Laurea-ammattikorkeakoulun sosiaalialan opiskelijat olivat mukana järjestämässä Asunnottomien yötä

Opiskelijat vastasivat Vantaan Asunnottomien yön vaatekeräyksen järjestämisestä, tapahtuman ohjelmasta sekä ruokatarjoilusta.

Laurean sosiaalialan opiskelijat valmistamassa ruokaa Vantaan Asunnottomien yössä.

YK:n köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä 17.10. vietettiin Asunnottomien yötä. Laurean sosiaalialan opiskelijat olivat mukana järjestämässä Vantaan kaupungin Asunnottomien yötä Tikkurilassa, kulttuurikeskus Vernissassa. Tapahtuman pääjärjestäjänä toimi Vahti ry. Mukana tapahtumaa järjestämässä olivat Laurean lisäksi Vantaan kaupunki, Tikkurilan seurakunta, Velmu Ry, Korson työttömät sekä joukko vapaaehtoisia. Alkuillan ohjelmassa oli parturointia ja saunomista. Tilaisuudessa keskusteltiin asunnottomuudesta vuonna 2017, ja sosionomiopiskelijat olivat järjestäneet tilaisuuteen erilaista ohjelmaa, muun muassa tietovisan asunnottomuudesta sekä erilaisia musiikkiesityksiä.  Tämän lisäksi illan ohjelmana oli myös asunnottomuuspaneeli, jossa eri puolueiden edustajat keskustelivat asunnottomuudesta. Tapahtuma järjestettiin Suomi100 -juhlavuoden hengessä.

Sosionomiopiskelijat olivat järjestämässä myös Vantaan Asunnottomien yön vaatekeräystä ja ohjasivat kävijöitä tapahtuman vaatepisteellä. Lisäksi he auttoivat kahvilan koristelussa sekä tilan siivoamisessa.

- Päätehtävänä meillä on olla ohjaamassa asiakkaita pisteeltä pisteelle ja rohkaista heitä, jotka eivät välttämättä koe olevansa oikeutettuja esimerkiksi niihin vaatteisiin, rikosseuraamusalan ensimmäisen vuoden opiskelija Mariia kertoo.

Osa Laurean opiskelijoista oli tapahtumassa myös valmistamassa ruokaa sekä tarjoilemassa sitä pöytiin. He Rikosseuraamusalan opiskelija Riko oli ohjaamassa tapahtuman ruokapuolta. Tarjolla oli salaatteja sekä kasvis- ja jauhelihakeittoa ja lisäksi ulkona makkaran paistoa.

- Me ohjataan ihmiset pöytiin ja annetaan sitä semmoista ravintolan tuntua, pientä hemmottelua arkeen, Riko kertoo.

Asunnottomien yön järjestäminen on ollut opiskelijoiden mielestä silmiä avartavaa ja projektin aikana on oppinut paljon itse asunnottomuudesta.

- Se on ollut ehkä vähän hämmentävääkin huomata, kuinka paljon asunnottomia oikeastaan on, ihan jo pelkästään pääkaupunkiseudulla. Sitä ei ensimmäiseksi tulisi ajatelleeksi, että Suomessa oikeasti voi olla ihmisiä, joilla ei ole sitä asuntoa tai paikkaa mihin mennä, sosionomiopiskelija Jenna pohtii.

- Olen oppinut tämän tapahtuman järjestämisen kautta aika paljon asunnottomuudesta itsestään. Tietovisaa tehdessä tuli myös itsenäisesti selvitettyä asioita asunnottomuuteen liittyen vähän laajemmin ja katsottua myös videoita aiheeseen liittyen, tapahtuma tietovisasta vastannut sosionomiopiskelija Marjo kertoo.

- Olemme myös päässeet verkostoitumaan ja tekemään yhteistyötä muiden tapahtuman järjestäjien kanssa ja on tullut myös sitä moniammatillista näkökulmaa. Suunnittelupalaverit olivat todella mielenkiintoisia, Mariia jatkaa.

Suomessa YK:n kansainvälistä päivää köyhyyden poistamiseksi on vietetty vuodesta 2002 lähtien Asunnottomien yön merkeissä. Asunnottomien yö -kansalaisliike tukee jokaisen perusoikeutta vakinaiseen asuntoon, omaan kotiin.

Kuvat

Jäitkö yhteishaussa ilman opiskelupaikkaa? Laurea-ammattikorkeakoulussa on vielä paikkoja kolmessa englanninkielisessä koulutuksessa28.6.2018 08:47Tiedote

Korkeakoulujen kevään 2018 yhteishaun opiskelijavalinnat on julkaistu viimeistään tänään torstaina 28.6. Opetushallituksen lähettämät tuloskirjeet on lähetetty kaikille hakijoille. Laurea-ammattikorkeakoulu järjestää kuitenkin vielä lisähaun kevään yhteishaussa täyttämättä jääneisiin opiskelupaikkoihin kolmessa englanninkielisessä koulutuksessa. Lisähaun tarkoituksena on tarjota syksyksi mahdollisimman monelle halukkaalle opiskelupaikka ammattikorkeakoulussa.