Leikki nousee korkeuksiin – Lappset esittelee uuden arkkitehtonisen Cubic-malliston

Rovaniemeläinen Lappset Group Oy nostaa leikkipaikkavälineiden muotoilun uusiin sfääreihin. Lappset esittelee arkkitehtonisen leikkikonseptin nimeltään Cubic Kölnissä 7.-11. marraskuuta pidettävillä kansainvälisillä FSB-messuilla. Cubic noudattelee muotoilussaan pelkistettyä skandinaavista muotokieltä. Malliston odotetaan nousevan julkisten puistojen uudeksi maamerkiksi.

Leikki kohoaa korkeuksiin. Lappsetin uusi Cubic-mallisto sopii nelivuotiaille ja sitä vanhemmille lapsille. Mallisto esiteltiin kansainvälisillä FSB-messuilla Kölnissä 7. marraskuuta 2017.

-  Leikin kieli on universaali. Lasten leikki on yllättävän samankaltaista kulttuurista riippumatta. Kun taaperoikäiset lapset rakentelevat palikoista torneja, viisi-kuusivuotiaat haaveilevat omasta puumajasta. Puumaja onkin ollut yhtenä Cubic-malliston inspiraation lähteenä nykyaikaisten arkkitehtuurin suuntausten rinnalla, markkinointi- ja innovaatiojohtaja Hannu Ylinenpää kertoo.

Toinen merkittävä tekijä uuden malliston suunnittelussa liittyy kaupungistumiseen ja maankäytön suunnittelun haasteisiin.

- Viheralueiden vähentyessä tarvitaan kompakteja ja tilaa säästäviä leikkiratkaisuja leikkiarvosta ja turvallisuudesta tinkimättä. Cubic-malliston tuotteet helpottavat maisema-arkkitehdin ja maisemasuunnittelijan työtä, koska mallisto ei vaadi putoamiskorkeuksien edellyttämiä turva-alustoja eikä laajoja pinta-aloja. Näin säästyy kallisarvoista viheralueen pinta-alaa ja turva-alustoihin käytettävää rahaa, Ylinenpää jatkaa.

Leikki kehittää lasta monin tavoin

Leikki kehittää tutkimusten mukaan lapsen kehityksen kannalta monia elämäntaitoja, kuten sosiaalisia ja ajatteluun liittyviä taitoja. Motoristen taitojen perusta rakennetaan lapsuudessa, minkä vuoksi malliston tuotteiden suunnittelussa on huomioitu erityisesti motoriset taidot tilan hahmottamistaitojen kehittämisen rinnalla. Cubic-tuotteet on suunniteltu taaperoiän ylittäneille, nelivuotiaita vanhemmille lapsille.

Cubic-malliston monipuoliset leikkitoiminnot on sijoitettu rakenteen sisälle

Leikkitoiminnot on sijoitettu kuutiomaisen puisen rakenteen sisäpuolelle leikkiarvo ja turvallisuus huomioiden. Mallisto on suunniteltu Euroopan leikkipaikkavälineiden turvanormien mukaisesti. Uuden malliston tuotteet ovat modulaarisia ja muunneltavia. Leikkitoimintoja ovat erilaiset kiipeilyelementit, kiipeilyverkot, tasojen vaihtelut, portaat ja linnunpesäkeinut. Cubic-malliston erikoisuuksia ovat läpinäkyvät seinä- ja lattiatasot sekä erilaiset seinäelementit. Tuotteista poistuminen tapahtuu tuubiliukumäkeä pitkin.

Cubic-mallisto tulee kotimaan ja kansainvälisille markkinoille ensi vuoden alusta lähtien, ja sisältää ensimmäisessä vaiheessa kuusi vakiotuotetta. Tuotteet ovat muunneltavia, ja niistä voidaan suunnitella erilaisia yhdistelmiä. Cubic-malliston tuotteet valmistetaan Lappsetin tehtaalla Rovaniemellä, ja niiden raaka-aineena on suomalainen PEFC-sertifioitu mänty.

Mallisto on osa skandinaavista muotoilulinjaa noudattavaa Lappsetin Halo-tuoteperhettä, joka palkittiin kaksi vuotta sitten German Design Award –muotoilupalkinnolla.

Faktatietoja Cubic-mallistosta

• Suunniteltu kehittämään mm. lasten motorisia ja tilanhahmotustaitoja.
  • Inklusiiviset vaihtoehdot mahdollisia (pyydä suunnittelu erikseen).
  • Suunniteltu EN 1176 –turvanormien mukaisesti.
  • Korkea leikkiarvo kuutioiden sisälle rakennettuina, mm. verkkoja, köysiä, portaita, tuubiliukumäkiä, linnunpesäkeinuja, kiipeilyverkkoja, läpinäkyviä seinä- ja lattiaelementtejä (myös HPL ja puumateriaali).
  • Suositeltu käyttäjäikä: 4+
  • Puurunko on PEFC-sertifioitua suomalaista mäntyä perustuen 120x120 mm laminoituihin tolppiin.
  • Betoniperustus ja nostolaite tarvitaan asennuksessa.
  • Tekniset tiedot ja ladattavat 2- ja 3 DWG-kuvat, materiaalitiedot, värivaihtoehdot, asennusohjeet, takuu- ja toimitusehdot julkaistaan myöhemmin Lappsetin tuotehaussa www.lappset.fi

Hannu Ylinenpää, Markkinointi- ja innovaatiojohtaja, puh. +358 40 556 3427, hannu.ylinenpaa@lappset.com

Cubic-mallisto nostaa leikin uusiin sfääreihin. Linnunpesäkeinussa voi hengähtää hetken leikin lomassa ja katsella kauniita maisemia.

Lappset Group Oy on rovaniemeläinen perheomisteinen yritys, joka on yksi maailman johtavia leikki- ja liikuntapaikkavälineiden valmistajia sekä teemapuistojen toimittajia. Tuotemallistoon kuuluu lisäksi laaja valikoima puisto- ja kadunkalusteita. Lappsetin PlayCare -palveluliiketoiminta huolehtii kaikkien valmistajien tuotteiden asennuksista, kuntotarkastuksista ja huolloista, varaosista sekä leikki- ja liikunta-alueiden alustojen puhdistuksista. Lappsetin konserniin kuuluu tytäryhtiöt kuudessa eri maassa. Jakelijaverkosto ulottuu yli 50 maahan. Vuonna 2016 konsernin liikevaihto oli noin 46,7 miljoonaa euroa, ja sen palveluksessa on noin 340 henkilöä seitsemässä eri maassa. Tuotantolaitoksia Lappsetilla on kolmessa maassa: Suomessa Rovaniemellä, Ruotsissa Enköpingissä ja Virossa Tallinnassa.

Lappset ja Avara solmivat mittavasta leikkipaikkojen kunnossapitoyhteistyöstä21.4.2016 14:11Tiedote

Rovaniemeläinen leikki- ja liikuntavälineiden valmistaja Lappset Group Oy ja vuokra-asuntoja hallinnoiva Avara Oy solmivat 21. huhtikuuta 2016 mittavasta leikkialueiden kunnossapidosta. Viisivuotisen sopimuksen arvo ylittää miljoona euroa. Sopimuksen mukaan Lappsetin PlayCare –palvelu vastaa kokonaisvaltaisesti Avara Oy:n hallinnoimien vuokra-asuntojen pihoilla olevien leikkipaikkojen kunnossapidosta, niihin liittyvän työn suunnittelusta ja toteutuksesta.

Lappsetin ja maailman suurimpiin kuuluvan leluvalmistajan yhteistyönä syntyi Mattel Play! Liverpool -sisäteemapuisto22.3.2016 13:38Tiedote

Televisiosta tutut lasten hahmot Puuha-Pete, Tuomas Veturi ja Palomies Sam ovat saaneet Euroopan ensimmäisen aktiviteettipuiston Liverpoolissa sijaitsevaan Albert Dock-elämyskeskukseen Isoon-Britanniaan. Leikkiin ja liikkumiseen kannustava sisäpuisto on Rovaniemellä toimivan Lappset Group Oy:n suunnittelema, valmistama ja rakentama kokonaisuus. Se avattiin yleisölle 22. maaliskuuta 2016. Kyseessä on kansainvälisen Mattel-konsernin leikkikonseptin, Mattel Play’n, ensimmäinen kohde Euroopassa. Asiakkaana ja teemapuiston operaattorina on Heritage Great Britain, joka kuuluu Iso-Britannian merkittävimpiin elämysmatkailualan yrityksiin.