Lieksassa käynnistyy Mätäsvaaran vanhan kaivosalueen ympäristövaikutusten seurantatutkimukset (Pohjois-Karjala, Pirkanmaa)

Mätäsvaaran vanhan molybdeenikaivoksen rikastushiekka-alueella tehdään tutkimuksia valtakunnallisessa KAJAK-hankkeessa, jossa kartoitetaan lähivuosina yhteensä 19 käytöstä poistetun tai hylätyn kaivannaisjätealueen ympäristö- ja terveysvaikutuksia sekä kunnostustarvetta. Lokakuussa 2021 käynnistyvä hanke jatkuu vuonna 2022.

Mätäsvaaran kaivosalueella on havaittavissa noin 15 hehtaarin kokoinen peittämätön rikastushiekka-alue. Kuva: Envineer Oy

Lieksan Mätäsvaarassa sijaitsevan vanhan molybdeenikaivoksen rikastushiekka-alueella tehdään ympäristön tilaa koskevia tutkimuksia vuosien 2021 ja 2022 aikana. Nyt tutkitaan rikastushiekan ominaisuuksia sekä hiekasta mahdollisesti aiheutuvaa kuormitusta alueen maaperään, pohja- ja pintavesiin sekä ilmaan. Alueella ei ole tehty aiemmin kattavia rikastushiekan laatua tai ympäristön tilaa koskevia tutkimuksia.

Kaivos on ollut toiminnassa vuosina 1940–47. Alueella on havaittavissa nykyään vanhan kaivostoiminnan jäljiltä kolme pientä vedellä täyttynyttä louhosta sekä noin 15 hehtaarin kokoinen peittämätön rikastushiekka-alue.

Seurantahankkeeseen liittyvät tutkimus- ja suunnittelutyöt toteuttaa Envineer Oy. Tutkimuksia tehdään rikastushiekka-alueella ja sen välittömässä lähiympäristössä. Tutkimustulokset valmistuvat loppuvuodesta 2022.

Mätäsvaaran kaivannaisjätealue kuuluu kansalliseen luetteloon, johon on listattu käytöstä poistettuja ja hylättyjä kaivannaisjätealueita, joista joko aiheutuu tai voi aiheutua uhkaa ympäristölle tai ihmisten terveydelle. Käytännössä kunkin kohteen ympäristö- ja terveysvaikutuksia selvitetään KAJAK-hankkeessa, jota toteuttaa koko maassa Pirkanmaan ELY-keskus.

Jari Tiainen, pilaantuneiden alueiden asiantuntija, Pirkanmaan ELY-keskus (tilaaja), 040 538 6598, jari.tiainen@ely-keskus.fi

Jorma Sarkkinen, rakennustarkastuspäällikkö, Lieksan kaupunki, 040 1044 790, jorma.sarkkinen@lieksa.fi

Ari Kolehmainen, projektipäällikkö, Envineer Oy (tutkimusten toteuttaja), 050 3060 753, ari.kolehmainen@envineer.fi

Påverka vattentjänsternas framtid i västra Finland (Egentliga Finland, Satakunta, Birkaland, Egentliga Tavastland, Södra Österbotten, Mellersta Österbotten, Österbotten)19.10.2021 12:38:07 EEST | Tiedote

I västra Finland har en gemensam vattentjänststrategi som gäller hela fältet av vattentjänster varit under arbete. Utkastet till strategi och det första åtgärdsprogrammet som syftar till att verkställa strategin har nu lagts ut för kommentar. Alla som vill har ännu goda möjligheter att påverka vattentjänsternas framtid i området.

Understöd kan sökas för hantering av avloppsöversvämningar18.10.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Understöd från effektiveringsprogrammet för vattenskydd för hantering av avloppsöversvämningar kan sökas under tiden 18.10.-30.11.2021 från närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax. Totalt finns det reserverat ca. 2 miljoner euro i understöd för ändamålet. Ansökan om understöd är riksomfattande och understöd kan ansökas av kommuner, samkommuner och bolagen de äger samt andra kommunägda aktörer, föreningar, företag och andra sammanslutningar med undantag av statliga ämbetsverk och inrättningar.