Leikkipankkiin haussa uusi leikkivinkkejä – Uuden Leikin Kilpailu alkaa

Uuden Leikin Kilpailu etsii jälleen uusia, Leikkipankkiin ennestään tallentamattomia leikkejä. Tavoitteena on kasvattaa Leikkipankkiin tallennettujen leikkivinkkien määrää. Kilpailu alkaa 15. lokakuuta ja siihen voi osallistua joko yksityishenkilönä tai yhteisönä.
Uuden Leikin Kilpailussa etsitään ennestään Leikkipankkiin tallentamattomia leikkivinkkejä. Kuva: MLL / Anna Autio.

Uuden Leikin Kilpailun tavoitteena on saada Leikkipankkiin tallennettujen tekemisvinkkien määrä rikkomaan maaginen tuhannen raja. Nyt Leikkipankissa on jo yli 900 leikkiä.

– Haussa on Leikkipankkiin ennestään tallentamattomia leikkejä. Olemme erityisen ilahtuneita, jos saamme kilpailun avulla myös aivan uusia, hiljattain keksittyjä leikkejä Leikkipankkiin. Leikit voivat olla myös vanhoja, yleisesti tunnettuja, joita ei pankista vielä löydy, koordinaattori Eevamaija Paljakka sanoo.

Uuden Leikin Kilpailu alkaa 15. lokakuuta ja kestää kokonaisen kuukauden aina 15. marraskuuta 2020 asti. Kilpailu on kaikille avoin ja siihen voi osallistua joko yksityishenkilönä tai yhteisönä.

Leikin tärkeys korostuu poikkeusaikoina

Elämme aikoja, jolloin yhdessä tekeminen on rajoittunut pieniin ryhmiin ja porukoihin. Tällaisena aikana on hyvä olla monia erilaiseen tekemiseen ja yhdessä olemiseen innostavia paikkoja.

– Leikissä koettu yhteinen, jaettu ilo aikuisen kanssa tarjoaa lapselle pysyviä muistijälkiä hyvistä hetkistä yhdessä ja suojaa lasta. Pienikin tuokio leikkiä ja leikkisyyttä, siis yksinkertaisimmillaan yhteisen ilon jakamista kantaa niin lasta kuin aikuistakin ja vahvistaa keskinäistä luottamusta. Yhteinen leikki ja yhdessä koettu ilo tuovat toivoa ja lisää luottamusta tulevaan, Paljakka kertoo.

On hyvä muistaa, että leikki tekee hyvää myös aikuisille ja kaikki leikin tuomat positiiviset vaikutukset koskevat kaikenikäisiä. Leikki ei ole onneksi lasten yksinoikeus.

Leikkipankki rakennetaan yhdessä

Leikkipankki on mainio leikkien aarreaitta, josta löytyy leikkejä kaikenikäisille vauvasta vaariin. Joukossa on niin ulko- kuin sisäleikkejä sekä leikkejä isolle porukalla kuin kaksin touhuttavaksi. Pankkia rakennetaan yhdessä, sillä kaikki voivat tallettaa sinne omat lempileikkinsä. Hyvien hakukategorioiden avulla sieltä löytyy vinkkejä ”mitä tehtäis” -hetkiin niin koulussa, päiväkodissa kuin kotona.

– Leikkipankki on jo hyvin tunnettu kouluissa ja varhaiskasvatuksessa. Nyt toivomme, että myös perheet löytävät tämän aarreaitan ilahduttamaan omaa arkeaan, Paljakka toteaa.

Uuden Leikin Kilpailuun voi osallistua joko yksityishenkilönä tai yhteisönä, esimerkiksi yhdistys, luokka, partiolippukunta tai kaveriporukka voi osallistua yhdessä. Kilpailuaika on 15.10.–15.11.2020. Kilpailuun osallistuvat kaikki kyseisenä aikana Leikkipankkiin uusia leikkejä tallettaneet. Eniten leikkejä syöttänyt palkitaan 50 euron arvoisella leikkituotepaketilla. Muiden kilpailuun osallistuneiden kesken arvotaan kaksi (2) kappaletta Metti Vuoskun ja Anette Siilin uunituoretta Aikuisten leikkikirjaa, jossa on tekijöiden nimikirjoitukset.

Osallistu kilpailuun Leikkipankissa: https://leikkipankki.fi

Tarkemmat osallistumisohjeet ja säännöt löytyvät täältä.

koordinaattori Eevamaija Paljakka, eevamaija.paljakka(a)mll.fi, p. 050 438 0557
perhekeskustoiminnan päällikkö Tarja Satuli-Kukkonen, tarja.satuli-kukkonen(a)mll.fi, p. 040 524 0888

Leikkipankista löytyy leikkejä ja vinkkejä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille. Kännykällä kätevästi toimivasta pankista on helppo ja nopea hakea mitä tehtäis -kysymykseen vastaus. Leikkipankkia rakennetaan yhdessä ja jokainen voi lisätä omat suosikkinsa sinne. Leikkipankkia ylläpitää Mannerheimin Lastensuojeluliitto. www.leikkipankki.fi

Barn- och ungdomstelefonen - en trygg plats att öva på olika färdigheter på barnets egna villkor21.3.2024 08:28:25 EET | Tiedote

Mannerheims Barnskyddsförbund erbjuder Barn- och ungdomstelefonen som en trygg och konfidentiell tjänst där barn och unga kan utveckla sociala färdigheter och lösa problem på sina egna villkor, med utrymme för både fantasi och humor. Under år 2023 besvarade Barn- och ungdomstelefonen på 1744 kontakter varav 1421 var telefonsamtal och 323 nätbrev. Kontakterna till nätbrevstjänsten ökade med 29 %.

MLL:n vuosiraportti - Lapset ja nuoret kärsivät aikuisten henkisestä väkivallasta21.3.2024 06:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2023 Mannerheimin Lastensuojeluliiton Lasten ja nuorten puhelimessa, chatissa ja nettikirjepalvelussa sekä Barn- och Ungdomstelefonissa vastattiin yli 20 000 eri-ikäisen lapsen ja nuoren yhteydenottoon. Lähes 20 %:ssa yhteydenottoja puhuttiin mielenterveyden huolista, joiden taustalla vaikuttivat monesti vaikeudet perhesuhteissa sekä kaltoinkohtelun kokemukset. Pelkkä nuorten oireiden hoitoon keskittyvä tuki ei riitä, vaan tukea tarvitsee usein koko perhe.

Joka viides nuori kokee, etteivät vanhemmat välitä heidän netin käytöstään - “Kotona on tärkeää välittää eikä aina vaan kieltää kaikkea”6.2.2024 07:45:00 EET | Tiedote

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta. Nuorista 35 prosenttia haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. Aikuisilta ja palveluntarjoajilta he odottavat aktiivista roolia, rajaamista ja välittämistä. Mannerheimin Lastensuojeluliitto selvitti yhteistyössä Elisa Oyj:n kanssa nuorten mediakäyttöä marraskuussa 2023 verkkokyselyllä, johon vastasi yli 3600 nuorta.