Lentomatkailun ongelmista johtuvien vahinkojen määrä kasvoi 200 % heinäkuussa

Ifin vahinkotilastojen mukaan myöhästyneistä ja kadonneista matkatavaroista sekä myöhästyneistä lennoista johtuneet vahinkoilmoitukset kolminkertaistuivat kuluvan vuoden heinäkuussa verrattuna vuoteen 2019.

Lentomatkailu on palannut pandemiaa edeltäville tasoille kuluvana vuonna. Kesän aikana alalle iski henkilöstöpula, joka on johtanut peruuntuneisiin lentoihin, lentojen sekä matkatavaroiden myöhästymisiin. Tämä näkyy myös Ifin vahinkotilastoissa.

Kuluvan vuoden heinäkuussa Ifille tehtiin yli kolminkertainen määrä vahinkoilmoituksia myöhästyneistä tai kadonneista matkatavaroista sekä myöhästyneistä lennoista verrattuna vuoeteen 2019 eli pandemiaa edeltävään aikaan.

- Heinäkuu oli selvästi ongelmallisin kuukausi, mutta lentoalan haasteet näkyivät koko kesän ajan. Kesä-elokuussa vahinkoja ilmoitettiin 80 prosenttia enemmän vuoden 2019 vastaavaan ajankohtaan verrattuna, kertoo Ifin matkavakuutusten tuotepäällikkö Jukka Heinämäki.

Samanlaisia ongelmia on ollut muissakin Ifin toimintamaissa. Ruotsissa myöhästyneisiin lentoihin tai matkatavaroihin liittyvät vahingot ovat kasvaneet 92 prosenttia kuluvana vuonna vuoteen 2019 verrattuna. Norjassa kasvua on ollut 23 prosenttia.

- On hyvä tarkistaa vakuutusturva ennen matkalle lähtöä. Kotivakuutus korvaa turvatasosta riippuen myös matkatavaroita, jos ne varastetaan tai rikkoontuvat. Matkatavaroiden myöhästyessä, kadotessa tai rikkoutuessa lennon tai kuljetuksen aikana on lentoyhtiö yleensä ensisijaisesti vastuussa aiheutuneesta vahingosta, Heinämäki muistuttaa.

Vinkkejä matkalle:

• Älä matkusta vakuuttamatta itseäsi ja tavaroitasi ja varmista, että vakuutusturvasi on kattava.
  • Varmista aina, että saavut lentokentälle hyvissä ajoin. Jos myöhästyt lennoltasi myöhästymisen ja jonotuksen vuoksi lentokentällä, vakuutus ei yleensä korvaa sitä.
  • Jos lento tai matkatavarat viivästyvät (yli kuusi tuntia) ja sinulla on sen korvaava vakuutus, on tärkeää, että teet heti ilmoituksen matkanjärjestäjälle tai lentoyhtiölle. Säilytä kaikki viivästystä koskevat asiakirjat, sillä sitä voidaan tarvita vakuutusyhtiölle ilmoittaessasi.
  • Tiesitkö, että matkalla voit käyttää etälääkäriä? Se sopii hyvin vaivoihin, jotka eivät vaadi fyysistä tutkimista. Saat palvelua suomeksi ja etälääkäri voi kirjoittaa reseptin EU- ja ETA-maihin sekä Sveitsiin.
  • Älä unohda matkavakuutuskorttia. Digitaalinen kortti kulkee kätevästi mukana matkalla.
  • Lue lisää Ifin matkavakuutuksesta.

Korjattu 6.9 klo 8.15: Otsikossa oli virheellisesti 300 % kun kasvua tosi asiassa 200 %.