Lautakunnan suositus säilyvyysaikasopimusehdosta päivittäistavarakaupan sopimuksissa

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta on 10.11.2017 antanut suosituksen. Suosituksen mukaan elintarvikeketjun toimijoiden tulisi sopia nykyistä tasapuolisemmasta riskinjaosta koskien säilyvyysaikojen jakautumista elintarvikeketjun sopijaosapuolten välillä. Nyt laajalti käytössä oleva 80 prosentin säilyvyysaikaehto on jäykkä ja tehoton. Ehto edellyttää, että jos tuotteen säilyvyysaika on esimerkiksi 730 päivää, tuotteen parasta ennen -päiväyksen mukaista myyntiaikaa on oltava jäljellä 584 päivää sen saapuessa keskusvarastolle.

Lautakunnan näkemyksen mukaan tasapuolisempi riskinjako tehostaa elintarvikeketjun toimintaa ja vähentää tarvetta neuvotella sopimusehdosta erikseen. Lisäksi se johtaa neuvotteluvoimaltaan eri suuruisten toimijoiden tasapuolisempaan kohteluun ja vähentää pienten toimijoiden riskiä liikesuhteen loppumisesta.

Suositus on luettavissa kokonaisuudessaan elintarvikeketjun kauppatapalautakunnan verkkosivuilla: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/suositukset/

-----------------------------------------------------------

Elintarvikeketjun kauppatapalautakunta edistää hyvän kauppatavan mukaisia menettelytapoja elintarvikeketjussa. Se voi puuttua havaitsemiinsa epäkohtiin antamalla yleisiä hyvää kauppatapaa koskevia suosituksia. Lisäksi lautakunta antaa lausuntoja hyvän kauppatavan periaatteiden noudattamisesta. Yritys voi pyytää lautakunnalta myös ennakkolausuntoa.

Lautakunnalle voi kertoa epäterveistä kauppatavoista anonyymisti lähettämällä sähköpostia osoitteeseen ekka@chamber.fi.

Lautakunnan kokoonpano:

Puheenjohtaja:
Professori, KTT, OTL, VT Kari Hoppu

Varapuheenjohtaja:
Markkinaoikeustuomari, OTT, VT Olli Wikberg

Jäsenet:
Professori, OTT Niklas Bruun
Insinööri, eMBA Ilkka Mäkelä,
Toimitusjohtaja, opetusneuvos, KTM Gun Marit Nieminen
Toimitusjohtaja, KTK Hannu Pellinen

Lisätietoja verkkosivuilta: https://kauppakamari.fi/lautakunnat/elintarvikeketjun-kauppatapalautakunta/

Tiedustelut: lautakunnan sihteeri OTL, VT Paula Paloranta, puh. 050 548 0236

Pauliina Pulkkinen Keskuskauppakamarin viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajaksi, Eero Yrjö-Koskinen vastuullisuusasiantuntijaksi22.1.2019 12:00Tiedote

Yhteiskuntatieteiden maisteri Pauliina Pulkkinen siirtyy viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtajan tehtävään sekä Keskuskauppakamarin johtoryhmän jäseneksi Lääkäriliiton viestintä- ja yhteiskuntasuhdepäällikön paikalta. Tätä ennen hän on työskennellyt 2012-2017 Kokoomuksen viestintäpäällikkönä sekä 14 vuotta toimittajana Helsingin Sanomissa, muun muassa kotimaantoimituksen uutispäällikkönä, Brysselin-kirjeenvaihtajana sekä taloustoimittajana. Pulkkisen vastuulla on viestintä, kauppakamariyhteistyö sekä sidosryhmäyhteistyö. Pulkkinen aloittaa tehtävässään 11.2. Valtiotieteiden maisteri Eero Yrjö-Koskinen on työskennellyt Green Budget Europen toiminnanjohtajana vuodesta 2017 sekä Kestävän kaivostoiminnan verkoston pääsihteerinä vuodesta 2015 alkaen. Aiemmin hän on työskennellyt Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtajana ja EU-parlamentin virkamiehenä. Hän toimii myös Riihimäen kaupunginvaltuustossa vihreiden valtuutettuna. Yrjö-Koskisen vastuulla on Keskuskauppakamarin uuden vastuullisu

Kauppakamarilta selviytymisvinkkejä suomalaisyrityksille Brexitin jälkeen19.1.2019 07:00Tiedote

Keskuskauppakamari on koonnut yrityksille seitsemän kohdan Brexit-selviytymisvinkit Britannian mahdollisen EU-eron johdosta. Yrityksille pelkistetään, mitä Britannian ero 29.3.2019 ilman mitään erosopimuksia eli kova Brexit käytännössä tarkoittaisi ja miten se vaikuttaisi yrityksiin sekä brittikauppaan. Samalla annetaan tietoa keskeisistä, ajan tasalla olevista Brexit-neuvontapalveluista ja tietolähteistä.