täyttymistä ihmisen hyvinvointi edellyttää. Jokaisen omat tavoitteet, kyvyt ja toimintamahdollisuudet luovat pohjan aktiiviselle vanhuudelle”, sanoo Jyväskylän yliopiston

Fysioterapia ja kuntoutus 2018: Fysioterapeuttien osaamisen kehittäminen on yhteinen etu26.6.2018 13:35Tiedote

Vuorovaikutusosaaminen vaikuttaa kuntoutuksen tuloksiin. ”Vuorovaikutus on taitoa keskustella ihmisenä ihmiselle eikä vain kysyä vaivaan liittyviä asioita”, toteaa Fysioterapia- & kuntoutus -koulutuspäivien puhuja, TtT Tapio Ojala. Koulutuspäivät pidetään tänä vuonna suurtapahtumassa Fysioterapia ja kuntoutus- sekä Hyvä Ikä -messujen yhteydessä 3.–4.10. Helsingissä.

Pohjoinen Teollisuus 2018: Liikenteen sähköistyminen mullistaa teollisuuslogistiikkaa24.5.2018 14:36Tiedote

”Sähkökäytön yleistyminen liikenteessä on nopeaa, mikä johtuu sen ylivertaisesta hyötysuhteesta ja yksinkertaisesta, vähän kunnossapitoa vaativasta rakenteesta”, toteaa Siemensin Mobility-yksikön johtaja Juha Lehtonen. Logistiikka nousi 23.–24.5. Oulussa pidetyssä Pohjoinen Teollisuus 2018 -tapahtumassa merkittävämpään rooliin kuin koskaan. Expomarkin järjestämässä tapahtumassa oli reilut 350 näytteilleasettajaa ja yli 4000 kävijää.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”22.5.2018 09:07Kutsu

”Energiamurros ja uusiutuvan energian kasvava tarve lisäävät harvinaisten metallien ja mineraalien kysyntää. Akkuteknologian nousun sekä yleisen noususuhdanteen myötä avautuu uusia liiketoimintamahdollisuuksia”, toteaa Kaivosteollisuus ry:n ympäristöjaoston puheenjohtaja Anita Alajoutsijärvi. Pohjoinen Teollisuus -suurtapahtuma kokoaa pohjoisen teollisuustoimijat Ouluun 23.–24.5.

Pohjoinen Teollisuus 2018: ”Kun ilmasto lämpenee, katseet kohdistuvat pohjoiseen”15.5.2018 15:12Tiedote