Leikkaukset Kela-korvauksiin vaikeuttavat uusien hyvinvointialueiden aloitusta

Hyvinvointiala HALI ry vaatii, että Kela-korvausten leikkauksia on vähintään siirrettävä.

Hanna-Maija Kause. Kuva: Kimmo Metsäranta

Hallitus on vienyt eduskuntaan esityksen Kela-korvausten leikkaamisesta, ja sosiaali- ja terveysvaliokunta käsittelee asiaa parhaillaan. Leikkaukset olisivat erittäin haitallisia, ja tämän ovat nostaneet esiin useat asiantuntijat lausunnoissaan. Kritiikkiä on annettu runsaasti myös sille, että leikkaukset tulisivat voimaan vuoden 2023 alusta.

− Kela-korvausten leikkausten ajoittaminen uusien hyvinvointialueiden aloituksen yhteyteen vaikeuttaa entisestään terveyspalvelujen järjestämistä ja uhkaa pidentää hoitojonoja ensi vuonna, sanoo Hyvinvointiala HALI ry:n terveyspalvelujohtaja Hanna-Maija Kause.

Häntä huolettaa erityisesti, onko leikkausten kokonaisvaikutuksia pohdittu riittävästi. Esimerkiksi fysioterapian korvaukset ollaan poistamassa kokonaan. Kun jokin korvauslaji poistuu, sen mukana katoaa myös matkakorvaus kyseiseen tutkimukseen. Matkakorvaukset ovat erityisen tärkeitä pienituloisille, ja käyttäjissä on paljon vammaisia ja toimintaesteisiä sekä haja-asutusalueilla asuvia. Jonkin pieneltä näyttävän leikkauksen kokonaisvaikutus voi itse asiassa olla yksittäisille, paljon palveluja käyttäville henkilöille merkittävä.

− HALIn arvion mukaan kustannukset, jotka aiheutuvat, kun ihmiset siirtyvät Kela-korvausleikkausten takia yksityiseltä puolelta julkiseen terveydenhuoltoon, ylittävät Kela-korvausten leikkaamisesta koituvat säästöt. Leikkaukset aiheuttaisivat varovaisellakin arviolla vähintään yli 10 miljoonan vuosittaiset lisäkustannukset julkiselle taloudelle, Kause huomauttaa.

− Laskelmassamme on mukana vain lääkärivastaanottojen siirtymä, ei esimerkiksi tutkimuskorvausten ja matkakorvausten poiston vaikutusta tai julkiseen terveydenhuoltoon tarvittavien lisäinvestointien kustannuksia. Esimerkiksi gynekologian erikoisalalla asiakkaat eivät edes voi siirtyä julkiselle puolelle ilman, että palveluja parannetaan merkittävästi, mikä vaatisi huomattavia lisäinvestointeja, hän jatkaa.

Hyvinvointiala HALI edellyttää hallitusta ja eduskuntaa pohtimaan vähintäänkin Kela-korvausleikkausten voimaantulon selvää siirtoa, jotta uusilla päätöksillä ei vaikeuteta enempää uusien hyvinvointialueiden työn käynnistymistä.

Lisätietoja:

Hanna-Maija Kause
johtaja, terveyspalvelut
050 566 7949 / hanna-maija.kause@hyvinvointiala.fi

Hanna-Maija Kause. Kuva: Kimmo Metsäranta

Keskustelutilaisuus: Työterveyshuolto − resurssirohmu vai työikäisen tukipilari?12.10.2022 14:15:22 EEST | Kutsu

Hyvä median edustaja Lämpimästi tervetuloa mukaan ajankohtaiseen keskustelutilaisuuteen työterveyshuollon tilasta ja tulevaisuudesta. Hyvinvointiala HALI ry:n järjestämä tilaisuus pidetään Vanhalla ylioppilastalolla (Mannerheimintie 3, Helsinki) keskiviikkona 19.10. klo 14─17. Aihetta pohjustavat ja tilaisuudessa keskustelevat asiantuntijat eri näkökulmista ja lähtökohdista. Tilaisuudessa kuulemme mielenkiintoiset alustavat tulokset siitä, miten työterveyshuollon ja muun terveydenhuollon yhteistyöllä on onnistuttu parantamaan työntekijöiden hoitoa, kuntoutusta ja paluuta töihin (TYÖOTE-hanke). Suuressa työterveyshuoltopaneelissa ovat mukana alansa kovimmat asiantuntijat. Keskustelu jatkuu vapaamuotoisesti ohjelman jälkeen cocktail-tilaisuudessa. Pyydämme median edustajia ilmoittautumaan mukaan viimeistään 17.10. osoitteeseen viestinta@hyvinvointiala.fi. Tervetuloa! OHJELMA: Tilaisuuden juontaa toimittaja Jussi-Pekka Rantanen 14.00 Kahvit 14.30 Tervetulosanat / toimitusjohtaja Ulla-Maij