Leikkipäivä yhdistää perheen eri-ikäiset juhlimaan leikkiä kotosalla

Tänä keväänä leikin teemapäivää vietetään perhepiirissä. Leikkiminen ei onneksi ole olosuhteista kiinni, vaan Leikkipäivä on joka päivä. Valtakunnallisen Leikkipäivän väkeä kokoavat tapahtumat siirtyvät järjestettäväksi toukokuun sijasta myöhemmin.

"Täällä vietetään Leikkipäivää", kertoo ikkunaan askarreltu auringon kuva.

Poikkeustilasta huolimatta valtakunnallista Leikkipäivää vietetään lauantaina 9. toukokuuta. Leikkiä juhlistetaan silloin oman perheen kesken tai muiden läheisten kanssa etäyhteyden avulla.

Leikkipäivän teema on tänä vuonna ”leikki yhdistää”. Leikki yhdistää toiveita ja todellisuutta, satua ja totta. Leikki yhdistää monenlaisia lapsia, sukupolvia, eri kulttuuri- ja kielitaustoista tulevia, ihmistä ja ympäristöä. Leikissä yhdistyy monia tärkeitä asioita kuten oppimista, iloa ja vuorovaikutusta.

– Tässä hetkessä, kun olosuhteet erottavat meitä ihmisiä toisistamme, voimme käyttää leikkiä apuna uudenlaisen yhteyden etsimisessä. Yhteinen leikki ja yhdessä koettu ilo synnyttävät yhteenkuuluvuutta, joka puolestaan lisää luottamusta niin toisiin ihmisiin kuin tulevaan, koordinaattori Eevamaija Paljakka sanoo ja jatkaa: – Toivomme, että haastavista olosuhteista huolimatta perheiden eri-ikäiset innostuvat juhlimaan leikkiä yhdessä.

Aurinko ikkunassa on merkki Leikkipäivän vietosta

Leikkipäivää kotioloissa viettäviä kehotetaan askartelemaan ikkunaan aurinko levittämään leikin ilosanomaa. – Aurinko kuvastaa leikin tuomaa iloa ja valoa, jota tarvitsemme riippumatta kunkin päivän haasteista. Laittamalla auringon ikkunaan kerromme, että meillä leikitään ja samalla muistutetaan muitakin leikin ilosta, Eevamaija Paljakka kertoo.

Leikkipäivän tunnelmista kertovia kuvia voi jakaa sosiaalisessa mediassa tunnisteilla #leikkipäivä2020, #leikkiyhdistää ja #aurinkoikkunassa. Kuvia leikkihetkistä jaetaan eteenpäin Leikkipäivän Facebook-sivulle ja MLL:n Instagram-tilille.

Leikkipäivän ideana on ollut, että kuka tahansa voi järjestää oman leikkitapahtumansa tai -tempauksensa, joka voi olla pieni oman perheen tai naapuruston yhteinen leikkihetki. Joka vuosi monet organisaatiot ovat myös innostuneet järjestämään yleisötapahtumia. Tälle vuodelle tapahtumat suunnitellut yleisötapahtumat siirtyvät joko syksyyn tai ensi vuoteen.

Valtakunnallista Leikkipäivää koordinoi Leikkipäivä-verkosto, johon kuuluu noin 30 toimijaa julkiselta, yksityiseltä ja järjestöpuolelta. Verkostoa luotsaa Mannerheimin Lastensuojeluliitto.

Ideoita leikkeihin löytyy osoitteesta www.leikkipankki.fi

Leikkipäivän koordinaattori Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, p. 050 438 0557
tiedottaja Eveliina Kutila, eveliina.kutila(a)mll.fi, p. 040 580 2393

"Täällä vietetään Leikkipäivää", kertoo ikkunaan askarreltu auringon kuva.

Leikkipäivä kutsuu aikuisia ja lapsia viettämään kiireetöntä aikaa yhdessä leikkien vuoden jokaisena päivänä. Leikkipäivä-ohjelma edistää leikkiä monin tavoin jakaen muun muassa monipuolista leikkitietoutta ja -tutkimusta, keräten leikkiperinnettä ja kannustaen ihmisiä heittäytymään leikin vietäväksi. www.leikkipaiva.fi