OnniravintolatOnniravintolat

Legendaarinen Viisi Penniä uudistuu moderniksi panimoravintolaksi – Mad Hopper -panimon ensimmäiset oluet valmistuvat vapuksi

Helsingin Taka-Töölön tuttu kantapaikka, olut- ja ruokaravintola Viisi Penniä, uudistuu panimon rakentamisen myötä. Viisi Penniä menee maanantaina 22. helmikuuta kiinni reiluksi kahdeksi viikoksi. Ravintolakokonaisuuden remontti huipentuu huhtikuussa Mad Hopper Brewing Company -panimon ensimmäisten oluiden julkistamiseen.
Panimon suunnittelu on tarkkaa työtä. Kuva: Arto Holappa.

Olut- ja ruokaravintola Viidellä Pennillä on kunniakas historia takanaan. Helsingin Tullinpuomissa sijaitseva Viisi Penniä on yksi kauimmin samalla nimellä ja samassa paikassa toimineista olutravintoloista Suomessa. Nyt merkittävä vaihe Taka-Töölön tutun oluttuvan ja ruokapaikan elämänkaaressa jää taakse, kun kortteliravintola muuttuu nykyaikaiseksi ja laadukkaaksi panimoravintolaksi.

Viiden Pennin kellarikerroksiin rakentuva panimo, Mad Hopper Brewing Company, etenee lähes alkuperäisessä aikataulussaan. Remontti panimotilaksi on laiteasennuksia vaille valmis.

Panimolaitteet ovat matkalla Suomeen ja niiden asentaminen alkaa ensi viikolla. Osa panimosta tulee yleisön nähtäville ravintolan puolelle. Panimoravintola Viisi Penniä avaa ovensa kolmen viikon kuluttua. Ensimmäiset Mad Hopper -panimon oluet ovat maistettavissa huhtikuun puolivälin jälkeen.

”Otamme kerralla jättiharppauksen kohti Viiden Pennin uutta tulevaisuutta. Maanantaina alkava remontin myötä tuomme ravintolan 2020-luvulle. Rakennamme Viidestä Pennistä ja Mad Hopperista modernin panimo- ja ruokaravintolan, jossa hyvät maut, laadukkaat tuotteet sekä asiakasta arvostava palvelu ovat keskeisessä roolissa”, sanoo Viiden Pennin ja Mad Hopper Brewngin taustalla olevan Onniravintoloiden toimitusjohtaja Gianjot ”Dollar” Singh.

Uusi Viisi Penniä henkii aitoa craft beer -tunnelmaa

Viiden Pennin ilmeestä vastaa sisustussuunnittelija Jaana Ekman Visonary Design Partners Helsingistä. Suunnittelutoimisto on tunnettu lukuisista rohkeista ravintolasisustuksista, joissa on paljon yksityiskohtia eri aisteille.

Ekman paljastaa, että tuleva Viiden Pennin sisustus on rouhea ja elämyksellinen. Materiaaleina käytetään aitoa nahkaa, pellavaa, kierrätyslaudoista tehtyjä pöytiä sekä vintage-kalusteita. Osa vanhoista kalusteista verhoillaan uudelleen. Valaisimet ovat tuttuja Viidestä Pennistä jo aiemmin.

”Olemme ottaneet moniaistisuuden kaikessa huomioon. Tilassa on useita upeita yksityiskohtia, jotka tukevat Viiden Pennin tarinaa ja kokonaisvaltaista asiakaskokemusta. Olemme hakeneet modernin craft-panimon industrial-henkistä aitoa tunnelmaa, mutta tuomme sen esille naisellisella otteella”, Ekman kuvailee.

Ravintolan sisustuksen ja ilmeen ohella myös à la carte ja lounasmenu uudistuvat. Niiden suunnittelusta vastaa keittiömestari Tommi Karhu.

”Viisi Penniä tarjoaa jatkossa ajan henkeen istuvaa trendikästä ja monipuolista ruokaa, joka maistuu erityisesti oman panimon oluiden kera. Säilytämme toki listalla monet Pennin klassikkoannokset, mutta tuunaamme niitäkin hieman nykyaikaiseen makuun sopiviksi”, Singh sanoo.

Vedenpaisumus kellarissa ja urakoitsijan konkurssi hidastivat panimotilojen rakentamista

Mad Hopper Brewing Companyn rakentaminen alkoi viime lokakuussa kahden vierekkäisen asuinrakennuksen kellarikerroksen purkutöillä. Panimotilan piti olla valmiina jo tammikuussa, mutta vanhojen asuinrakennusten kellareissa rakentajia odotti yllätys.

”Yllättäen huomasimme, että talojen alle kaivamiimme monttuihin alkoi virrata vettä ja jouduimme keskeyttämään purkutyöt heti alkuunsa. Saimme vedentulon loppumaan, mutta pumppaaminen ja tilojen kuivattaminen veivät aikansa”, Dollar Singh kertoo.

Kaiken lisäksi rakennushankkeen pääurakoitsija teki konkurssin projektin alkumetreillä. Edessä oli uuden urakoitsijan etsiminen ja sopimusten tekeminen.

”Rakennustyöt seisoivat meistä riippumattomista syistä useamman viikon. Käytimme ajan kuitenkin hyödyksi ja täsmensimme suunnitelmiamme. Nyt olemme täysin vakuuttuneita, että kaikki on viimeisen päälle kunnossa laitteiden asentamista ja oluenvalmistuksen aloittamista varten”, Singh sanoo.

Panimon laitteet ovat alan uusinta teknologiaa. Tuotantokapasiteetti on alussa 90 000 litraa vuodessa. Sitä on tarkoitus kasvattaa pikkuhiljaa. Panimotekniikka mahdollistaa innovatiivisen ja teknisesti haastavien oluiden valmistamisen.

Laiteasennukset ovat valmiina maaliskuun lopulla. Sen jälkeen alkaa laitteiston säätäminen ja koekeittojen tekeminen. Mad Hopper Brewing Companyn ensimmäisiä oluita päästään maistelemaan Viiden Pennin oluthanoista vappuun mennessä.

Viisi Penniä ja Mad Hopper -panimo yhdistävät toisiinsa kaksi eri asuinrakennusta

Viiden Pennin ja Mad Hopperin muodostama panimoravintola toimii kahdessa eri asuinrakennuksessa. Vanha asuinkortteli on asettanut omat haasteensa rakentamiselle. Mannerheimintie 53:ssa oleva asuintalo on valmistunut vuonna 1939 ja Mannerheimintie 55:n rakennus välirauhan aikana 1940.

Mannerheimintie 55:n kivijalassa on aina ollut ravintola. Ensiksi paikalla oli kahvila-ravintola Walk, ja 1950-luvun puolivälistä saakka ravintola on tunnettu nimillä Viiden pennin krouvi ja olutravintola Viisi Penniä. Ravintolatoiminnasta vastasi Helsingin Osuuskauppa HOK.

HOK myi vuosituhannen vaihteessa Viiden Pennin bangladeshilaisille ravintolayrittäjille. Vuonna 2006 ravintolan osti Onniravintolat Oy:n taustalla oleva perheyritys, joka muokkasi Viidestä Pennistä viihtyisän seurustelu- ja ruokaravintolan. Vuonna 2011 rakennuksen kivijalan kaksi liikehuoneistoa yhdistettiin toisiinsa.

Kolme vuotta myöhemmin, vuonna 2014, Viiden Pennin sisustus, kalustus ja valaistus uusittiin. Silloin myös puhkaistiin väliseinä kahdessa eri talossa toimivien ravintolan ja oluttuvan välillä.

Nyt vuorossa on suurin rakenteellinen muutos, kun kellariin tulee olutpanimo. Purkaminen ja uuden rakentaminen ovat vaatineet pitkää ja huolellista suunnittelua, sillä taloissa on asuttu normaaliin tapaan koko remontin ajan.

Mad Hopper Brewing Companyn matkaa rakennusvaiheesta ensimmäisen oluen valmistumiseen voi seurata sosiaalisen median kanavista.
Facebook: facebook.com/madhopperbrewingco
Instagram: @madhopperbrewingco
Verkkosivut: madhopper.fi

Gianjot ”Dollar” Singh
dollar.singh@onniravintolat.fi

Panimon suunnittelu on tarkkaa työtä. Kuva: Arto Holappa.
Ravintola Viiden Pennin julkisivu ja terassi saavat tänä keväänä uuden ilmeen.
Dollar Singh. Kuva: Arto Holappa.
Dollar Singh pääsi itse myös kaivinkoneen puikkoihin. Kuva: Arto Holappa.

Onniravintolat
Eskolantie 1a

Onniravintolat Oy on vuonna 1996 perustettu perheyritys, joka luotsaa jo toisessa polvessa kymmenen ravintolaa käsittävää menestyvää ravintolakokonaisuutta.

Onniravintoloiden tarjontaan kuuluu erilaisia ravintoloita perinteisestä lounas- ja ruokaravintolasta erikoisoluisiin erikoistuneisiin pubeihin ja viihtyisiin cocktail-ravintoloihin ja yökerhoihin. Toiminta on keskittynyt pääkaupunkiseudulle.

Onniravintolat.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi