Lehdistökutsu: Tervetuloa MTK:n ilmasto-ohjelman julkistukseen

MTK:n arvo läpi satavuotiaan historiamme on ollut ylisukupolvisuus. Tilat halutaan jättää tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin ne itse saatiin. MTK:n uuden jäsenkyselyn mukaan ruuan ja puun tuottajat ovat valmiita tekemään ympäristö- ja ilmastotekoja.

Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen ongelma. Se vaikuttaa ympäristöömme, hyvinvointiimme ja elinkeinojemme harjoittamisen edellytyksiin. Suurimmat ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdistuvat Suomessa toimialoihin, jotka perustuvat uusiutuviin luonnonvaroihin ja luonnon monimuotoisuuteen – eli juuri maa- ja metsätalouteen.

Jotta vakavilta seurauksilta vältytään, ilmastoa lämmittävien kasvihuonekaasujen päästöjä on rajoitettava ja tasapainotettava. Suomen on ajettava kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa kansainvälisesti. Samaan aikaan on huolehdittava siitä, että kaikki toimenpiteet ovat kustannustehokkaita ja että maa- ja metsätalouden ratkaisut tunnistetaan tutkimuksella.

Julkaisemme MTK:n ilmasto-ohjelman, jossa esitämme päättäjille sekä jäsenistölle keinoja, joilla maa- ja metsätalouden avulla voidaan hillitä ilmastonmuutosta ja miten elinkeinot voivat sopeutua siihen.

Esittelemme tiistaina 18.12. klo 9-10 ilmasto-ohjelman lisäksi Kantar TNS:n kanssa toteuttamamme Ympäristöluotain-kyselyn tulokset. Paikalla ovat MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja ympäristöjohtaja Liisa Pietola. Tilaisuus järjestetään MTK:n toimistolla (Simonkatu 6, Helsinki). Ilmoittauduthan tästä linkistä.

Tervetuloa!

Ystävällisin terveisin,
MTK Viestintä

Jami Lauttalammi, viestinnän suunnittelija, MTK, puh. 040 920 9724

MTK liittyy CLC-ilmastoaloitteeseen, joka vaatii kunnianhimoista kansainvälistä ilmastopolitiikkaa vastaamaan 1,5 C-asteen tavoitetta12.3.2019 09:57:45 EETTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry. tukee Climate Leadership Coalitionin (CLC) ja pohjoismaisten kumppaneiden ilmastoaloitetta. Aloitteessa vaaditaan EU:ta päivittämään nykyisiä ilmastotavoitteitaan vastaamaan Pariisiin ilmastosopimusta siten, että kasvihuonekaasujen päästöt saataisiin nettovaikutuksiltaan nollaan vuoteen 2050 mennessä.

Tiestön korjausvelalla ei saa vaarantaa Suomen taloutta ja hyvinvointia – MTK keräsi rapautuvan tieverkon kiireelliset korjauskohteet23.2.2019 08:33:56 EETTiedote

Maamme tieverkon korjausvelka uhkaa koko Suomen talouskehitystä ja hyvinvointia. Nykyisen hallituksen aloittamaa korjausvelan purkamista tulee jatkaa myös seuraavalla kaudella. MTK:n keräämät 200 esimerkkikohdetta osoittavat, että kunnostettavia teitä on runsaasti kaikkialla Suomessa. Seuraavan hallituksen tulee suunnata korjausvelan purkamiseen vähintään 1,5 miljardia euroa, MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila korostaa.