Lehmät kirmaavat laitumelle 1.6. – Seuraa tapahtumaa paikan päällä tai verkossa

Pitkän talvitauon jälkeen lehmät pääsevät laitumelle keskiviikkona 1.6.2022 maitotilalla Alavieskassa. Lehmien hauskanpidon lisäksi ohjelmassa on asiaakin. Tietoiskuissamme esittelemme keskipohjalaista maa- ja metsätaloutta ja kuulemme myös nuoren maatalousyrittäjäpariskunnan ajatuksia heidän uransa alkutaipaleelta. Lisäksi kuulemme Pohjolan Maidon ja MTK:n asiantuntijoiden puheenvuorot.

Päivän ohjelma 1.6.

klo

9.50                   Yhteys auki ja fiilistely voi alkaa, linkki striimiin https://youtu.be/vpEWc2xxIvM

10.00                 Lehmät pääsevät laitumelle

11.00                 Striimaus päättyy

11.00                 Lounas toimittajille

11.45                 Tietoiskut:

• Pohjolan Maidon ja Valion tietoiskut, toimitusjohtaja Marko Puhto, Pohjolan Maito ja kehityspäällikkö Sanna Nokka, Valio
  • Maitotalous Suomessa, maitoasiantuntija Marjukka Mattio, MTK
  • Keski-Pohjanmaan maatalouden erityispiirteet, toiminnanjohtaja Jan-Ove Nyman, MTK Keski-Pohjanmaa
  • Metsätalouden merkitys Keski-Pohjamaalle, kenttäpäällikkö, metsäasiantuntija Mikko Syri, MTK Etelä- ja Keski-Pohjanmaa
  • Nuorena maatalousalalla, alan tulevaisuuden haasteet ja mahdollisuudet, maitotilalliset Eetu ja Mila Jääskelä.

Tilaisuus päättyy viimeistään klo 13.30.

Maatilapäivän toteuttavat MTK Keski-Pohjanmaa, Keskusliitto MTK ja Osuuskunta Pohjolan Maito (Valio).

Mikäli tulet paikan päälle, ilmoittauduthan 26.5. mennessä kaija.stormbom@mtk.fi
Ilmoittautumisen jälkeen saat tarkemmat ohjeet ja osoitteen tilalle.

Lämpimästi tervetuloa!

MTK Keski-Pohjanmaa, Keskusliitto MTK ja Pohjolan Maito (Valio)

Lisätietoja tapahtumasta:
Niko Hyppönen, kenttäpäällikkö, MTK Keski-Pohjanmaa, 050 433 6432, niko.hypponen@mtk.fi

Lisätietoja asiantuntijoilta:
Jan-Ove Nyman, toiminnanjohtaja, MTK Keski-Pohjanmaa, 045 129 4427

Marko Puhto, toimitusjohtaja, Osuuskunta Pohjolan Maito, 050 384 2676

Marjukka Mattio, maitoasiamies, Keskusliitto MTK, 050 533 8924

Pohjoismaisen ruuan juhlaa Emblassa – Suomella vahva edustus kilpailussa – voiton nappasivat Tanska, Norja ja Ruotsi21.6.2022 12:42:19 EEST | Tiedote

Parhaat pohjoismaisen ruokakulttuurin edustajat ja esiintuojat nappasivat Embla Food Awards -palkinnot Oslossa. Pohjoismaista ruokakulttuuria edustamaan matkasi edustajia jokaisesta pohjoismaasta. Kisa jakaantui seitsemään eri kategoriaan, joihin jokainen pohjoismaa toi omat edustajansa. Suomesta kisassa oli mukana seitsemän ammattilaista ja innovatiivista yrittäjää. Tänä vuonna osallistujia oli ennätysmäärä, eikä tasokkaasta Suomen edustuksesta huolimatta voitto irronnut tällä kertaa Suomelle. Katso Suomen edustajat ja esittelyt täällä: https://www.mtk.fi/-/embla