Leppävaarassa porataan iso hulevesiputki junaradan ali – Turuntie kapenee 14.9. alkaen kaksikaistaiseksi Kehä I:n länsipuolella
Leppävaaran aseman kohdalla porataan junaradan alitse hulevesijohto, joka on halkaisijaltaan 1400 mm. Alitusporausta varten tehdään kaivannot Leppävaaranaukiolle sekä Turuntielle. Työn ajaksi Turuntie (110) kapenee välittömästi Kehä I:n länsipuolella maanantaista 14.9.2020 alkaen vuoden 2020 loppuun asti.
Turuntien eteläiset kaistat poistuvat käytöstä työalueen kohdalla noin sadan metrin matkalta. Käytössä on yksi kaista kumpaankin suuntaan. Kehä I:lle kääntyvien kaistat pysyvät käytössä. Turuntiellä liikkuvien on syytä varautua liikenteen jonoutumiseen Kehä I:n kohdalla.
Työalueen kohdalle tulee voimaan alennettu nopeusrajoitus 40 km/h. Leppävaaran aseman puolella Hevosenkengän ja Leppävaaranaukion kulmauksessa olevat pysäköintipaikat poistuvat käytöstä maanantaina 14. syyskuuta. Liikennejärjestely ei vaikuta linja-autopysäkkeihin. Syksyn aikana työalue siirtyy Turuntien pohjoiselle ajoradalle, ja liikenne siirtyy eteläpuolen kaistoille.
Raide-Jokerin työt etenevät syksyn aikana Hevosenkenkään ja Leppävaaranaukiolle, missä ne jatkuvat marraskuuhun 2021 asti.
Yhteyshenkilöt
Aki Martikainen, työmaainsinööri, liikennejärjestelyt, p. 040 624 9340, aki.martikainen@yit.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Raide-Jokeri korvaa runkobussilinjan 550. Linjan siirtäminen raiteille mahdollistaa kasvavien matkustajamäärien palvelemisen tulevaisuudessa. Raide-Jokeri lisää poikittaisen joukkoliikenteen luotettavuutta ja palvelutasoa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Raide-Jokeri
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne on valmis9.6.2023 08:48:50 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekniset koeajot saatiin päätökseen kesäkuun 2023 alussa. Koeajot aloitettiin Roihupellon varikolta elokuussa 2022 ja jatkuivat pikaraitiotien linjalle marraskuussa 2022. Teknisten koeajojen aikana testattiin vaunun liikkumista ratainfralla sekä raitiotien järjestelmien toimivuutta erilaisin testein. Teknisen koeliikenteen aikana ajettiin yhteensä 6225 kilometriä kilometriä, mikä tekee kokonaisina kierroksina (Itäkeskus–Keilaniemi–Itäkeskus) 124 kierrosta. Teknisen koeliikenteen aikana suoritettiin yli 700 erilaista testiä ja perehdytettiin 494 henkilöä. Huolimatta talven lumisista ja liukkaista olosuhteista ja suuresta työryhmästä tapaturmilta on vältytty läpi koeajovaiheen. Kesän 2023 aikana viimeistellään koeajoissa havaittuja asioita. Raide-Jokerin liikennöinti alkaa viimeistään alkuvuonna 2024, mutta mahdollisesti jo syksyllä 2023. Päätöksen liikennöinnin aloituksesta tekee HSL.
Pikaratikka ylitti Helsingin ja Espoon rajan1.2.2023 11:35:52 EET | Tiedote
Espoo liittyi ratikkakaupunkien joukkoon tänään, 1. helmikuuta, kun Raide-Jokerin tekniset koeajot siirtyivät Espooseen.
Raide-Jokerin koeajot alkavat Roihupellon varikon ja Oulunkylän välillä31.10.2022 09:00:00 EET | Tiedote
Raide-Jokeri-pikaraitiotien tekninen koeliikenne alkaa marraskuun alussa. Ensimmäinen koeajo-alue ulottuu Roihupellossa sijaitsevalta varikolta Oulunkylän asemalle saakka. Koeajot kestävät alueella marras-joulukuun ajan.
Raide-Jokerin reitille maalattiin näyttävää katutaidetta24.8.2022 09:11:28 EEST | Tiedote
Helsingin kaupungin nuorisopalveluiden katutaidetoimisto toteutti 20 taiteilijan voimin näyttävän teoskokonaisuuden Raide-Jokerin reitin varrelle Roihupeltoon.
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi2.8.2022 12:39:23 EEST | Tiedote
Raide-Jokerin tekninen koeliikenne käynnistyi 1.8.2022 Roihupellon varikolta. Myöhemmin loppuvuodesta koeliikenne etenee pikaraitiotien reitillä alueittain ja vaiheittain idästä lähteen.