Liian harva omakotirakentaja ottaa huomioon polttopuiden säilytyksen – Urbaani puuvaja esillä asuntomessuilla Mikkelissä

Tulisija hankitaan luomaan kotoisaa tunnelmaa ja lämmittämään samalla taloa. Puiden säilytykseen ei välttämättä osata kiinnittää riittävästi huomiota. Urbaani puuvaja muistuttaa hyvän puuvajan merkityksestä Mikkelin asuntomessuilla, kohteessa 30 Kastelli City 14.7.–13.8.2017.

- Puuta poltettaessa on ensisijaisen tärkeää huolehtia siitä, että polttaa vain kuivaa puuta. Jos polttaa märkää puuta, siitä syntyy paljon savua, joka heikentää naapurisopua mutta on myös terveyshaitta tiiviillä omakotialueilla, kuvailee ilmastoyksikön päällikkö Maria Myllynen Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Moni polttaa liian kosteaa puuta

Moni pääkaupunkiseudun asukas polttaa liian kosteaa polttopuuta, mikä heikentää ilmanlaatua eikä ole energiatehokasta. Usein puita säilytetään räystään tai pressun alla, missä puut voivat kastua ja jopa vaurioittaa oman kodin seinärakenteita.

Hyvä, tuulettuva puuvaja auttaa pitämään polttopuut kuivina. Urbaani puuvaja -hankkeessa on kehitetty vaja, joka on muunneltava ja käytännöllinen. Kukin voi muunnella siitä omalle tontilleen ja kulutukseensa sopivan kokoisen puuvajan. Vajan voi nikkaroida itse tai ostaa valmiina tuotteena.

Urbaani puuvaja muistuttaa asuntomessuilla polttopuiden oikeanlaisesta säilytyksestä

Urbaani puuvaja on esillä Sirpa ja Arto Kimarin uuden kodin pihalla kohteessa 30 Kastelli City.

- Halusimme puuvajan, koska puut ovat siellä suojassa vesi- ja lumisateelta eivätkä pihalla taivaan alla. Urbaani puuvaja on mielestämme sopivan kokoinen ja soveltuu kaupunkiympäristöön. Riittävän suuri oviaukko ja kynnysten puuttuminen helpottavat vajan käyttöä. Lisäksi vaja on kivannäköinen, Sirpa Kimari kuvailee.

- Urbaanin puuvajan esilläolo asuntomessuilla muistuttaa pientaloasujia polttopuiden oikeanlaisen säilytyksen tärkeydestä. Pelkästään Helsingissä noin 90 %:ssa pientaloista on takka tai puukiuas, mutta vain harvalla oikeanlainen säilytyspaikka polttopuille, TTS:n tutkimuspäällikkö ja Urbaani puuvaja -hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela toteaa.

Puuvaja on osa Urbaani puuvaja -hanketta, jonka tavoitteena on edistää vähäpäästöistä ja energiatehokasta puunpolttoa sekä kehittää puun varastointi- ja palveluratkaisuja kaupunkialueilla. Hankkeen toteuttavat TTS Työtehoseura, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Aalto-yliopisto. Urbaanin puuvajan on suunnitellut Jaakko Viertiö, jonka puuvajamalli voitti Aalto-yliopiston opiskelijoille tarkoitetun puuvajan suunnittelukilpailun. Valmistuksesta ja myynnistä vastaa Halkotupa Oy.

Hyvä puuvajan tuntomerkit:

• suojaa sateelta
  • ilma kiertää, on tuulettuva
  • ilma kiertää myös puupinojen välissä
  • mahdollistaa kuivien ja kuivumassa olevien puiden erottamisen toisistaan
  • helppo käyttää ja täyttää
  • lukittava ovi vähentää ilkivallan riskiä
  • paloturvallisuusasiat on otettu huomioon
  • sopii pihapiiriin
  • voi säilyttää muutakin

• kuvia urbaanista puuvajasta (kuvien yhteyteen tieto "Kuva: HSY/Tero Pajukallio"): http://aineistopankki.hsy.fi/l/Gqdp5GknfKFK
  • ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 044 564 3748, maria.myllynen(at)hsy.fi
  • tutkimuspäällikkö, Urbaani puuvaja -hankkeen projektipäällikkö, Minna Kuusela, TTS Työtehoseura, puh. 044 714 3695, minna.kuusela(at)tts.fi
  • Sirpa Kimari, puh. 044 298 4028
  • Urbaani puuvaja on esillä asuntomessualueella messukohteessa 30 Kastelli City

HSY:n hallituksen kokous 17.11.201717.11.2017 11:43Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 17.11.2017 Hallitus päätti muun muassa hankkia imu- ja painepesuautopalveluita ajalle 2018-2019 osioissa mainitussa toimeksiantojärjestyksessä seuravasti:‒ Osio 1: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj, ‒ Osio 2: Lassila &Tikanoja Oyj ja Delete Finland Oy, ‒ Osio 3, auto 5: Delete Finland Oy ja Lassila &Tikanoja Oyj,‒ Osio 3, auto 6: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy,‒ Osio 4: Eerola-Yhtiöt Oy ja Delete Finland Oy. Hallitus sai tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.11.201714.11.2017 08:19Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.11.2017 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessahttp://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa imu- ja painepesuautopalveluiden hankinnasta. Hallitus saa tiedoksi muun muassa hulevesisopimuksen tilannekatsauksen, Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen syksyn 2017 seurantakatsauksen ja pääkaupunkiseudun kasvihuonekaasupäästöt vuonna 2016.   Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 17.11.2017. Ystävällisin terveisinHelsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymäviestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtalapuh. 040 593 6346www.hsy.fi

Kiertotalouteen vauhtia kuuden kaupungin voimin27.10.2017 09:45Tiedote

Pääkaupunkiseudulla sekä Tampereen, Turun ja Oulun alueilla syvennetään Suomen suurimpien kaupunkien yhteistyötä ja edistetään uuden liiketoiminnan syntymistä kiertotalouden ympärille. Alueellisissa kiertotalouden keskittymissä, kiertotalouskeskuksissa, on esimerkiksi yritysten mahdollista testata uusia toiminta- ja ratkaisumalleja sekä osallistua hyödyllisten innovaatioiden kehittämiseen. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY kehittää hankkeessa Ämmässuon ekoteollisuuskeskus Ekomosta alustaa innovaatioille sekä tuottaa laadukasta materiaalitehokkuustietoa kiertotalouden edistämiseksi.

Vesihuoltomaksujen muutokset vuonna 2018 – Kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan20.10.2017 11:26Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden, HSY:n jäsenkunnissa vesihuollon käyttö-, perus- ja liittymismaksut nousevat keskimäärin yhden prosentin. Nostolla kustannetaan toimintavarmuutta turvaavia investointeja kuten uutta jätevedenpuhdistamoa. Nosto korottaa vesihuollon käyttömaksuja yhteensä kolme senttiä kuutiota kohden. Tämä tarkoittaa keskiverto-omakotiasujalle noin 11 sentin korotusta kuukaudessa. Vesihuollon palvelumaksut pysyvät ennallaan. Myös kiinteistöjen jätehuoltomaksut pysyvät ennallaan. Uudet maksut tulevat voimaan 1.1.2018.