Lehdistökutsu: Järjestöt jakavat kansanedustajille ruisleipiä, joista on leikattu pois 0,7%

Syysistuntokauden ensimmäisenä päivänä tiistaina 5.9. kehitysjärjestöt toivottavat kansanedustajat tervetulleiksi töihin ja muistuttavat heitä siitä, että Suomella on varaa tukea kehitysmaita.

Kehitysjärjestöt evästävät kansanedustajat tulevaan syksyyn ja valtion talousarviosta käytävään keskusteluun jakamalla heille ruisleipiä, joista on leikattu pois ohut 0,7 -prosentin siivu. Tämä kuvaa sitä osuutta, joka Suomen pitäisi kansainvälisen sitoumuksensa mukaisesti ohjata bruttokansantulostaan kehitysyhteistyöhön.

Tällä hetkellä Suomen kehitysyhteistyön osuus on jäämässä lähes puolet tätä summaa pienemmäksi, ainoastaan 0,39 prosenttiin. Vielä viime vuonna Suomen kehitysyhteistyön osuus oli 0,44 prosenttia bruttokansantulosta. Jotta sitoumus muuttuisi konkretiaksi, tulee aikataulu ja suunnitelma tavoitteen saavuttamiseksi laatia pikimmiten.

Kehitysyhteistyö on erityisen tärkeää kaikkein köyhimmille ja heikoimmille ihmisille, joita muut rahavirrat eivät tavoita. YK:n tavoitteiden mukaisesti Suomi on sitoutunut ohjaamaan bruttokansantulostaan 0,2 prosenttia kaikkein köyhimmille, mutta luku näyttää jäävän tällä hallituskaudella maksimissaan 0,16 prosenttiin. Vielä vuonna 2015 luku oli 0,22 prosenttia.

Kehitysjärjestöjen kattojärjestön Kepan järjestämä tempaus nähdään Eduskuntatalon ja Pikku Parlamentin edustalla tiistaina 5.9. klo 8-10.

Tervetuloa!

Katja Hintikainen, asiantuntija, vaikuttaminen ja Agenda 2030, Kepa ry katja.hintikainen@kepa.fi puh. 050 317 6716

Niina Mäki, asiantuntija, kehitysrahoitus, Kepa ry niina.maki@kepa.fi puh. 050 317 6724

Viestinnän asiantuntija, Kepa

Lehdistökutsu: Suomalaisten järjestöjen 100 saavutusta julkaistu kuvina ja tarinoina ─ valokuvanäyttely avataan Porissa 10.7.26.6.2017 11:01Kutsu

Monet nykyään tavallisilta tuntuvat palvelut, toiminta ja innovaatiot, kuten esimerkiksi äitiyspakkaus, vauvauinti ja kohdunkaulansyöpäseulonnat, eivät olisi arkipäivää Suomessa ilman järjestöjen pitkäjänteistä työtä. Tervetuloa keskustelemaan kansalaisjärjestöjen työstä, avaamaan Järjestö 100 -kampanjan valokuvanäyttely ja juomaan rennot pullakahvit SuomiAreenan alkajaisiksi maanantaina 10.7. kello 15-17 Satakunnan yhteisökeskukseen.

Järjestöt EU-ministerikokoukseen osallistuvalle Tiilikaiselle: Suomen ilmastopolitiikan suunnan on muututtava7.6.2017 16:28Tiedote

Donald Trumpin ilmoitettua Yhdysvaltojen vetäytymisestä Pariisin sopimuksesta, on EU:n johtajuus kansainvälisen ilmastopolitiikan kohtalonkysymys. Sopimuksen lämpötilatavoitteiden saavuttamiseksi on hiilivarastojen ja -nielujen sidottava yhä enemmän ilmakehän hiilidioksidia. Järjestöt toivovat EU:n ympäristöministerikokoukseen ensi viikolla osallistuvalta Kimmo Tiilikaiselta suunnanmuutosta etenkin taakanjakoon sekä maankäyttöön ja metsiin liittyvässä päätöksenteossa.