Leipäjuurta, kakunkoristeita ja tilaviinejä Turun Ruoka- ja Viinimessujen kattauksessa

Tiedote 2.10.2017 / Turun Ruoka- ja Viinimessut. Turun Ruoka- ja Viinimessuilla maistellaan syksyn herkullisimpia makuja ja puhutaan ruokamaailman ilmiöistä 6.- 8.10. Messujen monipuolinen näytteilleasettajakattaus nostaa esiin ajankohtaiset ruokatrendit. Turun Ruoka- ja Viinimessuilla muun muassa tutustutaan syötäviin sirkkoihin ja muihin hyönteisherkkuihin alan pioneeriyritys EntoCuben johdolla.

Aihinen, Sumari, Nurmi

Turkulainen leipomo Agnes K Cake Art tuo messuille taidokkaasti koristeltuja kakkujaan ja näyttää messuyleisölle kakkukoristeiden tekoa.

-Tällä hetkellä suosiossa ovat valuvat drift-kakut. Koristelussa näkyvät metallinhohto ja vahvat värit, sanoo leipomon omistaja Marisa Agnes Kavasto.

Perinteikkäitä taitoja opitaan puolestaan Länsi-Suomen maa- ja kotitalousnaisten osastolla kun nämä esittelevät ruisleivän leipomista. Osastolta on mahdollista saada mukaansa kuivatettua ruisleivän juurta, jonka käyttöön myös opastetaan.

Varsinais-Suomen Mehiläishoitajat tuovat messuille laadukasta varsinaissuomalaista hunajaa, esittelevät mehiläisiä sekä tutustuttavat mehiläispölytteisten kasvien näyttelyyn. Vihreä Keiju kertoo messuilla terveellisistä viherjuomista ja sieniherkuista. Sillikonttori on puolestaan sillien ja silakoiden asiantuntija.

Messuilla voi myös astella metsään messujen keskellä! Aistiradalla pääset testaamaan metsäisiä hajuja ja värikkäitä makuja. Moniaistisen elämyksen tarjoaa Aistit ja ruoka –tutkimusryhmä Turun yliopiston funktionaalisten elintarvikkeiden kehittämiskeskuksesta.

Opi huippuopissa ruoanlaitto

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla opitaan myös kokkaamaan herkkuja ja nähdään tähtikokkeja. Ravintoloita messuilla on mukana enemmän kuin koskaan, ja viinialue on varsinainen runsaudensarvi viininystävälle.

Messujen näytöskeittiötä isännöivät ja emännöivät televisiosta tutut ruokamaailman tähdet. Perjantain isäntänä toimii Kari Aihinen, joka on tunnettu mm. Roster-ravintoloiden isänä. Lauantaina näytöskeittiötä emännöi kymmenen keittokirjaa julkaissut monitoiminainen Sikke Sumari. Sunnuntain isäntänä häärii ruokastylisti Alex Nurmi.

Lauantaina ja sunnuntaina Lidlin messuosastolla vierailee Lidlin tähtikokki Sara La Fountain, joka kertoo mielellään lisää tuotteista ja antaa herkullisia reseptivinkkejä. Perjantaina ekologisempia kalaherkkuja valmistaa kirjolohesta ja siiasta kirjailija Matti Rönkä.
Kirjailija Merja Koski kertoo messuilla kirjastaan Onneks on luomua. Kirjailija Eppu Nuotio kokkaa puolestaan yhdessä keittiömestarin kanssa haastattelun lomassa lauantaina.

Messukävijät pääsevät tositoimiin suosituissa kokkikouluissa. Kokkikouluissa opitaan niksit muun muassa pihvien, smoothien tekoon ja sushin valmistamiseen. Messujen pihvikoulusta vastaa Länsikeskus CM, smoothie-koulusta Smooth´It ja sushi-koulusta Wiklund.

Viiniä maistamaan

Paikallisia ravintoloita nähdään messuilla tänä vuonna aiempaakin enemmän. Messuisäntä Kari Aihisen Roster Turku on tietenkin paikalla, ja mukana on myös mm. Ravintola Hus Lindman, Bistro Julienne ja Bryggman´s Restaurant & Deli, Ravintola Gustavo, Naughty Brgr Oy, Restel Ravintolat Oy, Kalaliike S. Wallin ja Ravintola Tårget.

Viihtyisällä viinipihalla pääsee tutustumaan alan yrittäjien messuille valikoimaan viinitarjontaan. Mukaan mahtuu uutuuksia ja erikoisuuksia. Paikalla nähdään esimerkiksi kotimaista tilaviiniä valmistava huittislainen Mattilan Marjatila. Muita viinialueen toimijoita ovat mm. Arvid Nordquist Finland Oy, BB Wines, Chateau Carsin/ S.A.R.L Carsin Wines, Nice to Do Finland, Pernod Ricard, Solera Finland, Uniq Drinks, Vindirekt Finland Oy ja Vinum Import.

Kirja à la Carte - Book à la Carte -palkinto

Turun Ruoka- ja Viinimessuilla myös julkistetaan Ruoka-Kalevala -kirja. Teokseen on kerätty kalevalaisessa hengessä suomalaisten omia ruokamuistoja, ja sen ovat yhdessä koonneet Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, TOK ja Marttaliitto. Ruokalavalla julkistettavasta Ruoka-Kalevalasta saapuu kertomaan teoksessa mukana tekijänä oleva kirjailija Outi Pakkanen.

Messuilla jaetaan nyt toisen kerran Kirja à la Carte - Book à la Carte -palkinto. Turun Kirjamessut sekä Turun Ruoka- ja viinimessut perustivat vuonna 2016 yhteisen tunnustuspalkinnon. Palkinnossa yhdistyvät molempien messutapahtumien ydinalueet, kirja ja ruoka. Tunnustus jaetaan kirjailijalle, jolta on vuotuisten messujen väliaikana ilmestynyt fiktiivinen teos, joka palkintoraadin mielestä parhaiten käsittelee ruokateemaa. Viime vuonna jaettu palkinto meni herkullisista dekkareistaan tunnetulle kansainväliselle kirjailijalle Donna Leonille. Palkinto jaetaan messusunnuntaina.

www.turunruokamessut.fi

Messut ovat samaan aikaan Turun Kirjamessujen kanssa.

#turunruokamessut
IG: #turunmessukeskus
www.facebook.com/TurunRuokamessut

Lisätiedot messuista:

Turun Messukeskus
puh. (02) 337 111,
projektijohtaja Päivi Järvelä
paivi.jarvela@turunmessukeskus.fi

Aihinen, Sumari, Nurmi
Turun Ruoka- ja Viinimessut

Yli 50 näytteilleasettajaa hyvällä asialla – vapaaehtoiset messujen pääsylippumaksut Saaristomeren hyväksi7.11.2018 10:12Tiedote

Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Tapahtumassa on 54 näytteilleasettajaa. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä yhdessä hallissa laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Tiikeri-pomppulinna.

Vapaaehtoiset pääsymaksut Saaristomeren hyväksi - Maksuton venemessutapahtuma Turussa 8.-11.11.31.10.2018 11:40Tiedote

Tiedote 31.10.2018. Venexpossa Turun Messukeskuksessa tehdään tuttuun tapaan laadukkaita venehankintoja tulevaan kesään. Turun Messukeskus esittelee kahdessa hallissa uusia veneitä sekä laadukkaita vaihtoveneitä 8.-11.11. Tapahtuman vapaaehtoiset lipputulot lahjoitetaan Saaristomeren hyväksi. Messukeskuksessa on esillä noin 80 venettä, joista suurin osa on uusia. Esillä on myös venetarvikkeita, laitureita ja mm. veneenrakennuskoulutuksen esittelyä. Lapsille on tarjolla mm. solmukoulu ja Pomppulinnamaailman testausta.

Greppa sminktips och hantverkstekniker26.10.2018 10:30Tiedote

Evenemanget Kvinnor som Kan arrangeras tillsammans med evenemangen Må bra och Outlet på Åbo Mässcentrum 26–28.10. Totalt medverkar omkring 220 företag i evene¬manget och därutöver framträder tiotals intressanta gäster med anföranden och infor¬mations¬inslag. Bland annat kommer en intressant paneldiskussion att föras på temat Utmaningar och möjligheter med artificiell intelligens. Arrangör för diskussionen är Henry ry.