Liikanen, Ihalainen, Vaaranta ja Kähkönen Demarinuorten kunniajäseniksi

Demarinuorten liittokokous on kutsunut Demarinuorten kunniajäseniksi Erkki Liikasen, Lauri Ihalaisen, Aila S. Kähkösen ja Reijo Vaarannan. Kunniajäsenyyden edellytyksenä on 50 vuoden ikä sekä ansioitunut toiminta sosialidemokraattisessa nuorisoliikkeessä.

Erkki Liikanen, 67, on Suomen Pankin pääjohtaja. Hän on Suomen historian nuorin kansanedustaja sekä tehnyt pitkän uran kansanedustajana, ministerinä, puoluesihteerinä ja EU-komissaarina. Liikanen toimi nuoresta lähtien sosialidemokraattisessa nuorisoliikkeessä muun muassa liittotoimikunnan jäsenenä ja Mikkelin piirin puheenjohtajana.

Lauri Ihalainen, 71, on kansanedustaja ja entinen työministeri. Hän on tehnyt pitkän uran työväenliikkeen tavoitteiden edistämiseksi. Ihalainen toimi Suomen ammattiliittojen keskusjärjestön puheenjohtajana 19 vuotta. Ihalainen toimi nuoresta lähtien sosialidemokraattisessa nuorisoliikkeessä muun muassa liittovaltuuston puheenjohtajana vuosina 1973-1977.

Aila S. Kähkönen, 79, on kuopiolainen eläkeläinen sekä aktiivinen kampanjatyön tekijä ja vaalitalkoilija. Monet vaali- ja kansalaistilaisuudet olisivat jääneet ilman kahvia jos Kähkönen ei olisi tullut työn ääreen. Kähkönen on toiminut pitkään SDP:n kunnallisissa tehtävissä sihteerinä ja taloudenhoitajana sekä ay-aktiivina PAM:ssa. Kähkönen on ollut aktiivinen Demarinuorissa 1940-luvun lopusta alkaen muun muassa näytelmäkerhoissa, leireillä ja ohjaajakouluttajana.

Reijo Vaaranta, 74, joensuulainen eläkeläinen ja puolueaktiivi. Vaarantaa kuvataan todelliseksi nuorten puolustajaksi, joka auttaa ja tukee missä tahansa. Vaaranta on liittynyt Demarinuoriin vuonna 1960 ja toimi pitkään sosialidemokraattisessa nuorisoliiikkeessä muun muassa nuorisopiirin puheenjohtajana, liittokokousedustajana sekä Demarinuorten liittovaltuustossa.

“Olemme Demarinuorissa jo pitkään muistaneet sosialidemokraattisen nuorisoliikkeen tavoitteiden eteen työskennelleitä ihmisiä. Liikkeeseen mahtuu niin pitkän ja vaikuttavan poliittisen uran tehneitä vaikuttajia, paikallispolitiikassa ansioituneita tekijöitä kuin enemmän taustalla töitä tehneitä entisiä demarinuoria. Sosialidemokraattinen liike elää juuri Erkin, Laurin, Ailan ja Reijon kaltaisten ihmisten tekemästä työstä. Meillä on suuri ilo olla kutsumassa kokeneita vaikuttajia Demarinuorten kunniajäseniksi”, Demarinuorten puheenjohtaja Mikkel Näkkäläjärvi päättää.

Demarinuoret tavoittelee 5 nuorta kansanedustajaa ja yhtä nuorta MEPiä vuoden 2019 vaaleissa10.6.2018 14:56Tiedote

Demarinuorten liittokokous on asettanut tavoitteita liittokokouskaudelle 2018-2020. Demarinuorten tavoitteena on saada SDP:n eduskuntaryhmään viisi alle 32-vuotiasta kansanedustajaa ja europarlamenttiin yksi alle 32-vuotias MEP. Mahdollisissa maakuntavaaleissa tavoitteena on, että SDP:n ehdokkaista vähintään kymmenen prosenttia on alle 32-vuotiaita ja nuorten ehdokkaiden keräämän äänimäärän on oltava vähintään kymmenen prosenttia kaikkien SDP:n ehdokkaiden yhteenlasketusta äänimäärästä.

Demarinuoret: Raiskauslainsäädäntö on uudistettava - Demarinuoret tukee Suostumus 2018 -kampanjaa10.6.2018 14:20Tiedote

Demarinuoret vaatii raiskauksen määritelmän muuttamista jokaisen ihmisten itsemääräämisoikeutta kunnioittavaksi. Suomen lainsäädäntö on edelleen puutteellinen itsemääräämisoikeuden toteutumisen näkökulmasta. Raiskaus on tulevaisuudessa määriteltävä suostumuksen puutteen eikä käytetyn väkivallan tai sen uhan kautta. Demarinuoret antaa täyden tukensa 5.6.2018 alkaneelle Suostumus2018-kansalaiskampanjalle.

Demarinuoret: EK:n ehdotus lomien leikkaamisesta on vastuuton18.5.2018 09:41Tiedote

Demarinuoret tyrmää Elinkeinoelämän keskusliiton ehdotuksen leikata ihmisten lomia. Elinkeinoelämän keskusliitto ehdottaa ihmisten lomaoikeuksien heikentämistä entisestään. Ehdotus on vastuuton ja vaikeuttaisi entisestään monien työelämässä uupumusta kokevien työntekijöiden tilannetta entisestään. Ihmiset arvostavat tutkitusti paljon vapaa-aikaa ja epävarmassa työelämässä ihmisillä on oltava oikeus kunnollisiin lomiin.