Kustannusosakeyhtiö Tammi

Leena Lehtolaisen Maria Kallio -sarja täyttää 25 vuotta – ”Maria Kallion vuoksi maailma on menettänyt minussa räyhäkkään anarkistin”

Suomalaisten rakastaman Maria Kallio -sarjan ensimmäinen osa, Ensimmäinen murhani, julkaistiin tasan 25 vuotta sitten. Aina kirjan julkaisuun saakka jo nuorena tyttönä esikoisensa julkaissut Leena Lehtolainen oli lähinnä vain elätellyt toivetta ammattikirjailijan urasta. Kiitos Maria Kallion, toive kävi toteen. Ensimmäinen murhani -kirjan julkaisusta käynnistyi Lehtolaisen huima ura kirjailijana. Nyt 25 vuotta myöhemmin Maria Kallio -sarjassa on julkaistu kaikkiaan 14 osaa.

Kirjailija Leena Lehtolainen. Kuvaaja: Veikko Somerpuro

”Taival on ollut pitkä ja tiivis”, kertoo kirjailija Leena Lehtolainen. ”Alun perin ryhdyin kirjoittamaan dekkareita, koska halusin välttää omasta elämästäni kirjoittamista”. Lehtolainen muistaa vieläkin tunnelmat 25 vuoden takaa päivältä, jolloin ensimmäinen Maria Kallio -kirja oli ilmestynyt kauppoihin. ”Olin äärettömän hyväntuulinen ja iloinen, kun vihdoin sain kirjan julkaistua. Ensimmäinen murhani oli sikäli pitkä prosessi, että kirjoitin sen ensimmäisen version jo vuonna 1988. Kirja jäi kuitenkin pitkäksi aikaa pöytälaatikkoon muhimaan ja ilmestyi vasta vuonna 1993”, kertaa Lehtolainen.

Ensimmäistä lastaan tuolloin kotona hoitanut Lehtolainen muistaa vieläkin, miten juhlisti kirjan ilmestymistä. ”Muistan, kuinka julkaisupäivän iltana join lasillisen viskiä ja kuuntelin Popedaa. Silloinen kissamme Hella sai juhlan kunniaksi suurinta herkkuaan, katkarapuja”, muistelee hyväntuulinen Lehtolainen.

Lehtolainen on Suomen tunnetuimpia dekkaristeja. Maria Kallio -sarjan lisäksi hänet tunnetaan erityisesti Hilja Ilveskero -romaaneista. Lisäksi Lehtolainen on kirjoittanut useita perhe- ja avioliittoromaaneja. Kirjoja on käännetty jo 29 kielelle.

”Jos en toistuvasti kirjailijan työssäni ryömisi poliisin nahkoihin, katselisin maailmaa todennäköisesti aika paljon mustavalkoisemmin. Maailma on Marian vuoksi menettänyt minussa räyhäkkään anarkistin”, toteaa Lehtolainen pilke silmäkulmassa.

Tänä keväänä Lehtolaisen tuotannosta saadaan nauttia pariinkiin otteeseen. Lehtolainen on valittu vuoden 2018 Kirjan ja ruusun päivän kirjailijaksi ja huhtikuussa ilmestyvä erikoisteos, pienoisromaani Turmanluoti tuo Lehtolaisen mukaan Maria Kallion ehkä lähemmäksi lukijaansa kuin koskaan aiemmin. Turmanluotia jakaa Kirjan ja ruusun päivänä 23.4. yli sata kirjakauppaa ympäri Suomen.

Lehtolaisen kirjojen kustantaja Tammi juhlistaa tänä vuonna 75-vuotista taivaltaan ja julkaisee elokuussa Lehtolaisen kirjoittamia rikos- ja kummitustarinoita sisältävän kirjan Tappajan tyttöystävä. Kirjassa Lehtolainen laajentaa rikoskertomusten maailmaa kihelmöiviin kummitustarinoihin ja hiipivään kauhuun.

”Kun kirjoittaa välillä muuta ja pitää taukoa pitkästä kirjasarjasta, tuntuu sen pariin palaaminen tuoreelta, Juuri näin on Maria Kallion kanssa”, kertoo Lehtolainen. ”Kun minua alkaa riittävästi kiusata Marian tutkittavaksi sopiva tapaus, kirjoitan siitä.”

Kirjailija Leena Lehtolainen. Kuvaaja: Veikko Somerpuro

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Neljännen Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu14.8.2018 10:00Tiedote

Syyskuun 22. järjestettävän neljännen Dekkarifestivaalin lavaohjelma on julkistettu. Festivaalin keskusteluissa esiin nousevat muun muassa suosittujen dekkarihahmojen elämä ja teot ja eri maiden järjestäytynyt rikollisuus kirjoissa. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalilla esiintyy neljä kansainvälistä tähtivierasta: ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Dekkarifestivaali järjestetään lauantaina 22.9.2018 Helsingin Pörssitalolla. Festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan31.5.2018 09:30Tiedote

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.