Leena Majander-Reenpään muistelmateos Kirjatyttö – Osuvia henkilökuvia, ratkihauskoja anekdootteja ja kustannustalon kuohuja

Kirjankustantaja Leena Majander-Reenpää leikki lapsena kirjakauppiasta latomalla perheen kirjat sängylle ja komentamalla nuoremmat sisarukset asiakkaiksi. 23-vuotiaana, vuonna 1980, hän heittäytyi kirjankustantamisen pyörteisiin aloittaessaan Otavassa markkinointiassistenttina – eikä enää koskaan halunnut vaihtaa alaa. – Majander-Reenpää kertoo kirjassaan kaihtelematta niin menestyksen hetkistä kuin katkerista vastoinkäymisistä.

Kirjatyttö – Kustantajaelämää -teos kertoo pelottoman ja kunnianhimoisen nuoren naisen opiskeluvuosista, ammatinvalinnasta ja ensiaskelista työelämässä.

Majander-Reenpää kuvaa elävästi kirja-alan kultaisia vuosia, jotka vähitellen taittuvat tuuliseksi rakennemuutosten ja kiristyvien toimintaedellytysten 2000-luvuksi.

Kirjan osuvat henkilökuvat, ratkihauskat anekdootit ja kustannustalon kuohujen kuvaukset saavat todistusvoimansa tekijän tarkoista muistiinpanoista, dokumenteista ja päiväkirjamerkinnöistä.

Kirjatyttö on myös naisen tilitys työelämästä: lasikatoista, johtajuuden haasteista, vastuunkannosta ja päätöksenteosta.

Kirjatyttö Leena Majander on aina kuunnellut sydämensä ääntä. Hänen muistelmissaan se ääni kuuluu.

Leena Majander työskenteli Otavassa ensin markkinointitehtävissä 1980–1986 ja Weilin & Göösin kustannuspäällikkönä 1986–1988. Otavan kustannusjohtajana ja kirjankustantajana hän toimi 1988–2010, WSOY:llä ja Bonnierilla 2011–2016 sekä Kirjallisuuden vientikeskus FILIn johtajana vuoteen 2017 asti. Hän on myös vaikuttanut monissa kirja- ja kulttuurialan luottamustehtävissä.

Teos ilmestyy torstaina 2. syyskuuta. Ilmestymispäivänä Leena Majander-Reenpää on Päivi Anttikosken haastateltavana Helsingin Akateemisen Kirjakaupan Kohtaamispaikalla kello 17.

Kuva Anni Reenpää