Lehdistökutsu: Tervetuloa MTK:n ilmasto-ohjelman julkistukseen

MTK:n arvo läpi satavuotiaan historiamme on ollut ylisukupolvisuus. Tilat halutaan jättää tuleville sukupolville paremmassa kunnossa kuin ne itse saatiin. MTK:n uuden jäsenkyselyn mukaan ruuan ja puun tuottajat ovat valmiita tekemään ympäristö- ja ilmastotekoja.

Ilmastonmuutos on maailmanlaajuinen ongelma. Se vaikuttaa ympäristöömme, hyvinvointiimme ja elinkeinojemme harjoittamisen edellytyksiin. Suurimmat ilmastonmuutoksen vaikutukset kohdistuvat Suomessa toimialoihin, jotka perustuvat uusiutuviin luonnonvaroihin ja luonnon monimuotoisuuteen – eli juuri maa- ja metsätalouteen.

Jotta vakavilta seurauksilta vältytään, ilmastoa lämmittävien kasvihuonekaasujen päästöjä on rajoitettava ja tasapainotettava. Suomen on ajettava kunnianhimoista ilmastopolitiikkaa kansainvälisesti. Samaan aikaan on huolehdittava siitä, että kaikki toimenpiteet ovat kustannustehokkaita ja että maa- ja metsätalouden ratkaisut tunnistetaan tutkimuksella.

Julkaisemme MTK:n ilmasto-ohjelman, jossa esitämme päättäjille sekä jäsenistölle keinoja, joilla maa- ja metsätalouden avulla voidaan hillitä ilmastonmuutosta ja miten elinkeinot voivat sopeutua siihen.

Esittelemme tiistaina 18.12. klo 9-10 ilmasto-ohjelman lisäksi Kantar TNS:n kanssa toteuttamamme Ympäristöluotain-kyselyn tulokset. Paikalla ovat MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila ja ympäristöjohtaja Liisa Pietola. Tilaisuus järjestetään MTK:n toimistolla (Simonkatu 6, Helsinki). Ilmoittauduthan tästä linkistä.

Tervetuloa!

Ystävällisin terveisin,
MTK Viestintä

Jami Lauttalammi, viestinnän suunnittelija, MTK, puh. 040 920 9724

Kasvisten ensisadot valmistumassa14.6.2019 08:39:56 EESTTiedote

Uusi kasvisvuosi pyörähtää Suomessa käyntiin tuttuun tapaan kesäkuun puolivälissä, kun ensimmäisiä varhaisvihannesten satoja aletaan saada. Varhaiskaalit, mansikat, uuden sadon perunat, vihreät parsat, sipuli-, retiisi-, porkkana- ja naurisniput, raparperi ja mehevän raikas jäävuorisalaatti aloittavat kasviskesän. Lähellä tuotettuihin, primööreiksi kutsuttuihin esikoisiin kannattaa suhtautua erityisinä herkkuina. Mehukkuus, rapea suutuntuma ja makuvivahteet ovat erilaiset kuin vastaavissa, kauempaa tuoduissa ja varastoiduissa kasviksissa. Varhaisvihannesten ja -perunoiden teemaviikkoa vietetään viikolla 25 (17.–23.6.2019).

Hallitusohjelma luo mahdollisuuksia koko Suomen kehittämiselle3.6.2019 12:18:17 EESTTiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n mukaan uusi hallitusohjelma pyrkii kehittämään tasapainoisesti koko Suomea, maaseutua unohtamatta. Hallitusneuvottelijat ovat ymmärtäneet, että suomalainen maaseutu ja sen elinkeinot tarvitsevat pitkäjänteisiä ja johdonmukaisia kannustimia. Tärkeää on, ettei yrittämisen verotusta lähdetty kiristämään millään lailla. Maatalouden kannattavuuden ja kilpailukyvyn parantamisen kannalta tärkeää on myös, ettei uusia kustannuksia nostavia velvoitteita aseteta maataloudelle ilman niiden kompensoimista. Järjestö korostaa, että maa- ja metsätalous ovat hiiltä sitovia elinkeinoja ja niitä kehittämällä on mahdollista yhdistää kestävä talouskasvu ja kunnianhimoinen ilmastopolitiikka. MTK suhtautuu odottavan myönteisesti myös hallituksen suunnitelmiin tie- ja tietoliikenneinfran kehittämiseen koko Suomen alueella.

Suomelle kaksi pohjoismaista Embla-ruokapalkintoa Islannissa: Ainoa Winery ja Hävikki-Battle1.6.2019 21:38:02 EESTTiedote

Lauantai-iltana 1.6.2019 palkittiin pohjoismaisen ruokakilpailun EMBLA:n voittajat Islannin Reykjavikissa. Ainoa Winery voitti palkinnon Pohjoismainen ruoka-artesaani ja Pohjoismainen ruokakasvattaja-palkinto myönnettiin Motivan konseptille Hävikki-Battle. Nyt toista kertaa järjestetyssä pohjoismaisessa ruokakilpailussa kilpaili yhteensä 48 ehdokasta, joista seitsemän Suomesta ja myös seitsemän Ahvenanmaalta.