Lehtinen liikenteen verotuksesta: Hyvä taustaselvitys, nyt jäitä hattuun – polttoaineveroa ei pidä sitoa indeksiin

Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää liikenteen verotusta selvittäneen valtiovarainministeriön työryhmän muistiota hyvänä taustaselvityksenä, joka ei anna aihetta mihinkään pikaisiin veromuutoksiin. Tämän vaalikauden osalta polttoaineiden verotuksen kiristykset on jo etupainotteisesti tehty, eikä polttoaineveroa kannata sitoa indeksiin jatkossakaan.

Työryhmän kaavailuissa indeksitarkistukset olisivat joka vuosi noin kaksinkertaiset yleiseen hintakehitykseen verrattuna. Työryhmän esitys polttoaineveron vuosittaisista indeksikorotuksista sitoisi Lehtisen mielestä turhaan päättäjien käsiä. Indeksisidonnaisuus jäykistäisi polttoaineverotuksesta päättämistä aivan tarpeettomasti ja johtaisi kaavamaisiin vuosittaisiin pakkokiristyksiin.

- Polttoaineveron muutoksissa on voitava kulloisenkin tilanteen mukaan huomioida raakaöljyn hintakehitys ja muutkin polttoaineiden markkinahintoihin ja kulutukseen vaikuttavat tekijät, Lehtinen toteaa.

- Indeksisidonnaisuuden kaltaista kaavamaista kiristävää pakkopaitaa ei polttoaineverotukseen kaivata.

Kilometriverotuksessa Lehtinen pitää oikeana työryhmän johtopäätöstä, jonka mukaan toistaiseksi ei ole edellytyksiä päättää kilometriverotuksen käyttöönottamisesta. Tällaisen järjestelmän toteuttaminen ensimmäisenä maailmassa sisältäisi huomattavia riskejä teknisen ja hallinnollisen toimivuuden sekä luotettavuuden osalta. Lisäksi muun muassa tietosuojaan liittyy vaikeita kysymyksiä.

- Nyt kannattaa laittaa jäitä hattuun kilometriverojen suhteen ja selvittää kaikessa rauhassa. Kilometriveron toteutus on realistinen ajatus ehkä joskus 2030-luvulla.

Liikenteen verotuksen uudistamista selvittäneen työryhmän loppuraportti

Toimitusjohtaja Teemu Lehtinen, p. 0400 414 652

Tänään on täksvärkkipäivä: 9.6. veronmaksaja alkaa vihdoin tienata itselleen9.6.2021 06:00:00 EEST | Tiedote

EMBARGO: julkaisuvapaa ke 9.6.2021 klo 06.00 Keskiviikkona 9. kesäkuuta Suomessa vietetään veronmaksajan taksvärkkipäivää. Tästä päivästä lähtien vuoden loppuun saakka kansalaisten tulot jäävät kokonaan omaan käyttöön; alkuvuosi on (laskennallisesti) paiskottu töitä yhteisen hyvinvoinnin rahoittamiseksi. Kuluvana vuonna kokonaisveroasteen arvioidaan Suomessa olevan 42,8 prosenttia suhteessa kansantuotteeseen, kun mukaan lasketaan muun muassa valtion, kuntien ja kirkon tuloverot, kulutusverot sekä lakisääteiset sosiaalivakuutusmaksut. Tämä prosentti tulee vuoden 2021 työpäivistä laskettuna täyteen taksvärkkipäivänä 9.6. *). Veronmaksajain Keskusliiton toimitusjohtaja Teemu Lehtinen pitää taksvärkkipäivää terveellisenä muistutuksena siitä, että verotuksen kokonaistaso on Suomessa jo nyt hyvin korkea. Veroja ei voi enää jatkossa yleisesti kiristää, vaan on päinvastoin päästävä verotuksen tason asteittaiseen keventämiseen. Kun talous kukoistaa, saadaan maltillisemmatkin veroprosentit riitt