Laurean turvallisuuden ja riskienhallinnan tradenomikoulutus on uudistunut

Riskienhallinnan merkitys nyky-yhteiskunnassa on jatkuvasti lisääntynyt, joten tämä näkyy entistä vahvemmin myös Laurea-ammattikorkeakoulun uudistuneessa tradenomikoulutuksessa.

Turvallisuusalan koulutuksena aiemmin tunnettu tutkinto onkin nyt nimeltään Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus. Tutkinnon sisällön kehittämisessä on työelämä ollut kiinteästi mukana.

Turvallisuuden ja riskienhallinnan tehtävissä työllistyy
Laureasta valmistuneet työllistyvät erinomaisesti Suomen elinkeinoelämän ja julkisen sektorin tehtäviin, mutta ovat kilpailukykyisiä myös kansainvälisesti.
Tutkinnon suorittaneet sijoittuvat tyypillisesti kiinteistöjen, henkilöstön, yritysten, toiminnan tai yhteiskunnan turvallisuuteen, tietoturvallisuuteen, riskienhallintaan tai turvallisuusjohtamiseen liittyviin asiantuntija-, päällikkö- ja johtotehtäviin. Monet ryhtyvät myös yrittäjiksi.

Laureasta on valmistunut turvallisuusalan tradenomeja jo yli 600. Heitä löytää Suomen elinkeinoelämästä ja julkiselta sektorilta esimerkiksi tehtävänimikkeillä riskienhallinnan asiantuntija, riskienhallintapäällikkö, Risk Manager, turvallisuusasiantuntija, turvallisuussuunnittelija, turvallisuuspäällikkö, Security Manager tai palotarkastaja. Tutkinto antaa myös kelpoisuuden useisiin vastuullisiin poliisihallinnon tehtäviin, kunhan henkilöllä on lisäksi perehtyneisyyttä tehtäväalueeseen.

Tutkinnon voi suorittaa jopa parissa vuodessa
Turvallisuuden ja riskienhallinnan tradenomitutkinnon laajuus on 210 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa kansainvälisen ECTS-mitoituksen mukaan 26,7 tuntia keskiverto-opiskelijan tekemää työtä. Tutkinnon suorittaminen kestää keskimäärin 3,5 vuotta, mutta nopeimmat ovat valmistuneet alle kahden vuoden. Tämä on onnistunut, jos opiskelijalla on ollut vankka motivaatio ja hankittuna tutkinnon vaatimaa osaamista jo entuudestaan.

Profiloimalla voi rakentaa erityisosaamista
Tutkinto rakentuu moduuleista, joista osa on pakollisia ja osa valinnaisia. Valintamahdollisuuksien avulla opiskelija voi profiloida osaamistaan monin tavoin. Laurean oman opintotarjonnan lisäksi hän voi sisällyttää tutkintoonsa Laurean kotimaisen ja kansainvälisen kumppanuusverkoston opintoja. Osan opinnoista voi suorittaa myös ulkomailla vaihto-opiskelijana. Ammatillisia vahvuuksiaan opiskelija voi syventää erityisesti harjoittelujaksojen ja opinnäytetyön valinnan avulla.

Tutkinto koostuu alan opinnoista sekä tradenomien yleisiin osaamistavoitteisiin liittyvistä opinnoista, joita ovat muun muassa liiketoiminnan perusasiat ja erityisesti palveluliiketoiminnan kehittämisosaamiseen liittyvät aiheet. Osa opinnoista suoritetaan englannin kielellä.

Pääosa opinnoista on alaan liittyviä ammatillista osaamista rakentavia turvallisuuden ja riskienhallinnan aiheita. Tutkinnon 210 opintopisteestä valinnaisia ovat täydentävät opinnot (60 opintopistettä). Ne koostuvat moduuleista, jotka liittyvät riskienhallintaan, yrityksen turvallisuustoimintoihin tai turvallisuuteen avoimessa yhteiskunnassa. Erikoistua voi myös tieto- ja kyberturvallisuuteen.

Tutkinto on laajuudeltaan 210 opintopistettä ja koostuu moduuleista, joista osa on pakollisia ja osa valinnaisia.

Joustavat opintojen suoritusmahdollisuudet

Opiskelija voi hakeutua joko päiväopintoihin tai monimuoto-opintoihin. Opintoihin voi liittyä lisäksi intensiiviviikkoja lukukausien alussa. Osan opintojaksoista voi suorittaa verkko-opintoina, jotka vähentävät aikaan ja paikkaan sidottua läsnäoloa.

Myös erilaiset projektitoimeksiannot voivat tuoda opintoihin joustoa. Projekteja tehdään usein monialaisissa ryhmissä. Aitojen työelämäprojektien avulla opiskelija voi verkostoitua jo opintojen aikana ja löytää harjoittelu- tai opinnäytetyöpaikkoja sekä parantaa tulevia työllistymismahdollisuuksiaan.

Opiskeluaineistoa on saatavilla sekä sähköisesti että fyysisinä kirjoina Leppävaaran kampukselta Espoosta, maamme suurimmasta turvallisuusalan kirjastosta.

www.laurea.fi ja opintopolku.fi

Tutkintovastaava Juha Putkonen (juha.putkonen@laurea.fi)

Opintopäällikkö Arto Saloranta (arto.saloranta@laurea.fi)