Lehdistökutsu: Järjestöt jakavat kansanedustajille ruisleipiä, joista on leikattu pois 0,7%

Syysistuntokauden ensimmäisenä päivänä tiistaina 5.9. kehitysjärjestöt toivottavat kansanedustajat tervetulleiksi töihin ja muistuttavat heitä siitä, että Suomella on varaa tukea kehitysmaita.

Kehitysjärjestöt evästävät kansanedustajat tulevaan syksyyn ja valtion talousarviosta käytävään keskusteluun jakamalla heille ruisleipiä, joista on leikattu pois ohut 0,7 -prosentin siivu. Tämä kuvaa sitä osuutta, joka Suomen pitäisi kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti ohjata bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön.

Tällä hetkellä Suomen kehitysyhteistyön osuus on jäämässä lähes puolet tätä summaa pienemmäksi, ainoastaan 0,39 prosenttiin. Vielä viime vuonna Suomen kehitysyhteistyön osuus oli 0,44 prosenttia bruttokansantulosta. Jotta sitoumus muuttuisi konkretiaksi, tulee aikataulu ja suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi laatia pikimmiten.

Kehitysyhteistyö on erityisen tärkeää kaikkein köyhimmille ja heikoimmille ihmisille, joita muut rahavirrat eivät tavoita. YK:n tavoitteiden mukaisesti Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan 0,2 prosenttia kaikkein köyhimmille, mutta luku näyttää jäävän tällä hallituskaudella maksimissaan 0,16 prosenttiin. Vielä vuonna 2015 luku oli 0,22 prosenttia.

Kehitysjärjestöjen kattojärjestön Kepan järjestämä tempaus nähdään Eduskuntatalon ja Pikku Parlamentin edustalla tiistaina 5.9. klo 8-10.

Tervetuloa!

Katja Hintikainen, asiantuntija, vaikuttaminen ja Agenda 2030, Kepa ry katja.hintikainen@kepa.fi puh. 050 317 6716

Niina Mäki, asiantuntija, kehitysrahoitus, Kepa ry niina.maki@kepa.fi puh. 050 317 6724

Viestinnän asiantuntija, Kepa