Lauttarantatöitä Skåldön lauttapaikalla Tammisaaressa, muutoksia lauttaliikenteeseen (Uusimaa)

Maantiellä 1002 Baggöntie Tammisaaressa/Raaseporissa Skåldön lauttapaikan lauttarannoilla tehdään rantarakenteiden uudisrakennustöitä 1.6.-15.10.2021 välisenä aikana. Lauttaliikenne ohjataan urakan aikana kiertotielle molemmilla lauttarannoilla. Töiden aikana lauttojen aikatauluihin saattaa tulla muutoksia tai joitain vuoroja voidaan joutua perumaan. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää Skåldön lauttapaikan lauttarannoilla muutos- ja parannustöitä.Hankkeessa uusitaanrantojen rakenteet ja rakennetaan uusi maatuki, joka mahdollistaa nykyistä suuremman varalossin sijoittamisen lauttapaikalle.

Uusilla rakenteilla korvataan nykyiset huonokuntoiset maatuet Skåldön lauttapaikan lauttarannoilla ja varmennetaan lauttaliikenteen toimivuutta rakentamalla varalossin sijoituksen mahdollistava maatuki Skåldön saaren puoleiselle rannalle. Rakenteiden uusimisella mahdollistetaan uuden kantavuudeltaan 150 tonnin lossin liikennöinti lauttapaikalla 1.1.2023 alkaen. Skåldön nykyisen lossin kantavuus on 90 tonnia.

Hanke toteutetaan 1.6.–15.10.2021 välisenä aikana.

Liikennejärjestelyt

Lossiliikennettä hoidetaan töiden aikana mahdollisimman hyvin ja tehokkaasti. Lossin käyttäjiä pyydetään varautumaan liikennehäiriöihin sekä liikenteen ajoittaiseen ruuhkautumiseen töiden aikana. Myös voimassa oleviin lossin aikatauluihin saattaa tulla muutoksia ja vuoroja voidaan joutua perumaan.

Töiden aikana rannoilla joudutaan tekemään tilapäisiä liikennejärjestelyjä, joiden vuoksi kehotamme autoilijoita ja muita tienkäyttäjiä tarkkaavaisuuteen.

Töiden aikana liikennekatkoksia saattaa esiintyä arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 06:00–21:00 välisenä aikana. Kunkin yksittäisen katkon enimmäiskesto on rajoitettu 60 minuuttiin ja päivää kohden katkoja saa olla enintään kolme kappaletta. Yksittäisten liikennekatkojen väli on vähintään 2 tuntia, jotta mahdollinen liikenneruuhka saadaan purettua.Liikenteen katkaiseminen kokonaan on mahdollista arkipäivisin maanantaista torstaihin kello 21:00–06:00 välisenä aikana, kuitenkin niin, että hälytysajoneuvoliikenne voidaan tarvittaessa hoitaa. Töiden aikana saattaa esiintyä tilapäisesti myös muita katkoja lautta-, yhteysalus- ja tieliikenteeseen. Liikennekatkoksia ei sallita perjantain kello 17.00 ja maanantain kello 06.00 välisenä aikana, jotta liikennettä ei häiritä ruuhkaisimpina ajankohtina.

Osa töistä on melua aiheuttavaa porapaalutusta tai pontitustyötä. Meluhaittojen välttämiseksi urakoitsija toteuttaa työt pääasiassa päiväsaikaan ja arkipäivisin.

Liikennekatkoksista tiedottaminen

Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa töiden aikaisista tieliikenteen katkoista. Urakoitsija ilmoittaa liikenteen katkoista myös kohdennetusti halukkaille sähköpostitse. Jos haluat mukaan sähköpostijakelulistalle, listalle voi ilmoittautua urakoitsijana toimivan Destia Oy:n työpäällikölle. Lyhyistä enintään 1 tunnin liikennekatkoista tiedotetaan 1-2 vrk etukäteen. Pidemmistä yöaikaisista liikennekatkoista tiedotetaan 3-4 vrk etukäteen.

Urakan päätoteuttajana toimii Destia Oy.

- ELY-keskus: Liikenteen asiakaspalvelu, p. 0295 020 600

- Destia Oy: työpäällikkö Jaakko Vanha-Kuitti, p. 040 167 8797, jaakko.vanha-kuitti@destia.fi

Maanteiden varsien niitto- ja raivaustyöt ovat käynnistyneet (Keski-Suomi, Itä-Suomi)11.6.2021 09:10:06 EEST | Tiedote

Keski- sekä Itä-Suomessa maanteiden viheralueita hoidetaan kesäkaudella mm. niittämällä ja raivaamalla teiden varsia. Ne parantavat liikenneturvallisuutta sekä edistävät samalla luonnon monimuotoisuutta. Työt ovat paikoitellen jo käynnistyneet taajamissa maatiealueilla sijaitsevien viheralueiden niitoilla. Viheralueiden hoitotyöt tehdään maanteiden hoitourakoissa.

Passagerarbegränsningarna för förbindelsefartyg lindras stegvis10.6.2021 16:51:41 EEST | Tiedote

Antalet passagerare på förbindelsefartygen har begränsats avsevärt på grund av coronasituationen, så att man på fartygen kan sörja för tillräckliga säkerhetsavstånd samt för besättningens och passagerarnas hälsosäkerhet. Passagerarbegränsningarna lindras försiktigt från mitten av juni. I det här skedet kommer man dock endast att öka antalet utomhusplatser på några rutter. Från och med början av juli kommer passagerarbegränsningarna att bedömas på nytt varje vecka enligt sjukdomssituationen och gällande anvisningar. Eftersom man ännu inte kan avstå från passagerarbegränsningarna rekommenderas det fortfarande att man undviker onödvändiga resor med förbindelsefartyg.

Yhteysalusten matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain10.6.2021 09:04:11 EEST | Tiedote

Yhteysalusten matkustajamääriä on rajoitettu huomattavasti koronatilanteen vuoksi, jotta aluksilla voidaan huolehtia riittävistä turvaväleistä sekä miehistön ja matkustajien terveysturvallisuudesta. Matkustajarajoituksia kevennetään varovasti asteittain kesäkuun puolivälistä alkaen. Tässä vaiheessa tullaan kuitenkin lisäämään ainoastaan ulkopaikkoja muutamille reiteille. Heinäkuun alusta alkaen matkustajarajoituksia tullaan arvioimaan uudelleen tautitilanteen ja voimassa olevan ohjeistuksen mukaan viikoittain. Koska vielä ei pystytä luopumaan matkustajarajoituksista, on edelleen suositeltavaa välttää ei-välttämättömiä matkoja yhteysaluksilla.

Entrepreneurs’ distress evident in massive increase in need for financial advice7.6.2021 08:19:58 EEST | Press release

The Yrittäjän talousapu counselling service for entrepreneurs provides assistance for business-owners experiencing financial and payment difficulties. The national Talousapu helpline will be augmented with an online service and regional services. Entrepreneurs’ distress has been evident in the telephone service, which has experienced a 350 per cent increase in demand due to the Covid-19 pandemic and the resulting restrictions. The objective is for entrepreneurs to recognise their financial difficulties in time and to have the courage to ask for help.

Företagarnas kris avspeglas i rekordstor efterfrågan på ekonomisk rådgivning7.6.2021 08:15:00 EEST | Tiedote

Företagarens ekonomihjälp erbjuder rådgivning vid ekonomiska problem och betalningssvårigheter. Ekonomihjälpens nationella telefontjänst kompletteras nu med en webbtjänst och regionala tjänster. Företagarnas ekonomiska kris till följd av coronapandemin och restriktionerna märktes tydligt under fjolåret och efterfrågan på telefontjänsten ökade med 350 procent. Målet är att företagare ska reagera på ekonomiska problem i tid och våga be om hjälp.