Lemmikkien aiheuttamat vahingot kuuluvat vuokralaisten korvattaviksi

Lemmikit ovat monille vuokralaisille rakkaita asuinkumppaneita, eikä sisäsiistejä lemmikkejä ole välttämättä tarve kieltää vuokra-asunnossa. Viime aikoina Suomen Vuokranantajien lakineuvontaan on kuitenkin tullut poikkeuksellisen paljon lemmikkieläinten aiheuttamien vahinkojen korvaamiseen liittyviä erimielisyyksiä. Pääsääntöisesti vuokralainen vastaa aina lemmikkinsä aiheuttamasta vahingosta huoneistolle.

Vuokra-asuntoilmoituksiin on usein kirjattu kielto pitää asunnossa lemmikkieläimiä. Kategorinen lemmikkieläinkielto ilmoituksessa tai vuokrasopimuksessa ei välttämättä ole kuitenkaan järkevä, koska lemmikkejä on hyvin erilaisia. ”Vuokralaiselle oikeus tuoda lemmikki mukanaan voi olla hyvinkin tärkeä asumismukavuutta edistävä tekijä ja sitä kautta merkittävä kilpailuetu vuokranantajalle. Vuokrasopimukseen voidaan kirjata kiellon sijasta esimerkiksi velvollisuus sopia lemmikeistä vuokranantajan kanssa”, tiivistää Suomen Vuokranantajat ry:n laki- ja edunvalvonta-asiantuntija Tarik Ahsanullah.

Suurin osa lemmikkieläimet sallivista vuokrasuhteista sujuu ongelmitta. Lemmikkieläinten aiheuttamiin vahinkoihin liittyvät pelisäännöt on kuitenkin hyvä käydä läpi jo vuokrasuhteen alussa. Vuokranantajan ja vuokralaisen on myös suositeltavaa ottaa aina vuokrasuhteen alussa yhdessä valokuvia huoneistosta ja laatia huoneiston kunnosta alkutarkastusraportti, joka liitetään vuokrasopimuksen liitteeksi.

Vuokralaisen on hoidettava asuntoa huolellisesti ja hän on velvollinen korvaamaan vuokranantajalle vahingon, jonka hän huolimattomuudellaan aiheuttaa huoneistolle. Vuokralainen ei ole vastuussa tavanomaisesta kulumisesta, joka aiheutuu huoneiston käyttämisestä vuokrasopimuksessa edellytettyyn tarkoitukseen. Tavanomaisella kulumisella tarkoitetaan vuokra-asunnon normaalia, ajan myötä tapahtuvaa kulumista, jollaista on esimerkiksi asunnon pintojen kuten lattioiden ikääntyminen. On luonnollista, että asumisesta jää ajan kuluessa asuntoon jälkiä. Vuokranantaja ei voi edellyttää, että asunto olisi vuokrasuhteen alussa ja lopussa täsmälleen samassa kunnossa.

”Tavanomaisena kulumisena ei voida pitää lemmikkieläinten aiheuttamia purema- tai kynnenjälkiä asunnon pinnoilla tai eritteiden aiheuttamia jälkiä, haju- tai muita haittoja. Vuokralainen on siis vastuussa lemmikkinsä aiheuttamista vahingoista, vaikka lemmikkieläimen pitäminen olisikin vuokrasopimuksen mukaan sallittua tai siitä olisi erikseen sovittu”, muistuttaa Ahsanullah. Mikäli osapuolet ovat sopineet, että asunnossa ei saa pitää lemmikkieläimiä, ei pieniäkään lemmikkieläinten aiheuttamia jälkiä voida pitää tavanomaisena kulumisena.

Lemmikinomistajien on lisäksi hyvä tiedostaa, että käytännössä kaikista kotivakuutuksista on myös rajattu pois lemmikkieläinten aiheuttamat tavanomaiset vahingot. Vastuuvakuutus voi puolestaan korvata kuluja, jos koira esimerkiksi yllättäen karatessaan aiheuttaa muille omaisuusvahinkoja. Lemmikinomistajien on hyvä selvittää aina omien vakuutustensa vakuutusehdot vahinkojen varalta.

Suomessa kannustetaan sijoittamaan ennemmin metsään kuin asuntoihin – 1000 euron vuokratulovähennys tukisi kotimaista asuntosijoittamista8.5.2019 11:00:00 EESTTiedote

Eri sijoitusmuotojen verokohtelu vaihtelee Suomessa merkittävästi, kertoo Deloitte Oy:n Suomen Vuokranantajien teettämä selvitys. Käytännössä verotus kannustaa sijoittamaan pikemmin metsään kuin asuntomarkkinoille. Kaupungistuvassa Suomessa tämä on kestämätön linjaus. Korjauksena tilanteeseen Suomen Vuokranantajat ry ehdottaa 1000 euron vuokratulovähennystä.

Sijoittajaosakas – syynää ainakin nämä kohdat taloyhtiön tilinpäätöksestä26.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

Taloyhtiön talouteen perehtyminen on keskeinen osa onnistuneen asuntosijoituskohteen valintaa. Sillä, miten taloyhtiötä hoidetaan, on myös merkittävä vaikutus sijoituksen kannattavuuteen. Suomen Vuokranantajien päälakimies Sanna Hughes kokosi asuntosijoittajille vinkit siitä, mitä heidän tulisi käydä läpi taloyhtiön tilinpäätösasiakirjoista valmistautuessaan kevään yhtiökokoukseen tai harkitessaan uuden sijoituskohteen hankintaa.

Uusi tutkimus vahvistaa: ARA-asuntojen kautta julkista tukea valuu keski- ja hyvätuloisille 10.4.2019 08:00:00 EESTTiedote

KTI Kiinteistötieto on tehnyt selvityksen Kohtuuhintaisen vuokra-asumisen edistäjät – KOVA ry:n toimeksiannosta. Tutkimuksessa on selvitetty ARA-asunnoissa asuvien asumistyytyväisyyttä ja tulotasoa. Tutkimus vahvistaa jo aiempaa käsitystä, että valtion ja kunnan tuella rakennetuissa asunnoissa asuu runsaasti myös keski- ja hyvätuloisia, vaikka tuen pitäisi kohdistua pienituloisille.