Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.

Vuokra-asuntoilmoituksiin on usein kirjattu kielto pitää asunnossa lemmikkieläimiä. Kategorinen lemmikkieläinkielto ilmoituksessa tai vuokrasopimuksessa ei välttämättä ole kuitenkaan järkevä, koska lemmikkejä on hyvin erilaisia. ”Vuokralaiselle oikeus tuoda lemmikki mukanaan voi olla hyvinkin tärkeä asumismukavuutta edistävä tekijä ja sitä kautta merkittävä kilpailuetu vuokranantajalle. Vuokrasopimukseen voidaan kirjata kiellon sijasta esimerkiksi velvollisuus sopia lemmikeistä vuokranantajan kanssa”, tiivistää Suomen Vuokranantajat ry:n laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Suurin osa lemmikkieläimet sallivista vuokrasuhteista sujuu ongelmitta. Lemmikkieläinten aiheuttamiin vahinkoihin liittyvät pelisäännöt on kuitenkin hyvä käydä läpi jo vuokrasuhteen alussa. Vuokranantajan ja vuokralaisen on myös suositeltavaa ottaa aina vuokrasuhteen alussa yhdessä valokuvia huoneistosta ja laatia huoneiston kunnosta alkutarkastusraportti, joka liitetään vuokrasopimuksen liitteeksi.

Vuokralaisen on hoidettava asuntoa huolellisesti ja hän on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jonka hän huolimattomuudellaan aiheuttaa huoneistolle. Vuokralainen ei ole vastuussa tavanomaisesta kulumisesta, joka aiheutuu huoneiston käyttämisestä vuokrasopimuksessa edellytettyyn tarkoitukseen. Tavanomaisella kulumisella tarkoitetaan vuokra-asunnon normaalia, ajan myötä tapahtuvaa kulumista, jollaista on esimerkiksi asunnon pintojen kuten lattioiden ikääntyminen. On luonnollista, että asumisesta jää ajan kuluessa asuntoon jälkiä. Vuokranantaja ei voi edellyttää, että asunto olisi vuokrasuhteen alussa ja lopussa täsmälleen samassa kunnossa.

”Tavanomaisena kulumisena ei voida pitää lemmikkieläinten aiheuttamia purema- tai kynnenjälkiä asunnon pinnoilla tai eritteiden aiheuttamia jälkiä, haju- tai muita haittoja. Vuokralainen on siis vastuussa lemmikkinsä aiheuttamista vahingoista, vaikka lemmikkieläimen pitäminen olisikin vuokrasopimuksen mukaan sallittua tai siitä olisi erikseen sovittu”, muistuttaa Ahsanullah. Mikäli osapuolet ovat sopineet, että asunnossa ei saa pitää lemmikkieläimiä, ei pieniäkään lemmikkieläinten aiheuttamia jälkiä voida pitää tavanomaisena kulumisena.

Lemmikinomistajien on lisäksi hyvä tiedostaa, että käytännössä kaikista kotivakuutuksista on myös rajattu pois lemmikkieläinten aiheuttamat tavanomaiset vahingot. Vastuuvakuutus voi puolestaan korvata kuluja, jos koira esimerkiksi yllättäen karatessaan aiheuttaa muille omaisuusvahinkoja. Lemmikinomistajien on hyvä selvittää aina omien vakuutustensa vakuutusehdot vahinkojen varalta.

Vuokranantajat mukaan taloyhtiöiden hallintoon12.2.2019 08:32:38Tiedote

Vain joka neljäs yksityinen vuokranantaja on mukana taloyhtiön hallituksessa, selviää Suomen Vuokranantajien tekemästä kyselytutkimuksesta. Kokeneiden asuntosijoittajien aktiivisempi osallistuminen sekä hallitukseen että yhtiökokouksiin hyödyttäisi kaikkia osapuolia, sillä vuokranantaja- ja asukasosakkaiden päämäärät taloyhtiössä ovat samat: huolehditaan kiinteistön oikea-aikaisesta kunnossapidosta ja pidetään taloyhtiön talous tasapainossa.

Yksityinen vuokranantaja on vastuullinen lainanottaja7.1.2019 08:00:00Tiedote

Viime aikoina julkisuudessa on jatkuvasti varoiteltu taloyhtiölainoista ja erityisesti asuntosijoittajien aiheuttamasta riskistä. Tämän riskin laajuudesta ei ole kuitenkaan pystytty esittämään luotettavaa selvitystä. Suomen Vuokranantajien tekemään kyselyyn vastasi yli 3000 vuokranantajaa, ja tulokset ovat yksiselitteisiä: yksityinen vuokranantaja käyttää lainaa asuntosijoituksiinsa hyvin maltillisesti. Kysely paljastaa kuitenkin myös yksittäisiä riskinottajia.

EU-tuomioistuin vahvisti: Valtion tukema asuntotuotanto tulee selkeästi rajata heikommassa asemassa oleville4.12.2018 08:54:12Tiedote

Euroopan unionin yleinen tuomioistuin on 15.11.2018 vahvistanut (tuomiot T-202/10 ja T-203/10 RENV II) komission päätöksen koskien Alankomaiden sosiaalista asuntotuotantoa. Päätöksen taustalla vaikutti se, ettei valtion tukema asuntotuotanto saa kilpailla vapaarahoitteisten asuntojen kanssa. Komissio edellytti päätöksessään, että sosiaalinen asuntotuotanto tulee rajata selvästi määritellyille heikommassa asemassa oleville henkilöille. Alankomaiden sosiaalisen asuntotuotannon toimijat valittivat päätöksestä tuomioistuimelle, joka hylkäsi kaikki valitusperusteet.