Onnettomuustietoinstituutti

Liikenneonnettomuuksissa menehtyi tammi–huhtikuussa 78 henkeä

Jaa
Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien ilmoittamien ennakkotietojen mukaan tämän vuoden tammi–huhtikuussa tapahtui 72 kuolemaan johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 78 henkilöä. Jalankulkijoiden ja polkupyöräilijöiden kuolemaan johtaneet onnettomuudet lisääntyivät viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon nähden.
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti

Tammi–huhtikuussa 2020 tapahtui neljä kuolemaan johtanutta onnettomuutta enemmän vuoden 2019 vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kuolemat lisääntyivät kevyessä liikenteessä. Moottoriliikenteessä kuolemat vähenivät alkuvuonna edellisvuodesta, kun taas sekä kävelijöitä että pyöräilijöitä menehtyi kuusi enemmän. Kaikkiaan menehtyi kymmenen jalankulkijaa ja kahdeksan pyöräilijää.

Jalankulku- ja pyöräilyonnettomuudet eivät lisääntyneet tasaisesti kaikissa ikäryhmissä, vaan onnettomuudet painottuivat yli 64-vuotiaiden ikäryhmään. Muissa ikäryhmissä onnettomuuksien määrä pysyi ennallaan. Alle 25-vuotiaita jalankulkijoita tai pyöräilijöitä ei menehtynyt alkuvuonna lainkaan.

– Pyöräilyn lisääntyessä liikenneympäristön kehittäminen turvallisemmaksi nousee entistäkin keskeisemmäksi. Jalankulun ja pyöräilyn suunnitteluun tarkoitettuja ohjeita tulee kehittää tukemaan turvallisuutta. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat nostavat turvallisuuden parannusehdotuksissaan esille muun muassa liikenneinfrastruktuurin kehittämisen. Jalankulun ja pyöräilyn kohdalla se tarkoittaa esimerkiksi liikenteen ohjauksen suunnittelua ja jalkakäytävien ja pyöräteiden kehittämistä. Liikenneympäristö tulisi suunnitella siten, ettei kenenkään tarvitse kuolla tai vakavasti vammautua tieliikenteessä, OTIn liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari painottaa.

– Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa havainnointi- ja ennakointivirheet ovat vuodesta toiseen yleisiä kaikilla onnettomuuden osapuolilla. Liikenneympäristön kehittämisen lisäksi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat ovat korostaneet varovaisuuden ja ennakoinnin tärkeyttä. Juuri voimaan tullut uusi tieliikennelakikin velvoittaa tienkäyttäjiä ennakoimaan ja sovittamaan oman toimintansa turvalliseksi tilanteeseen nähden, OTIn liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius huomauttaa.

Moottoriajoneuvo-onnettomuudet vähenivät hieman

Moottoriajoneuvo-onnettomuuksia eli moottoriajoneuvon kyydissä olleen osallisen kuolemaan johtaneita onnettomuuksia tapahtui tammi–huhtikuussa 54, mikä on kahdeksan vähemmän kuin viime vuonna samaan aikaan. Suurin osa kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista oli henkilöauton kuljettajan aiheuttamia onnettomuuksia, kaikkiaan 41 onnettomuutta.

Yleisin onnettomuustyyppi moottoriliikenteessä alkuvuonna oli tieltä suistuminen. Suistumisonnettomuuksia tapahtui 21. Kohtaamisonnettomuudet eli nokkakolarit vähenivät edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja niiden määrä oli vähäisin viiteen vuoteen, yhteensä 18 onnettomuutta.

Tammi–huhtikuun ennakkoluvut ovat tilastollisesti pieniä ja satunnaisvaihtelulla on suuri osuus. Ennakkoluvut ovat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien välittömästi onnettomuuspaikkatutkinnan jälkeen ilmoittamia ennakkotietoja. Tietoihin perustuvan OTI-ennakkoraportin on tuottanut Onnettomuustietoinstituutti.


Lisätietoja:

Liitteet pdf-muodossa: OTI-ennakkoraportti 1/2020 tammi–huhtikuun onnettomuudet sekä liite alueellisista luvuista

  • Liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari, p. 050 306 9884
  • Liikenneturvallisuustutkija Salla Salenius, p. 040 922 0804
    etunimi.sukunimi@oti.fi
  • Viestintä, p. 040 450 4700

Erot OTIn ja Tilastokeskuksen tieliikenneonnettomuustilastoinnissa:

OTIn tilastoissa sairauskohtaukseen kuolleet sisältyvät lukuihin, mutta Tilastokeskuksella eivät. OTIn tilastoissa näkyvät pääsääntöisesti onnettomuudet, joissa kuolema tapahtuu kolmen päivän kuluessa onnettomuudesta. Tilastokeskuksen tilastoissa liikennekuolemaksi lasketaan menehtyminen 30 vuorokauden kuluessa onnettomuudesta.


Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tekee työtä ennaltaehkäistäkseen liikenneonnettomuuksia Suomessa. OTI koordinoi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien toimintaa ja hallinnoi tutkinnasta kerättyä tietoa muiden liikennevahinkotilastojensa lisäksi. Tilastotiedon määrä ja laatu ovat kansainvälisesti ainutlaatuisia. OTI tarjoaa tärkeää tietoa, jolla voidaan vaikuttaa liikenneturvallisuuteen sekä lainsäädännön että käytännön toimenpiteiden tasolla. Instituutti toimii erillisenä yksikkönä Liikennevakuutuskeskuksessa. www.oti.fi  

Kuvat

Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Lähde: Onnettomuustietoinstituutti
Lataa

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Onnettomuustietoinstituutti
Onnettomuustietoinstituutti
Itämerenkatu 11-13
00180 Helsinki

Viestintä p. 040 450 4700http://www.oti.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Onnettomuustietoinstituutti

Suomalaiset uskovat teiden korjaamisen lisäävän liikenneturvallisuutta – kuolonkolareiden tutkinnasta nousee eri asioita14.3.2024 07:37:00 EET | Tiedote

Suomalaisten mielestä teiden kunnon parantaminen ja pakollinen alkolukko toistuvasti rattijuopumuksesta kärähtäneille olisivat tärkeimmät liikenneturvallisuutta parantavat toimet. Myös kuolemaan johtaneita kolareita tarkasteltaessa päihtyneenä ajamisen ennaltaehkäisy näyttäytyy yhtenä tärkeimmistä liikenneturvallisuutta parantavista tekijöistä. Sen sijaan tien vaurioilla on harvemmin merkittävä vaikutus kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa.

Onnettomuustutkinta valottaa kuolonkolarien taustoja − Ylinopeutta ajaneiden osuus turmakuljettajissa oli poikkeuksellisen korkea vuonna 202221.12.2023 07:51:00 EET | Tiedote

OTI-vuosiraportti 2022 kuolemaan johtaneista liikenneonnettomuuksista on julkaistu. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) vuosiraportteihin kootaan tiedot valmistuneista onnettomuustutkinnoista, jotka sisältävät liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tuottamaa tarkempaa tietoa onnettomuuksiin johtaneista syistä ja niiden ehkäisemisestä. Vuonna 2022 tutkijalautakunnat tutkivat kaikkiaan 189 kuolonkolaria, joissa kuoli 205 henkilöä. Ylinopeutta ajaneiden turmakuljettajien osuus kasvoi viime vuonna aiempiin vuosiin nähden poikkeuksellisen korkeaksi.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye