Life Science Live 15.-16.5.2019 - Tekoälyn ja hyvinvoinnin yhdistäminen kokoaa alan kansainväliset huippuosaajat Suomeen

MEDIATIEDOTE 27.2.2019. Life Science Live 15.-16.5.2019 kokoaa lääketieteen ja terveydenhoidon tutkimusyhteisöt ja yritysmaailman Turun Messukeskukseen. Kansainvälisen ammattilaistapahtuman keynote-puhujia ovat mm. Perkin Elmerin Vice President Karen Madden, IBM:n globaalin Life Science Industryn johtaja Andrew Fried ja European Institute for Innovation through Health Data -organisaatiota johtava Dipak Kalra.

Life Science Live 15.-16.5.2019 on kansainvälinen ammattitapahtuma, joka yhdistää lääketieteen ja terveydenhoidon alan tiedeyhteisöt ja liike-elämän ammattilaiset. Paikalle odotetaan myös kansainvälisiä sijoittajia. Turun Messukeskukseen sijoittuvan tapahtuman keskeisimmäksi teemaksi nousee tekoäly ja sen sovellukset niin terveydenhuollossa, lääkekehityksessä kuin biotekniikassakin. Ammattilaisten katse on suunnattu vahvasti tulevaisuuteen ja kehitystoimenpiteisiin.

Kaksipäiväinen Life Science Live jakautuu tieteelliseen kokonaisuuteen (Science Track), HealthBIO-seminaariin, i~HD-konferenssiin sekä näyttelyosuuteen, jossa esitellään alan uusimpia innovaatiota. Life Science Liven puhujavieraat ovat kaikki alan arvostettuja osaajia. Tapahtuman avajaisissa kuullaan IBM:n globaalin Life Science Industryn johtaja Andrew Friedin puheenvuoro.

HealthBIO entistä kansainvälisempänä

Perinteinen ja vuosittain järjestettävä Turku Science Park Oy:n HealthBIO -seminaari on tänä vuonna osa Life Science Liven ohjelmakokonaisuutta. Tapahtumassa onkin paikalla alan huippunimiä. Ph.D, Vice President Karen Madden PerkinElmeriltä kertoo yksilöllisen lääkediagnostiikan innovaatioista ja Hadean Venturesin partner Walter Stockinger pääomasijoittajien muuttuvasta roolista. Kasvuyrityksen tarinan kertoo toimitusjohtaja Tommi Lehtonen Blueprint Genetics Oy:stä. HealthBIOn toisena päivänä järjestetään yritysten välinen matchmaking-tapahtuma sekä Business Finlandin isännöimä pitchauskilpailu.

i~HD keskittyy terveysdataan

The European Institute for Innovation through Health Data (i~HD) tuo Turkuun kansainvälisen i~HD-konferenssin. Tilaisuuden pääteemana onterveysdatan maksimaalinen hyödyntäminen. Konferenssissa aiheina ovat globaalisti kiinnostavat GDPR ja yksityisyyden suoja. Konferenssin odotetuimpiin puhujiin lukeutuu European Institute for Innovation through Health Data -organisaation johtaja Dipak Kalra.

Terveysteknologian uusimmat ratkaisut

Turun yliopiston ja Åbo Akademin organisoimassa tieteellisessä luento-ohjelmassa on esillä terveyteen ja lääketieteelliseen tutkimukseen liittyviä uusimpia tietoteknisiä ratkaisuja. Luennoitsijoiksi saapuu mm. signaalinkäsittelyn professori Moncef Grabbouj Tampereen yliopistosta sekä useita esiintyjävieraita Iso-Britanniasta. Professori Martin Cowien, Imperial College London, erikoisalana on terveysteknologia erityisesti sydänpotilaiden hoidossa. Professori Jason Swedlow, University of Dundee, on ollut mukana perustamassa Open Microscopy Environment -hanketta.

Life Science Live -tapahtuman tuottamisesta vastaavat Turun yliopisto, Åbo Akademi, Turun ammattikorkeakoulu ja Turku Science Park Oy osana HealthTurku-kärkialan kehitystyötä.

-Turku on täydellinen paikka tähän huippuluokan tapahtumaan, sillä Turku on yksi Suomen tärkeimmistä Life Science -keskuksista, jossa toimii yli 100 alan yritystä ja kaksi terveys- ja bioteknologiaan suuntautuvaa yliopistoa, sanoo Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen.

Life Science Liven jälkimmäisen tapahtumapäivän 16.5. iltapäivä on avoin ja ilmainen myös suurelle yleisölle kello 14-18. Avoinna on näyttelyalue, jossa voi tutustua mukana oleviin yrityksiin.

Terveys ja hyvinvointi on maailman suurin toimiala, joka on jo pitkään kasvanut yli viisi prosenttia vuodessa. Suomelle terveysteknologiasta on muodostunut yksi nopeimmin kasvavista korkean teknologian vientialoista. Terveysteknologia ry:n mukaan alan vienti oli vuonna 2017 yli 2,2 miljardia euroa kauppataseen noustessa samaan aikaan 1,1 miljardia ylijäämäiseksi.

Tiedot tapahtumasta, lipuista ja majoituksesta:
www.lifesciencelive.com

#lifesciencelive