Liian harva omakotirakentaja ottaa huomioon polttopuiden säilytyksen – Urbaani puuvaja esillä asuntomessuilla Mikkelissä

Tulisija hankitaan luomaan kotoisaa tunnelmaa ja lämmittämään samalla taloa. Puiden säilytykseen ei välttämättä osata kiinnittää riittävästi huomiota. Urbaani puuvaja muistuttaa hyvän puuvajan merkityksestä Mikkelin asuntomessuilla, kohteessa 30 Kastelli City 14.7.–13.8.2017.

- Puuta poltettaessa on ensisijaisen tärkeää huolehtia siitä, että polttaa vain kuivaa puuta. Jos polttaa märkää puuta, siitä syntyy paljon savua, joka heikentää naapurisopua mutta on myös terveyshaitta tiiviillä omakotialueilla, kuvailee ilmastoyksikön päällikkö Maria Myllynen Helsingin seudun ympäristöpalveluista.

Moni polttaa liian kosteaa puuta

Moni pääkaupunkiseudun asukas polttaa liian kosteaa polttopuuta, mikä heikentää ilmanlaatua eikä ole energiatehokasta. Usein puita säilytetään räystään tai pressun alla, missä puut voivat kastua ja jopa vaurioittaa oman kodin seinärakenteita.

Hyvä, tuulettuva puuvaja auttaa pitämään polttopuut kuivina. Urbaani puuvaja -hankkeessa on kehitetty vaja, joka on muunneltava ja käytännöllinen. Kukin voi muunnella siitä omalle tontilleen ja kulutukseensa sopivan kokoisen puuvajan. Vajan voi nikkaroida itse tai ostaa valmiina tuotteena.

Urbaani puuvaja muistuttaa asuntomessuilla polttopuiden oikeanlaisesta säilytyksestä

Urbaani puuvaja on esillä Sirpa ja Arto Kimarin uuden kodin pihalla kohteessa 30 Kastelli City.

- Halusimme puuvajan, koska puut ovat siellä suojassa vesi- ja lumisateelta eivätkä pihalla taivaan alla. Urbaani puuvaja on mielestämme sopivan kokoinen ja soveltuu kaupunkiympäristöön. Riittävän suuri oviaukko ja kynnysten puuttuminen helpottavat vajan käyttöä. Lisäksi vaja on kivannäköinen, Sirpa Kimari kuvailee.

- Urbaanin puuvajan esilläolo asuntomessuilla muistuttaa pientaloasujia polttopuiden oikeanlaisen säilytyksen tärkeydestä. Pelkästään Helsingissä noin 90 %:ssa pientaloista on takka tai puukiuas, mutta vain harvalla oikeanlainen säilytyspaikka polttopuille, TTS:n tutkimuspäällikkö ja Urbaani puuvaja -hankkeen projektipäällikkö Minna Kuusela toteaa.

Puuvaja on osa Urbaani puuvaja -hanketta, jonka tavoitteena on edistää vähäpäästöistä ja energiatehokasta puunpolttoa sekä kehittää puun varastointi- ja palveluratkaisuja kaupunkialueilla. Hankkeen toteuttavat TTS Työtehoseura, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY ja Aalto-yliopisto. Urbaanin puuvajan on suunnitellut Jaakko Viertiö, jonka puuvajamalli voitti Aalto-yliopiston opiskelijoille tarkoitetun puuvajan suunnittelukilpailun. Valmistuksesta ja myynnistä vastaa Halkotupa Oy.

Hyvä puuvajan tuntomerkit:

• suojaa sateelta
  • ilma kiertää, on tuulettuva
  • ilma kiertää myös puupinojen välissä
  • mahdollistaa kuivien ja kuivumassa olevien puiden erottamisen toisistaan
  • helppo käyttää ja täyttää
  • lukittava ovi vähentää ilkivallan riskiä
  • paloturvallisuusasiat on otettu huomioon
  • sopii pihapiiriin
  • voi säilyttää muutakin

• kuvia urbaanista puuvajasta (kuvien yhteyteen tieto "Kuva: HSY/Tero Pajukallio"): http://aineistopankki.hsy.fi/l/Gqdp5GknfKFK
  • ilmansuojeluyksikön päällikkö Maria Myllynen, Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY, puh. 044 564 3748, maria.myllynen(at)hsy.fi
  • tutkimuspäällikkö, Urbaani puuvaja -hankkeen projektipäällikkö, Minna Kuusela, TTS Työtehoseura, puh. 044 714 3695, minna.kuusela(at)tts.fi
  • Sirpa Kimari, puh. 044 298 4028
  • Urbaani puuvaja on esillä asuntomessualueella messukohteessa 30 Kastelli City

HSY:n hallituksen kokous 15.6.201815.6.2018 12:44Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen päätökset 15.6.2018 Hallitus päätti muun muassa pyytää lausunnot Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä hyväksyä järjestelyt pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvausten ensimmäinen osio tilataan Lassila & Tikanoja Oyj:ltä ja toinen osio Eerola Yhtiöt Oy:ltä ajalla 7/2018–12/2020. Hallitus sai tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.6.2018.12.6.2018 14:02Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.6.2018. Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://dsjulkaisu.tjhosting.com/~hsy01/kokous/TELIMET.HTM Hallitus päättää muun muassa lausunnon pyytämisestä Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten kaupungeilta koskien HSY:n alustavaa toiminta- ja taloussuunnitelmaa vuosille 2019–2021 sekä kierrätyspisteiden pakkausjätteiden jätehuollosta HSY:n toimialueella. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista:  - Länsi-Vantaan alueen vesihuollon saneerausurakan urakoitsija  - viemäreiden kuntotutkimus- ja vastaanottokuvaukset ajalle 7/2018–12/2020. Hallitus saa tiedoksi Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL-sopimuksen 2016–2019 seurannan keväällä 2018. HSY tiedottaa kokouksen jälkeen viemäreiden kuntotutkimuksista. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.6.2018. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja